- cross-posted to:
- koebenhavn
- cross-posted to:
- koebenhavn
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/TheBakedDane at 2023-08-20 08:23:07+00:00.
Mr-Rednose at 2023-08-20 08:34:43+00:00 ID:
jwz2uj3
Argh hva ???
Jeg syntes sgu altid der er mange mennesker når jeg er med metroen
LeggitReddit at 2023-08-20 08:37:43+00:00 ID:
jwz32u5
Helt enig!
Afraid-Waltz2018 at 2023-08-20 08:40:08+00:00 ID:
jwz39bz
Der tales specifikt om cityringen og den er næsten altid tom - Selv i myldretiden.
Skateboard_Raptor at 2023-08-20 08:42:31+00:00 ID:
jwz3fom
Synes nu altid der er pænt med mennesker når jeg tager den. Men aldrig M1M2 proppet. Men det er nok også fordi passagererne er spredt ud, i stedet for at samles omkring nørreport.
lastchansen at 2023-08-20 09:05:49+00:00 ID:
jwz56xg
Synes nu altid der er pænt med mennesker når jeg tager den.
Men på alle andre tidspunkter kan det godt være sløjt. Tag eks m1/m2 kl 0630. Så er den tom. Det samme igen kl 18, så vidt jeg husker. Det er klart, at der er pres på, når folk skal på arbejde, men derudover er det altså ret dødt. Mit bud ville være, at de kører med omkring 25% belastning i hverdagene.
Key_Bird_1405 at 2023-08-20 21:31:23+00:00 ID:
jx1tdif
lol 25% hahah
lastchansen at 2023-08-21 04:03:07+00:00 ID:
jx385wn
Fordelt over en hel dag, så er belastningen altså ikke særlig høj. Det er også det artiklen handler om.
Heidaraqt at 2023-08-20 08:57:35+00:00 ID:
jwz4k4i
Min personlige erfaring. Med city ringen, er af den er ikke super proppet, men der heletiden er folk med den. I modsætning til m1/m2, hvor det kommer virkelig i bølger. Et tog er fyldt til briste punktet, det næste er stort set tomt.
cancerbyname at 2023-08-20 09:18:17+00:00 ID:
jwz6500
Vente lidt, der kommer hårdt konkurrence fra Hovedstadens Letbane.
GordonNewtron at 2023-08-20 09:29:53+00:00 ID:
jwz70ou
Det virker ikke så meget som et metro issue, mere som et, hvorfor skal offentlig transport være så dyrt. Det lokker jo ingen til.
Dkcalle at 2023-08-20 11:10:57+00:00 ID:
jwzey0z
Helt enig
AlmindeligAllike at 2023-08-20 11:10:05+00:00 ID:
jwzevei
Præcis.
kirsebaer12 at 2023-08-20 22:59:23+00:00 ID:
jx25rnu
Jamen det er jo ikke det artiklen drejer sig om. M1 og M2 linjerne er jo stadig stopfyldte med mennesker. Folk bruger ikke metroringen nok
cipherphobia at 2023-08-20 12:02:01+00:00 ID:
jwzjtdd
Det koster 24 kr at komme fra Amager til Nørrebro på en standard sms billet. Synes du det er dyrt?
Relevant-Knowledge30 at 2023-08-20 12:19:16+00:00 ID:
jwzlmnk
Hvad er der nu på rejsekort, 16 kr ish?
Duck_Von_Donald at 2023-08-20 12:44:16+00:00 ID:
jwzobzy
Til den distance, ja
Phreno-Logical at 2023-08-20 13:11:58+00:00 ID:
jwzrixk
Reelt ja…
Jeg kan vælge at cykle til arbejde, gå til arbejde eller tage metroen. Min bil er betalt - jeg har gratis parkering.
Regnestykket er som følger
Metroen koster mig 17kr, tager ca 20min Cyklen koster mig 0kr, tager ca 20 min (men jeg skal lige købe en cykel først) Gå tager ca 1 time, koster 0kr Bilen er betalt, koster ca 2kr, tager 20 min.
Hvad skal jeg vælge?
