Artiklen fra Politiken undersøger Japans “kawaii”-kultur, som betyder nuttethed og dækker over alt, der er sødt, uskyldigt og elskeligt. Fænomenet, der har rødder i japansk kultur, er blevet en milliardindustri og har spredt sig globalt via sociale medier som TikTok. Kawaii-kulturen omfatter alt fra figurer som Hello Kitty til Pokémon og bruges i reklamer og produkter.

Selvom kawaii anses som en hyldest til barnlige værdier, har det også mødt kritik. Nogle mener, at det infantiliserer voksne og seksualiserer unge piger. Joshua Paul Dale, en professor ved Chuo Universitet og grundlægger af “cute studies”, understreger, at kawaii kan have både positive og negative sider. Han forklarer, at det appellerer til menneskers instinktive reaktioner på nuttethed og kan bruges til at fange opmærksomhed og blødgøre holdninger.

Kawaii-kulturens indflydelse strækker sig også til politik, hvor ledere som Indonesiens Prabowo Subianto og Taiwans tidligere præsident Tsai Ing-wen har brugt nuttethed i deres kampagner for at virke mere tiltalende. Dette kaldes “autoritær nuttethed” og betragtes som en måde at maskere magtudøvelse på.

Artiklen konkluderer, at mens kawaii-kulturen har sine kritikere, repræsenterer den også en vigtig del af japansk identitet og kultur, der fremmer åbenhed, nysgerrighed og leg.

  • Ben
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 month ago

    Den jar jeg været i!
    Jeg købte ikke noget men det er en sjov lille butik. De havde også populære manga/anime ting som demon slayer og spy family merchandise.