Hvordan ser det så ud i forhold til konkurence? Hvis man kun kan løbe alkohol i én butik så er der ingen konkurrence på pris, og prisen vil derfor med garanti kun gå en vej. Hvis starten fastsætter priserne så synes jeg også det er et problem. Hvordan fungerer det i Sverige og hvordan har de løst/ikke løst det problem?
Så vidt jeg kan læse mig frem til er prisen sat af det statsejede firma, men de skal dog sælge alle varer med den samme profitmargin. Der kan derfor sagtens være konkurrence mellem de forskellige brands af alkohol tænker jeg, da de heller ikke må favorisere nogen varer over andre.
Men hvor skal den profitmagin sættes ud fra når der er lovpligtigt monopol? Hvis jeg f.eks. gerne vil starte mit eget lille mikrobryggeri Kan jeg åbne min egen butik og sælge der fra. Synes at det er mærkeligt at et enkelt firma skal have lovpligtig ret til en profit på noget de ikke selv producerer og jeg vil være tvunget til at sælge gennem dem. Jeg er umiddelbart ikke overbevist om at det er en god løsning på noget som helst. Har man data på precis hvilke problemer (om nogen) det evt har løst i Sverige? Er der registreret et signifikant fald af alkoholmisbrug eller drikker de unge mindre end før og kunne der være andre forklaringer på evtuelle registrede resultater.
Jeg er ikke nødvendigvis imod, jeg er bare skæpisk (og vil gerne beholde mit tilbud i føtex på 5 specialøl for 100kr)
Alle de ting kan jeg ikke svare på - men det er vel det samme som alle andre statsejede virksomheder? Hvordan sætter DSB deres profitmargin?
og vil gerne beholde mit tilbud i føtex på 5 specialøl for 100kr
Jeg mener at den slags tilbud i Sverige er ulovligt da det opfordrer til at drikke mere - jeg er ikke engang sikker på at de må køre tilbud for en specifik vare, da det favoriserer. Men jeg er ikke ekspert, det er bare hvad jeg lige har læst mig frem til og kan sagtens tage fejl.
Hvordan ser det så ud i forhold til konkurence? Hvis man kun kan løbe alkohol i én butik så er der ingen konkurrence på pris, og prisen vil derfor med garanti kun gå en vej. Hvis starten fastsætter priserne så synes jeg også det er et problem. Hvordan fungerer det i Sverige og hvordan har de løst/ikke løst det problem?
Så vidt jeg kan læse mig frem til er prisen sat af det statsejede firma, men de skal dog sælge alle varer med den samme profitmargin. Der kan derfor sagtens være konkurrence mellem de forskellige brands af alkohol tænker jeg, da de heller ikke må favorisere nogen varer over andre.
Men hvor skal den profitmagin sættes ud fra når der er lovpligtigt monopol? Hvis jeg f.eks. gerne vil starte mit eget lille mikrobryggeri Kan jeg åbne min egen butik og sælge der fra. Synes at det er mærkeligt at et enkelt firma skal have lovpligtig ret til en profit på noget de ikke selv producerer og jeg vil være tvunget til at sælge gennem dem. Jeg er umiddelbart ikke overbevist om at det er en god løsning på noget som helst. Har man data på precis hvilke problemer (om nogen) det evt har løst i Sverige? Er der registreret et signifikant fald af alkoholmisbrug eller drikker de unge mindre end før og kunne der være andre forklaringer på evtuelle registrede resultater. Jeg er ikke nødvendigvis imod, jeg er bare skæpisk (og vil gerne beholde mit tilbud i føtex på 5 specialøl for 100kr)
Alle de ting kan jeg ikke svare på - men det er vel det samme som alle andre statsejede virksomheder? Hvordan sætter DSB deres profitmargin?
Jeg mener at den slags tilbud i Sverige er ulovligt da det opfordrer til at drikke mere - jeg er ikke engang sikker på at de må køre tilbud for en specifik vare, da det favoriserer. Men jeg er ikke ekspert, det er bare hvad jeg lige har læst mig frem til og kan sagtens tage fejl.