- Vi mærker i høj grad, at unge kommer hen til os og siger, at de har svært at koncentrere sig, eller når de kommer hjem og sidder alene med opgaverne, så flintrer hjernen rundt.
Jeg gad vide i hvor høj grad stigningen for de her diagnoser kommer af samfundet og især den digitale verden vi har skabt (med TikTok og hvad der er værre). En del af diagnoserne kommer jo nok bare af større opmærksomhed og anerkendelse, men jeg kan ikke lade være med at være bange for at vi nærmest opdrager børn til at få opmærksomhedsproblemer.
Gad godt se noget forskning på området.
Håber forresten det her passer ind i dette fællesskab :)
Jeg har linket en artikel i en anden kommentar: Skærmbrug og børn og unges mentale sundhed. Det er en statusartikel er giver et overblik over nuværende viden, og den indeholder 30 referencer til anden primær litteratur. God læsning :)
vi nærmest opdrager børn til at få opmærksomhedsproblemer.
Jeg tror klart at dette er en stor del af det, og så dem der har reelle symptomer, der kan diagnosticeres, bliver udvandet fordi det kan slås hen som tiktok hjerne. Det er svært lige at formulere mig korrekt, fordi jeg har en del brainfog pt, men jeg håber min pointe er nogenlunde forståeligt
Jeg tror godt jeg forstår hvad du mener. Nu er jeg ikke psykolog så det er bare ren spekulation fra min side, men vi står måske med 2 grupper som er meget svære at skelne fra hinanden:
Klassisk ADHD primært forårsaget af genetik.
“Opdragelses-ADHD” primært forårsaget af nutidens samfund.
Spørgsmålet er om der er nogen behovsforskel i behandling for de grupper? Altså du siger “dem der har reelle symptomer”, men symptomerne for dem i gruppe nr. 2 er måske lige så reelle som gruppe nr. 1? Men det er selvfølgelig ærgerligt fordi gruppe nr. 2 i teorien burde kunne undgås gennem et bedre mentalt miljø for børn og unge.
Opdragelses-ADHD” primært forårsaget af nutidens samfund.
Jeg vil nok passe meget på med at sige at ADHD er noget man kan “opdrages til” der er så vidt jeg ved stadig meget tvivl om precist hvilke mekanismer der forårsager adhd. Jeg er enig i at vi lever i et samfund med fuld fart på og distraktioner allevegne, men om det er det som direkte forårsager ADHD synes jeg er farligt at sammenkæde uden videre studier.
Faldt over det her udsagn fra en artikel da jeg var ved at undersøge det med arveligheden på 80% hvor der så også bliver nævnt tvillinge studier som peger på at opdragelse ikke har en klar sammenhæng. Det vil være interessant at kigge på flere tvillinge studier
For example, height is passed on through a 95% genetic contribution; 55% for intelligence; and 35-40% for depression and personality traits. “The golden average for ADHD heredity across studies is 75%,” says Dr. Barkley, often showing up closer to 90%. Studies with twins raised in separate households make clear that home environment doesn’t cause it. This is quite different from many other mental health disorders, such as anxiety, mood disorders, and conduct disorder, in which there is a greater interplay of genetic propensity and social factors.
Det er jo enormt interessant, fordi så vil man i teorien kunne skelne “ægte” adhd fra “tiktok adhd”, altså træne de unges attention span. I teorien vil dem med adhd have så meget sværere ved det, end dem der har fået den korte attention span grundet fastfood content. Det er alt sammen ren spekulation fra min side, men det er enormt spændende og forhåbentlig kommer der til at være meget mere forskning i hvordan hjernen bliver påvirket af de mekanismer såsom tiktok fodrer os med
vi nærmest opdrager børn til at få opmærksomhedsproblemer.
Ja. Har en folkeskolelærer i familien, som oplever et stigende problem i indskolingen - generelt set, og ikke blot diagnosticerede.
Hvis børn aldrig får lov at kede sig, men vender sig til at belønninger kommer let og hurtigt (læs: bl.a. sociale medier / iPad), så vover jeg at påstå, at det kan medføre koncentrationsbesvær.