Hvis vejret er godt, så går jeg. Hvis vejret er skidt, så kører jeg - kan aldrig betale sig at tage metroen.
rasm866i at 2023-08-20 14:11:21+00:00 ID:
jwzz0kv
Og det er derfor omkostningerne ved at køre (trængsel, forurening, slid, ulykker osv) ikke skal pålægges bilkøb, men i stedet forbruget. Ad Libitum modellen er enormt dyr for samfundet, for ja for mange som dig giver det ikke mening at gøre andet når først du har betalt. Ditto for parkering.
Jeg vil dog lige pointere at kørsel koster ca. 2kr per km, så forskellen er ikke nær så stor, men pointen står.
Kastvaek9 at 2023-08-20 15:40:13+00:00 ID:
jx0br1l
God vind med det, når du knepper økonomien grundet manglende mobilitet af menneskelige ressourcer i job
rasm866i at 2023-08-20 15:55:05+00:00 ID:
jx0e0aq
Ehr hva? Økonomien bliver kneppet hvis folk selv skal betale for deres kørsel i stedet for at gøre det over skatten?
Ville du have den samme holdning hvis vi idag havde statsbetalt pizza til alle og nogen foreslog at have det brugerbetalt i stedet? Eller er billisme liiiiiggge lidt vigtigere for dig?
Kastvaek9 at 2023-08-20 16:01:34+00:00 ID:
jx0f021
Mobilitet er vigtigt for økonomien og har intet med pizza at gøre. I sidste uge kørte jeg 3.500 km for at bidrage med forståelse for problemer i en meget specifik ekstruderingsproces på flere af vores lokationer.
Jeg forventer at det vil give et væsentligt afkast og igen gøre os konkurrencedygtige, hvis det kommer til at give samme effektivitet som andre ekstruderingsprocesser jeg har beskæftiget mig med. I øvrigt er min ansættelse 75 km fra hjemmet - også et sted, hvor der skabes stor værdi grundet specialistevner. Det samme kan siges om halvdelen af mine kollegaer.
Så ja, hvis du vil kneppe danskerne så smid endeligt incentiv til kompetencers mobilitet ud af vinduet.
Snak du bare videre om pizza, mens folk stopper med at fikse en proces der bidrager med 1 milliard til dansk BNP
rasm866i at 2023-08-20 16:12:57+00:00 ID:
jx0gpfc
Absolut, mobilitet er enormt vigtig. Præcis som mad, og derfor er min analogi on point. Du har endnu ikke nærmet dig at besvare hvorfor samfundet skal betale for folks mobilitet (og så kun specifikt hvis de vælger bilen), men ikke andre ting de gør der er vigtige? Hvorfor skal samfundet bære prisen når jeg tager en vigtig rejse med bil, men cykler jeg eller tager offentlig skal jeg betale næsten hele regningen? Hvorfor skal jeg selv betale for livsfornødenheder der gør mit arbejde muligt?
Svaret er naturligtvis at det er sådan vores samfund virker, og vi bør som individer eller virksomheder tage alle omkostningerne ind i overvejelserne, og så tage den mest rentable beslutning. Det er du forhåbentligt ikke uenig i (bortset fra billisme og parkering)?
Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at sikre at vi får et mere mobilt samfund. Det behøver du ikke overtale mig om.
Astroels at 2023-08-20 16:24:25+00:00 ID:
jx0igkq
Hvorfor skal alle mulige andre virksomheder og borgere, betale for at du og dine kolleger skaber værdi for en konkret virksomhed?
Hvis det er så værdifuldt, så kan virksomheden vel selv betale for arbejdskraftens bevægelighed.
RydRychards at 2023-08-20 21:12:42+00:00 ID:
jx1qmsf
Er der ikke en lille forskel med en der skal køre 3500km og en der bare ikke gider cykle 20 minutter?
dingbling369 at 2023-08-20 18:01:25+00:00 ID:
jx0xh2z
“offentlig transport er ikke for dyr, det er for billigt at gå/cykle!”
rasm866i at 2023-08-20 18:22:24+00:00 ID:
jx10psm
Ehrm… hva? er der en joke jeg misser?
dingbling369 at 2023-08-20 19:44:08+00:00 ID:
jx1d63x
Det er effektivt set det du skriver qua tråden.
