Hvis du kan klare den med et pendlerkort i stedet for f.eks. bil, så kommer kørselsfradraget hurtigt til at dække mere end et pendlekort koster. Du kan komme ret langt væk fra KBH og stadig have kort(ish) transporttid til KBH med offentlig transport.
Jeg kender ikke kvaliteten af offentlig transport i jylland, men en god times tid i transport er absolut noget man sagtens kan, specielt hvis man ikke har børn. Jeg brugte offentlig transport på Sjælland til/fra job som var 85km væk, det tog 1:30 hver vej i alt, det fungerede fint i flere år.
Nej det er også meget, og også mere end man kan forvente af folk. Men en times transport hver vej mener jeg absolut man kan forvente af folk. Hvis man ikke vil det så anser jeg det som ufleksibelt og så er det i højere grad selvforskyldt hvis man ikke kan få det til at hænge sammen.
Jeg er overvejende enig, men kun fordi samfundet er lavet på den måde lige nu at alt andet er urealistisk. Men jeg synes egentlig det er dumt. Vi burde konstruere samfundet sådan at folk bor tæt på deres arbejde. Jeg ved sgu ikke lige hvordan dog.
Hjemmearbejde, hvis man kan. Fungerer perfekt i min stilling. Faktisk endnu bedre hjemme end på kontoret. Mine nærmeste kollegaer og jeg arbejder genialt over teams, hvor vi kan jonglere Excel-ark uden at skulle i et mødelokale og så er der arbejdsro i mellemtiden.
Det er naturligvis rart at se kollegaerne og jeg kører på kontoret 3 dage om ugen, hvis der ikke skal skrives rapporter.
Har 50 minutter hver vej.
(Er klar over at hjemmearbejde ikke fungerer for alle)
Man kunne tvinge nogle firmaer ud i landet så de ikke kan/må have domicil i storbyerne. Så ville folk naturligt også følge med ud i landet når de får bedre muligheder for job med kort transport andre steder end storbyer. Men stor spredning af job medfører nogle andre problemer. Man bliver mindre mobil fordi der er større risiko for, at man er nødt til at flytte hvis man vil skifte job (og bevare kort transport).
Det lyder ret ekstremt at tvinge virksomheder til at flytte ud af storbyerne. Det lyder mest af alt noget som man ville have gjort i Soviet, og ikke i et frit marked.
Hvis du kan klare den med et pendlerkort i stedet for f.eks. bil, så kommer kørselsfradraget hurtigt til at dække mere end et pendlekort koster. Du kan komme ret langt væk fra KBH og stadig have kort(ish) transporttid til KBH med offentlig transport.
deleted by creator
Jeg kender ikke kvaliteten af offentlig transport i jylland, men en god times tid i transport er absolut noget man sagtens kan, specielt hvis man ikke har børn. Jeg brugte offentlig transport på Sjælland til/fra job som var 85km væk, det tog 1:30 hver vej i alt, det fungerede fint i flere år.
deleted by creator
Nej det er også meget, og også mere end man kan forvente af folk. Men en times transport hver vej mener jeg absolut man kan forvente af folk. Hvis man ikke vil det så anser jeg det som ufleksibelt og så er det i højere grad selvforskyldt hvis man ikke kan få det til at hænge sammen.
Jeg er overvejende enig, men kun fordi samfundet er lavet på den måde lige nu at alt andet er urealistisk. Men jeg synes egentlig det er dumt. Vi burde konstruere samfundet sådan at folk bor tæt på deres arbejde. Jeg ved sgu ikke lige hvordan dog.
Hjemmearbejde, hvis man kan. Fungerer perfekt i min stilling. Faktisk endnu bedre hjemme end på kontoret. Mine nærmeste kollegaer og jeg arbejder genialt over teams, hvor vi kan jonglere Excel-ark uden at skulle i et mødelokale og så er der arbejdsro i mellemtiden.
Det er naturligvis rart at se kollegaerne og jeg kører på kontoret 3 dage om ugen, hvis der ikke skal skrives rapporter.
Har 50 minutter hver vej.
(Er klar over at hjemmearbejde ikke fungerer for alle)
deleted by creator
Man kunne tvinge nogle firmaer ud i landet så de ikke kan/må have domicil i storbyerne. Så ville folk naturligt også følge med ud i landet når de får bedre muligheder for job med kort transport andre steder end storbyer. Men stor spredning af job medfører nogle andre problemer. Man bliver mindre mobil fordi der er større risiko for, at man er nødt til at flytte hvis man vil skifte job (og bevare kort transport).
Jeg tænker dog ikke at tvang er vejen frem…
Med sådan nogen ting er guleroden (subsidier) nok en bedre vej frem end pinden.
Det lyder ret ekstremt at tvinge virksomheder til at flytte ud af storbyerne. Det lyder mest af alt noget som man ville have gjort i Soviet, og ikke i et frit marked.
Det er også helt vildt ekstremt, og som jeg selv skriver lige bagefter tror jeg heller ikke på det er en god løsning.