Sidste uge nævnte jeg, at en af mine harddiske døde. Bestilte en ny fra ComputerSalg.
Efter jeg modtager den beslutter jeg mig for at kontrollere “power-on-hours” fordi jeg har hørt om svindel med brugte/recertified Seagate diske, der sælges som nye. Det har været et stor problem hos flere tyske forhandlere (så det er nok sket hos en større fælles leverandør, tænker jeg). SMART dataene siger 0 timer, men Seagate har noget andet diagnostics der hedder FARM, som åbenbart ikke kan nulstilles ligesom SMART, og der stod lige knap 27.000 timer, altså 3 år.
En almindelig forbruger ville aldrig have opdaget det. Den var emballeret som den skulle være i forseglet antistatisk pose. Jeg har brokket mig til ComputerSalg, og har efter nogle dage fået en returlabel.
Nogen der vil oddse på, om næste disk også er brugt?
Ah shit. Jeg ved godt kundeloyalitet ikke betyder en skid for firmaerne, men jeg har handlet primært hos computersalg siden 2007 før de blev til en “mega store” eller hvad de nu kalder sig, så det er trist at høre.
EDIT: Købte en 4TB seagate skyhawk fra dem for lidt under et års tid siden, juli 2024, så var da glad for at se mit drev passere testen:
Jeg tror ikke mit problem her er ComputerSalgs skyld, i hvert fald ikke direkte. Deres kvalitet er bare styrtdykket de seneste år. Produktinfo og billeder er også ofte helt forkerte eller misvisende, fordi de umuligt kan føre nogen kvalitetskontrol på så mange varer i webshoppen.
Jeg fandt lidt om det. Og ja, nogle gange finder jeg mere end en version af det samme produkt på deres side til en anden pris i eksempelvis en anden kategori, manglende billeder osv. Svært at vide om så rent faktisk får det man bestiller når det virker så skummelt.
Damn. Godt fundet. Tænker at de sagtens kan sælge mindst 100.000 enheder før der sidder en som dig og tjekker det. Har du overvejet at inddrage forbrugerombudsmanden? Jeg er med på at du får et returlabel, men CS forsøger stadig at snyde, og gør det formentlig med mange andre kunder også. Med mindre man siger det til en voksen, er det nok noget de bare fortsætter med.
Tænker at de sagtens kan sælge mindst 100.000 enheder før der sidder en som dig og tjekker det
Jeg har selv købt diske hos dem før, uden at kontrollere. Det var kun fordi jeg lige havde læst en overskrift om noget lignende, andre havde oplevet (ikke hos ComputerSalg)
men CS forsøger stadig at snyde
Højst sandsynligt deres leverandør eller leverandørens leverandør, tænker jeg.
Nu venter jeg lige og hører om de har noget mere at sige til det. Jeg har skrevet til dem, at de bør kontakte deres leverandør, for der er potentielt mange af deres diske, der ikke er som beskrevet.
Hvad gør du? Klager til forretningen i håb om at de følger op, kontakter forbrugernævnet (eller hvad de hedder) eller trækker på skuldrene og sender den tilbage?
Indtil videre har jeg klaget til ComputerSalg, og skrevet til dem at de bør kontakte deres leverandør, der formodentligt sælger dem brugte/recertificerede diske forklædt som nye.
Jeg afventer svar på min opfølgende mail.
EDIT: Deres kundeservice har svaret (kl. 22:30 på en fredag aften): “Jeg vil straks give dette videre til dem der har med leverandøren at gøre, tak for at gøre os opmærksom på det.”
Sidste uge nævnte jeg, at en af mine harddiske døde. Bestilte en ny fra ComputerSalg.
Efter jeg modtager den beslutter jeg mig for at kontrollere “power-on-hours” fordi jeg har hørt om svindel med brugte/recertified Seagate diske, der sælges som nye. Det har været et stor problem hos flere tyske forhandlere (så det er nok sket hos en større fælles leverandør, tænker jeg). SMART dataene siger 0 timer, men Seagate har noget andet diagnostics der hedder FARM, som åbenbart ikke kan nulstilles ligesom SMART, og der stod lige knap 27.000 timer, altså 3 år.