Så ud over at det er gruppe der kan have svært ved at trives i måden vi har struktureret vores skolesystem på, er det en gruppe der er særligt sårbar under opvæksten overfor den her nye “klasse” af stimuli. Og også at den klasse af stimuli er potent nok til at være medskabende til mistrivsel hos ikke-disponerede.
Jeg gad vide i hvor høj grad stigningen for de her diagnoser kommer af samfundet og især den digitale verden vi har skabt (med TikTok og hvad der er værre). En del af diagnoserne kommer jo nok bare af større opmærksomhed og anerkendelse, men jeg kan ikke lade være med at være bange for at vi nærmest opdrager børn til at få opmærksomhedsproblemer.
Gad godt se noget forskning på området.
Håber forresten det her passer ind i dette fællesskab :)
Jeg har linket en artikel i en anden kommentar: Skærmbrug og børn og unges mentale sundhed. Det er en statusartikel er giver et overblik over nuværende viden, og den indeholder 30 referencer til anden primær litteratur. God læsning :)
Jeg tror klart at dette er en stor del af det, og så dem der har reelle symptomer, der kan diagnosticeres, bliver udvandet fordi det kan slås hen som tiktok hjerne. Det er svært lige at formulere mig korrekt, fordi jeg har en del brainfog pt, men jeg håber min pointe er nogenlunde forståeligt
Jeg tror godt jeg forstår hvad du mener. Nu er jeg ikke psykolog så det er bare ren spekulation fra min side, men vi står måske med 2 grupper som er meget svære at skelne fra hinanden:
Spørgsmålet er om der er nogen behovsforskel i behandling for de grupper? Altså du siger “dem der har reelle symptomer”, men symptomerne for dem i gruppe nr. 2 er måske lige så reelle som gruppe nr. 1? Men det er selvfølgelig ærgerligt fordi gruppe nr. 2 i teorien burde kunne undgås gennem et bedre mentalt miljø for børn og unge.
Jeg vil nok passe meget på med at sige at ADHD er noget man kan “opdrages til” der er så vidt jeg ved stadig meget tvivl om precist hvilke mekanismer der forårsager adhd. Jeg er enig i at vi lever i et samfund med fuld fart på og distraktioner allevegne, men om det er det som direkte forårsager ADHD synes jeg er farligt at sammenkæde uden videre studier.
Faldt over det her udsagn fra en artikel da jeg var ved at undersøge det med arveligheden på 80% hvor der så også bliver nævnt tvillinge studier som peger på at opdragelse ikke har en klar sammenhæng. Det vil være interessant at kigge på flere tvillinge studier
Kilde
Det er jo enormt interessant, fordi så vil man i teorien kunne skelne “ægte” adhd fra “tiktok adhd”, altså træne de unges attention span. I teorien vil dem med adhd have så meget sværere ved det, end dem der har fået den korte attention span grundet fastfood content. Det er alt sammen ren spekulation fra min side, men det er enormt spændende og forhåbentlig kommer der til at være meget mere forskning i hvordan hjernen bliver påvirket af de mekanismer såsom tiktok fodrer os med
Det er helt fair, tak for linket!
Ja. Har en folkeskolelærer i familien, som oplever et stigende problem i indskolingen - generelt set, og ikke blot diagnosticerede.
Hvis børn aldrig får lov at kede sig, men vender sig til at belønninger kommer let og hurtigt (læs: bl.a. sociale medier / iPad), så vover jeg at påstå, at det kan medføre koncentrationsbesvær.
Gælder vel så vidt også for voksne.
Der er for nylig lavet en statusartikel om unges skærmbrug og mentalt helbred udgivet i Ugeskrift for læger. Det antydes her [tabel 4] at man bør være særligt opmærksom på skærmbrug og sociale medier (de hurtige belønninger du nævner) hos gruppen af unge netop med ADHD (og angst, depression, generel mistrivsel…).
Så ud over at det er gruppe der kan have svært ved at trives i måden vi har struktureret vores skolesystem på, er det en gruppe der er særligt sårbar under opvæksten overfor den her nye “klasse” af stimuli. Og også at den klasse af stimuli er potent nok til at være medskabende til mistrivsel hos ikke-disponerede.
Tak for linket