Meta, der står bag Facebook og Instagram, annoncerede tirsdag, at de afslutter samarbejdet med faktatjekmedier i USA. “Vi vil afskaffe faktatjekkere og erstatte dem med community notes, der ligner dem på X (tidligere Twitter, red.), startende i USA," siger Metas stifter og CEO, Mark Zuckerberg, i en video delt på sociale medier.
Det ville måske være mere konsekvent at stoppe helt med at annoncere på Facebook (hvis du altså gjorde det), i stedet for at fokusere på styringen af, hvor dine hypotetiske annoncer vises.
Bruger du ellers Facebook, og i så fald, vil du fortsætte med det?
Jeg bruger ikke Facebook, nej. Jeg lukkede min konto i 2017. Men jeg har en del erfaring fra marketingbranchen og jeg ved, at i hvert fald for nogle virksomheder er det noget der er vigtigt for dem. Altså, at deres annoncer ikke associeres med anstødeligt indhold, eller indhold der ikke stemmer overens med deres værdisæt. Noget lignende så man, da X ændrede deres moderationspolitik efter Elon Musk købte platformen. Der var der annoncører der valgte ikke at annoncere på platformen længere, grundet deres annoncer kunne blive vist ved siden af stødende indhold. Der var sågar en nu opløst brancheforening (GARM), der anbefalede at man stoppede med at annoncere på platformen. Foreningen blev opløst efter et søgsmål fra Elon Musk.
Interessant, tak for at du tog dig tid til at dele af din viden!