En almindelig forbruger ville aldrig have opdaget det. Den var emballeret som den skulle være i forseglet antistatisk pose. Jeg har brokket mig til ComputerSalg, og har efter nogle dage fået en returlabel.
Nogen der vil oddse på, om næste disk også er brugt?
Ah shit. Jeg ved godt kundeloyalitet ikke betyder en skid for firmaerne, men jeg har handlet primært hos computersalg siden 2007 før de blev til en “mega store” eller hvad de nu kalder sig, så det er trist at høre.
EDIT: Købte en 4TB seagate skyhawk fra dem for lidt under et års tid siden, juli 2024, så var da glad for at se mit drev passere testen:
··• sudo ./check.sh /dev/sdb [sudo] password for redsnt: === Checking device: /dev/sdb === Model Family: N/A (smartmontools does not know this device or device does not report Model Family) Device Model: ST4000VX016-3CV104 Serial Number: ZW62TS0D SMART: 4276 FARM: 4276 HEAD: PASS (Max: 0 hrs, Min: 999999999 hrs) RESULT: PASS
Jeg tror ikke mit problem her er ComputerSalgs skyld, i hvert fald ikke direkte. Deres kvalitet er bare styrtdykket de seneste år. Produktinfo og billeder er også ofte helt forkerte eller misvisende, fordi de umuligt kan føre nogen kvalitetskontrol på så mange varer i webshoppen.
Jeg fandt lidt om det. Og ja, nogle gange finder jeg mere end en version af det samme produkt på deres side til en anden pris i eksempelvis en anden kategori, manglende billeder osv. Svært at vide om så rent faktisk får det man bestiller når det virker så skummelt.
Damn. Godt fundet. Tænker at de sagtens kan sælge mindst 100.000 enheder før der sidder en som dig og tjekker det. Har du overvejet at inddrage forbrugerombudsmanden? Jeg er med på at du får et returlabel, men CS forsøger stadig at snyde, og gør det formentlig med mange andre kunder også. Med mindre man siger det til en voksen, er det nok noget de bare fortsætter med.
Jeg har selv købt diske hos dem før, uden at kontrollere. Det var kun fordi jeg lige havde læst en overskrift om noget lignende, andre havde oplevet (ikke hos ComputerSalg)
Højst sandsynligt deres leverandør eller leverandørens leverandør, tænker jeg.
Nu venter jeg lige og hører om de har noget mere at sige til det. Jeg har skrevet til dem, at de bør kontakte deres leverandør, for der er potentielt mange af deres diske, der ikke er som beskrevet.
Wow, det er da forrykt. Falsk markedsføring osv.? Men mon ikke det er leverandøren bag og ikke ComputerSalg der står bag?
Jo, jeg er slet ikke i tvivl om, at det er hos en leverandør, eller en leverandørs leverandør, eller endnu højere oppe i fødekæden, den er fejlet.
Seagate siger det er fordi forhandlerne ikke indkøber fra officielle distributører. Det skal de jo sige.
https://www.tomshardware.com/pc-components/hdds/german-seagate-customers-say-their-new-hard-drives-were-actually-used-resold-hdds-reportedly-used-for-tens-of-thousands-of-hours
Hvad gør du? Klager til forretningen i håb om at de følger op, kontakter forbrugernævnet (eller hvad de hedder) eller trækker på skuldrene og sender den tilbage?
Indtil videre har jeg klaget til ComputerSalg, og skrevet til dem at de bør kontakte deres leverandør, der formodentligt sælger dem brugte/recertificerede diske forklædt som nye.
Jeg afventer svar på min opfølgende mail.
EDIT: Deres kundeservice har svaret (kl. 22:30 på en fredag aften): “Jeg vil straks give dette videre til dem der har med leverandøren at gøre, tak for at gøre os opmærksom på det.”