Artiklen fra Politiken undersøger Japans “kawaii”-kultur, som betyder nuttethed og dækker over alt, der er sødt, uskyldigt og elskeligt. Fænomenet, der har rødder i japansk kultur, er blevet en milliardindustri og har spredt sig globalt via sociale medier som TikTok. Kawaii-kulturen omfatter alt fra figurer som Hello Kitty til Pokémon og bruges i reklamer og produkter.

Selvom kawaii anses som en hyldest til barnlige værdier, har det også mødt kritik. Nogle mener, at det infantiliserer voksne og seksualiserer unge piger. Joshua Paul Dale, en professor ved Chuo Universitet og grundlægger af “cute studies”, understreger, at kawaii kan have både positive og negative sider. Han forklarer, at det appellerer til menneskers instinktive reaktioner på nuttethed og kan bruges til at fange opmærksomhed og blødgøre holdninger.

Kawaii-kulturens indflydelse strækker sig også til politik, hvor ledere som Indonesiens Prabowo Subianto og Taiwans tidligere præsident Tsai Ing-wen har brugt nuttethed i deres kampagner for at virke mere tiltalende. Dette kaldes “autoritær nuttethed” og betragtes som en måde at maskere magtudøvelse på.

Artiklen konkluderer, at mens kawaii-kulturen har sine kritikere, repræsenterer den også en vigtig del af japansk identitet og kultur, der fremmer åbenhed, nysgerrighed og leg.

  • UnderbroenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    3 months ago

    Det er nok en tilsnigelse at sige, at fænomenet er specielt nyt heller ikke i Vesten, men jeg havde alligevel ikke hørt om autoritær nuttethed før; jeg ser med gru frem til den dag, de danske politikere begynder at konkurrere om folkets gunst via nuttethed.

    • SorteKaninMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      3 months ago

      Nej ikke særlig nyt men måske blevet mere udbredt så medierne nu betragter den nye “bølge” af det som “nyt”. Jeg vil sige jeg også har rimelig svært ved at forestille mig nogen politiker gøre brug af det i Danmark. Bare tanken er tåkrummende 😅