Artiklen handler om Hundested Skole, som har fundet en succesfuld måde at fastholde og tiltrække uddannede lærere, hvilket er en udfordring i mange yderområder i Danmark. Skolen har implementeret tiltag som større medbestemmelse, mentorordninger og nedsat undervisningstid for nyansatte, hvilket har bidraget til, at erfarne lærere bliver, og at nye søger mod skolen. Eksempler som en skolehaven, som engagerer eleverne i naturen, og skolelederens fokus på inddragende processer, fremhæves som centrale elementer i skolens arbejdskultur, som skaber arbejdsglæde og fastholdelse af lærere.
Tænke at bedre arbejdsforhold gør en forskel /s :D
Jeg tænker også ofte på Skejby hospital, hvor man ikke har mangel på jordemødre - fordi man har ansat mandskab til at sørge for vagtplanerne er tilpasset det enkeltes ønsker i det omfang det er muligt. Når kvalificerede medarbejdere er en knap ressource så virker det skørt at behandle dem som man gør andre steder.
Ja det er mystisk og revolutionerende! Hvis bare der var en måde at implementere denne nyskabelse på i hele landet!
Det er de dovne unge, der ikke gider søge ind på uddannelserne. /s