Artiklen handler om en langvarig konflikt mellem kommuner og politiet om, hvem der har beslutningsretten over trafiksikkerhedsforbedringer, som f.eks. nedsættelse af hastighedsgrænser i København. Politiet har hidtil haft vetoret over for kommunale trafikbeslutninger, men i regeringens finanslovsforslag foreslås det at fjerne denne ret og overføre ansvaret til kommunerne. Forslaget modtages positivt af Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), som mener, at det vil gøre det lettere at gennemføre tiltag for at øge trafiksikkerheden og reducere bureaukratiet.

  • SorteKaninMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    3 months ago

    Det hænger vel lidt sammen med at politiet står for trafiksikkerheden? Du skal følge politiets anvisninger i trafikken osv. Men jeg forstår ikke hvorfor de har vetoret overfor kommunen og selv hvis de har det så fatter jeg overhoved ikke hvorfor de ville bruge den vetoret til at forhindre sænkning af fartgrænsen. Det er meget underligt.

    • Limfjorden
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      3 months ago

      Jeg så for nylig en video om, hvordan brandvæsenet i USA og Canada gentagne gange har blokeret for cykelstier, rundkørsler og andet traffikchikane, med den begrundelse at de så ikke ville kunne komme hurtigt nok igennem med deres store brandbiler. I Europa og Aisen er brandbiler generelt mindre, og mere effektivt pakket. Eftersom brandvæsenet fungerer fint i de lande, konkluderer videoen at Nordamerikanske brandbiler står i vejen for bedre byplanlægning i USA og Canada, fordi de sagtens kunne bruge mindre biler.

      Måske foregår der noget lignende i Danmark, hvis politiet ikke tror de kan komme frem, hvis hastigheden bliver sænket?