Rektor Jens Ringsmose fra Syddansk Universitet (SDU) i Odense beskriver de aktuelle udfordringer og forandringer på universitetet. Selvom antallet af studerende er faldet fra 25.000 til under 20.000 i løbet af de sidste 10 år, er der en stigning i forskningsaktiviteter og eksterne bevillinger, hvilket skaber pladsproblemer. SDU planlægger at bygge nye laboratorier og testfaciliteter på de grønne arealer omkring universitetet.

Han er særligt bekymret for humanioras fremtid, da disse fag har oplevet en stor tilbagegang i antallet af studerende og har svært ved at tiltrække eksterne forskningsmidler. Ringsmose understreger, at universitetet har en forpligtelse til at uddanne lærere i sprog som tysk, selvom det ikke er en god forretning.

Til sommer vil han se, hvad det skærpede karakterkrav får af betydning for antallet af nye studerende, men han er usikker på effekten på grund af flere uforudsigelige faktorer, herunder en universitetsreform og ændret demografi.

  • Ymer
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 day ago

    Betalingsmur. Men jeg ville netop forvente af et universitet at de havde statistik på karakter ved optagelse, gennemførselsprocent og -tid. Og så lyder det simpelthen for mærkeligt at løse pladsproblemer med et fast adgangskrav på tværs af alle studier - så har man da i hvert fald tydeligt signalerer at man grundlæggende er ligeglad med hvilke fag der måtte ryge i svinget?

    • UnderbroenOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 day ago

      Det er netop med en underbygget begrundelse i gennemførselsprocent og tid etc., at man universitetsledelsen vil dimensionere som planlagt:

      Når man på SDU er endt på et krav på 7, er det efter en nøje gennemgang af statistikkerne. De, der kommer ind med lavere karaktergennemsnit fra gymnasiet, dropper langt oftere ud. De går også ledige i længere tid efter endt universitetsuddannelse, viser SDU’s egne undersøgelser.

      Sidste år talte de om et snit på 6, men det har de så valgt at forhøje til 7. Der er ret stor intern modvilje mod politikken, men det har ledelsen indtil videre valgt at se stort på. Jeg kunne godt tænke mig et system hvor praktiske prøver også var en mulighed for at komme ind. Så man enten kunne have snittet eller kunne klare sig tilpas godt til en prøve ikke ulig det finske system.

      • Ymer
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 day ago

        Tja, jeg synes det lyder lidt mindre tosset nu - men stadig en smule klodset at gøre det på tværs af alle fag uden at vide lidt mere om de sandsynlige konsekvenser. Og måske ikke så mærkeligt med intern modstand, hvis der potentielt skal lukkes for nogle fag. Forhåbentlig kan det højne kvaliteten på de resterende fag.

      • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 day ago

        Jeg kunne godt tænke mig et system hvor praktiske prøver også var en mulighed for at komme ind. Så man enten kunne have snittet eller kunne klare sig tilpas godt til en prøve ikke ulig det finske system.

        Vi har jo allerede kvote2 som netop tillader folk at komme ind på anden merit end deres gennemsnit fra en ungdomsuddannelse, f.eks. relevant erfaring fra arbejde eller fritidsaktiviteter (hvis det kan dokumenteres selvfølgelig)

        • UnderbroenOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 day ago

          Ja vi har kvote 2, men hvis alle skal have mulighed skal systemet nok laves om, så der ikke udelukkende er tale om merit, men også en egentlig prøve indenfor det felt, de ønsker at studere. Eller i den dur.

          • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            1 day ago

            Der ved jeg ikke om jeg er enig i. Det kræver en form for udholdenhed og evne til at holde motivation over lang tid at komme igennem en lang videregående uddannelse, noget som en enkelt prøve på ingen måde tester for. Bare fordi man måske har den boglige viden betyder det ikke man har evnerne til at færdiggøre det, der virker kvote2 systemet meget mere retvisende. Det boglige kan man næsten altid lære, men evnen til at holde ved er markant sværere at tilegne sig.

            Ofte handler det lige så meget om modenhed, mange er bare ikke klar til en uddannelse når de kommer direkte fra gymnasiet (og var måske slet ikke klar til gymnasiet) selvom de sagtens kan tage sig sammen til en enkelt prøve. sådan en var jeg selv, jeg kom ud med et ret dårligt gennemsnit. Havde jeg kunne komme uden om min dårlige studentereksamen ved bare at tage en prøve, så var jeg med garanti droppet ud inden jeg blev færdig.

            Så længe der er en reel chance for at komme ind med kvote2, så syntes jeg egentlig at systemet fungerer efter hensigten.

            • UnderbroenOP
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              23 hours ago

              Jeg er ikke helt uenig med dig og jeg ønsker heller ikke at indføre 100% test, som absolut kan være misvisende, men en blanding af de to ville være optimal. En blanding af test, merit og motiveret ansøgning (måske?). Jeg er helt enig i modenheden/skoletrætheden og så nok helst at alle var nødt til at komme ud af skolesystemet inden de kan fortsætte. Og bevares, her er jeg forudindtaget, det var hvad jeg selv gjorde. Jeg er usikker på om jeg med den “nye” skala ville komme ind på SDU, men jeg klarede meget fint på universitetet, måske fordi jeg havde to år inden jeg begyndte. Så længe systemet ikke skævvrider socialt, mere end det gør i forvejen, er det måske fint.