• LimfjordenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    1 year ago

    Danmarks første jernbane blev indviet i 1844. Efter 95 år er nettet vokset til det vi ser på kortet, og det er så skrumpet igen. Jeg synes det er en skam, de gamle skinner blev revet op, dem kunne vi godt ha brugt nu :/

    • clb92
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      7
      ·
      1 year ago

      de gamle skinner blev revet op, dem kunne vi godt ha brugt nu

      Det er ikke en god ide at køre på alt for gamle skinner. Så ender vi bare med strækninger hvor togene kun må køre 40km/t. Se dele af USA’s jernbanenet for mere info.

  • gloriousspearfish
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    1 year ago

    Det er jo ligefrem smukt.

    Hvor ville jeg dog ønske vi virkelig fik prioriteret jernbanerne i Danmark igen. Komforten i tog slår busserne med længder.

    Det er bare så pokkers dyrt at rejse med tog.

    • LimfjordenOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      1 year ago

      Det er urimeligt dyrt. Det er fristende at spørge “hvorfor er det så billigt at tage kombardoen (99 kr.)?”, men det egentlige spørgsmål bør være “hvorfor koster det 200-400 kr. at tage toget fra Aalborg til København?”.

      Jeg gad oprigtigt godt vide hvorfor det koster så meget mere.

      • HardlyCrabbing@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 year ago

        Fordi billetten til Kombardo ikke koster det som det i alt reelt koster for bussen at køre på vejene. Vejene er betalt over skatten, hvor Kombardo ikke direkte betaler for vedligehold og anlæggelse.