Artiklen handler om en langvarig konflikt mellem kommuner og politiet om, hvem der har beslutningsretten over trafiksikkerhedsforbedringer, som f.eks. nedsættelse af hastighedsgrænser i København. Politiet har hidtil haft vetoret over for kommunale trafikbeslutninger, men i regeringens finanslovsforslag foreslås det at fjerne denne ret og overføre ansvaret til kommunerne. Forslaget modtages positivt af Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), som mener, at det vil gøre det lettere at gennemføre tiltag for at øge trafiksikkerheden og reducere bureaukratiet.

  • SorteKaninMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    14 days ago

    Jeg forstår ikke, hvorfor bruger politiet deres vetoret til at stoppe sænkning af fartgrænsen?

    • UnderbroenOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      14 days ago

      Uden jeg ved det med sikkerhed, så er det vel en form for flowanalyse? Hvis man sænker farten nogen steder pga. større og flere cykelstier vil det skabe et nyt flow, som potentielt vil skabe flere farlige situationer. Jeg har dog stadig svært ved at følge logikken.

    • Limfjorden
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      6
      ·
      14 days ago

      Hvorfor skal politiet overhovedet indblandes i det her? Politiets opgave er at få folk til at overholde loven. Det er regeringsmagten der fastsætter hvad man må og ikke må bestemte steder.

      • SorteKaninMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        14 days ago

        Det hænger vel lidt sammen med at politiet står for trafiksikkerheden? Du skal følge politiets anvisninger i trafikken osv. Men jeg forstår ikke hvorfor de har vetoret overfor kommunen og selv hvis de har det så fatter jeg overhoved ikke hvorfor de ville bruge den vetoret til at forhindre sænkning af fartgrænsen. Det er meget underligt.

        • Limfjorden
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          ·
          14 days ago

          Jeg så for nylig en video om, hvordan brandvæsenet i USA og Canada gentagne gange har blokeret for cykelstier, rundkørsler og andet traffikchikane, med den begrundelse at de så ikke ville kunne komme hurtigt nok igennem med deres store brandbiler. I Europa og Aisen er brandbiler generelt mindre, og mere effektivt pakket. Eftersom brandvæsenet fungerer fint i de lande, konkluderer videoen at Nordamerikanske brandbiler står i vejen for bedre byplanlægning i USA og Canada, fordi de sagtens kunne bruge mindre biler.

          Måske foregår der noget lignende i Danmark, hvis politiet ikke tror de kan komme frem, hvis hastigheden bliver sænket?

      • Hooolm@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        arrow-down
        1
        ·
        11 days ago

        Politiet har en interesse i at trafikken afvikles sikkert og hensigtsmæssigt. Lokale byrådsmedlemmer har primært en interesse i at fortsætte med at være byrådsmedlemmer.

    • ArcticDagger
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      14 days ago

      Nej, det forstår jeg heller ikke. Er det fordi de mener, at de så kan dække mindre af byen per dag, fordi de i snit kører langsommere? Omvendt, så må det blive sikrere at køre udrykning, når alle andre kører langsommere