Forslag: gør det ulovligt at modtage penge for at være med i en reklame. Det skal gøres 100% af egen vilje og uden at medvirkende tjener på det (udgifter må gerne dækkes som f.eks transport, kost og logi, men ikke en krone mere)
Måske lidt ekstremt, men det vil være effektivt. Så gider kendte jo kun at medvirke hvis de reelt synes at noget er et godt produkt og værd at bruge tid på.
Det tror jeg faktisk ikke det ville være. De medvirkende ville bare modtage goder i stedet for penge, eller blive kompenseret på andre lyssky måder. Det er ligesom tanken om at gøre reklamer fuldstændig ulovlige - en verden uden reklamer lyder virkelig godt, men i realiteten vil der stadig være reklamer, de vil bare være skjulte.
Det bedste man kan gøre er at regulere det så reklamer skal være meget tydeligt markeret. Jeg synes ikke kravene til hvor tydeligt det skal være er godt nok som det er i dag. At gøre det ulovligt at reklamere på visse måder tror jeg også virker okay, fordi virksomhederne så stadig har andre muligheder for at reklamere og så ikke behøver at ty til lyssky metoder.
Og hvordan vurderer man om noget er en reklame, eller om det bare er et tilfælde at tv kokken brugte santa Maria karry.
Den er nu ellers ret nem at håndtere…kan man se label/mærke -> det er reklame. Om det var meningen eller ej, det kan jo sådan set være underordnet. Det er nemt lige at smide en generisk label på inden man begynder optagelserne.
Den er nu ellers ret nem at håndtere…kan man se label/mærke -> det er reklame.
Så simpelt tror jeg desværre ikke det er. Det er ikke realistisk (jeg vil måske ligefrem sige at det er absurd) for alle optagelser eller billeder at undgå at vise nogen som helst produkt som kan identificeres. Og hvad hvis de siger de bare bruger det fordi de synes det er godt? Det er jo ikke en betalt reklame. Med den definition hører en anmeldelse jo også under en reklame.
Det er desuden ikke nok at fjerne label. Man kan sagtens genkende mange produkter selvom du tager label væk.
Det er ikke realistisk (jeg vil måske ligefrem sige at det er absurd) for alle optagelser eller billeder at undgå at vise nogen som helst produkt som kan identificeres.
Flyt produkt fra let identificerbare beholdere til noget der ikke genkendes, der er rigeligt med meget nemme løsninger på det her. Men jeg har ikke noget problem med voldsomme benspænd og begrænsninger for en industri der er gennemsyret af moralsk fordærvet kultur. Kæmpe bødestraffe for brud, så skal de nok rette ind selvom det er besværligt for dem.
Og hvad hvis de siger de bare bruger det fordi de synes det er godt? Det er jo ikke en betalt reklame.
Undlad at snakke om brand, så kan de sagtens snakke om hvorfor de godt kan lide at bruge karry.
Med den definition hører en anmeldelse jo også under en reklame.
Den grænse har de allerede selv udvisket med betalte og falske anmeldelser i en så høj grad, at man nærmest ikke kan finde troværdige anmeldelser af produkter alligevel. Reklameindustrien har selv ødelagt det her og vist at de ikke formår at arbejde med rimelig selvregulering.
Der er jo mennesker som lever af at spille i reklamer, så hvordan skulle man differenciere mellem dem? Det er jo ikke så meget hvem der er i reklamen, det handler om hvad reklamen siger. Ja, der er forskel på om Peter Lund Madsen eller Peter Lundin siger Coca Cola er sundere end vand, men vi kan ikke lovgive efter folks omdømme.
Forslag: gør det ulovligt at modtage penge for at være med i en reklame. Det skal gøres 100% af egen vilje og uden at medvirkende tjener på det (udgifter må gerne dækkes som f.eks transport, kost og logi, men ikke en krone mere) Måske lidt ekstremt, men det vil være effektivt. Så gider kendte jo kun at medvirke hvis de reelt synes at noget er et godt produkt og værd at bruge tid på.
Det tror jeg faktisk ikke det ville være. De medvirkende ville bare modtage goder i stedet for penge, eller blive kompenseret på andre lyssky måder. Det er ligesom tanken om at gøre reklamer fuldstændig ulovlige - en verden uden reklamer lyder virkelig godt, men i realiteten vil der stadig være reklamer, de vil bare være skjulte.
Det bedste man kan gøre er at regulere det så reklamer skal være meget tydeligt markeret. Jeg synes ikke kravene til hvor tydeligt det skal være er godt nok som det er i dag. At gøre det ulovligt at reklamere på visse måder tror jeg også virker okay, fordi virksomhederne så stadig har andre muligheder for at reklamere og så ikke behøver at ty til lyssky metoder.
Det lyder godt nok som en tung bureaukratisk process.
Og hvordan vurderer man om noget er en reklame, eller om det bare er et tilfælde at tv kokken brugte santa Maria karry.
Den er nu ellers ret nem at håndtere…kan man se label/mærke -> det er reklame. Om det var meningen eller ej, det kan jo sådan set være underordnet. Det er nemt lige at smide en generisk label på inden man begynder optagelserne.
Så simpelt tror jeg desværre ikke det er. Det er ikke realistisk (jeg vil måske ligefrem sige at det er absurd) for alle optagelser eller billeder at undgå at vise nogen som helst produkt som kan identificeres. Og hvad hvis de siger de bare bruger det fordi de synes det er godt? Det er jo ikke en betalt reklame. Med den definition hører en anmeldelse jo også under en reklame.
Det er desuden ikke nok at fjerne label. Man kan sagtens genkende mange produkter selvom du tager label væk.
Flyt produkt fra let identificerbare beholdere til noget der ikke genkendes, der er rigeligt med meget nemme løsninger på det her. Men jeg har ikke noget problem med voldsomme benspænd og begrænsninger for en industri der er gennemsyret af moralsk fordærvet kultur. Kæmpe bødestraffe for brud, så skal de nok rette ind selvom det er besværligt for dem.
Undlad at snakke om brand, så kan de sagtens snakke om hvorfor de godt kan lide at bruge karry.
Den grænse har de allerede selv udvisket med betalte og falske anmeldelser i en så høj grad, at man nærmest ikke kan finde troværdige anmeldelser af produkter alligevel. Reklameindustrien har selv ødelagt det her og vist at de ikke formår at arbejde med rimelig selvregulering.
Der er jo mennesker som lever af at spille i reklamer, så hvordan skulle man differenciere mellem dem? Det er jo ikke så meget hvem der er i reklamen, det handler om hvad reklamen siger. Ja, der er forskel på om Peter Lund Madsen eller Peter Lundin siger Coca Cola er sundere end vand, men vi kan ikke lovgive efter folks omdømme.
Man kan tilsyneladende nedlægge erhverv sådan rimelig nemt, så det kan man vel bare gøre her også /s