Der er også trængsel på cykelstierne i København.
rasm866i at 2023-08-20 21:11:21+00:00 ID:
jx1qfk3
Når jeg skriver trængsel mener jeg forsinkelserne den leder til. Det er stort set 0 på cykelstierne. Gå eller cykle lidt tæt har ingen samfundsøkonomiske omkostning.
AlmindeligAllike at 2023-08-20 13:59:37+00:00 ID:
jwzxhai
Meget. Hvis du skal tilbage igen har du knap betalt 50 kroner. På én dag. For offentlig transport. Det ér for dyrt når de samtidig SÅ gerne vil have at vi bruger det.
Igen, vi betaler en ret høj skat. Vi har samtidig selvbetalt tandlæge, inflation (mad, el, varme, etc), ingen lønstigninger mm. - Vi betaler altså ret godt til staten, I forhold til hvad vi får igen pt. En billet til 24 kroner kan godt, for mig, være dråben der får glasset til at flyde over, når økonomien er en konstant stressfaktor.
ChrisFS1 at 2023-08-20 14:33:00+00:00 ID:
jx01zw0
Ja, det er for dyrt. Danmark har et af de højeste skattetryk i verden - hvorfor reflekterer offentligt transport ikke det faktum, om ikke andet?
Det fremgår også direkte af artiklen, at WFH og corona ikke kan forklare hele problemet (altså at passagertallet er omtrent 36% lavere end forventet), og at københavnere ganske enkelt tager cyklen eller går i stedet - som jo er helt eller næsten gratis transportformer.
Dermed er problemet enten, at cityringen fra start af ikke adresserede de relevante problemstillinger, og/eller billetpriserne er for høje for den almene borger. Sporene kan jo ikke sådan lige omlægges, så derfor må man skrue på priserne, hvis man ønsker at se et andet resultat.
Offentlig transport giver kun mening, hvis der enten ikke er brugerbetaling overhovedet eller hvis prisen på en billet er i bagatelstørrelse for alle - og det er 24kr bare ikke.
Broad-Beautiful-2082 at 2023-08-20 12:36:16+00:00 ID:
jwzngd7
Jeg syntes det er dyrt. Maps siger det tager 17 minutter fra Amager bro st til Nørrebro station i bil. En green mobility kan lejes ned til 1.5 krone i minuttet, altså koster det 25.5 at leje en bil til samme tur som metroen skal have 24 kroner for.
Hvis jeg sætter bilen til opladning når jeg kommer frem, får jeg Gratis minutter og så er det faktisk billigere end det offentlige. Hvis man er to der rejser er det endda billigere i en lejet bil en med rejsekort (12,5 per person VS 16 kr på rejsekort)
Kagemand at 2023-08-20 14:01:42+00:00 ID:
jwzxqvl
Først vil jeg sige, at jeg er enig i at metroen er dyr.
Men du sammenligner metroens enkeltbilletpris med en pakkepris på green mobility? Fordi som regel er prisen per minut nærmere 3,5-4kr? Hvis man bruger rejsekort er metroen billigere, og endnu billigere endnu med nogle af pendlerkortene.
Broad-Beautiful-2082 at 2023-08-20 14:12:53+00:00 ID:
jwzz7xp
Jo du har da ret! Troede faktisk at man i deres største pakke forudbetalte minutter fik dem til 1.5 kr/minut
Kan se det billigste bliver 2.25 kroner i minuttet, så bliver det alligevel 38 kroner for turen i en green mobility som er 24 kroner i metro.
Og kan godt se at man selvfølgelig skal købe pakken, der skal være en parkeringsplads og det koster indtil man finder en og diverse andre faldgrupper, men syntes stadig det virker for dyrt når det for to personer i nogle tilfælde billigere kan leje en bil end at tage metroen, og at 3 nærmest altid kan tage en bil som alternativ
32377 at 2023-08-20 14:08:42+00:00 ID:
jwzynzb
Amagerbro til Nørrebro tager nok lidt længere i myldretiden. Men ellers er det en rimelig god rute i bilens favør OP har valgt som stikprøve xd
Cyberkite at 2023-08-20 16:09:01+00:00 ID:
jx0g4ge
Det er faktisk så dyrt jeg ofte hellere bare vil cykle.
iSwearSheWas56 at 2023-08-20 12:36:27+00:00 ID:
jwznh5d
Ja
8-16_account at 2023-08-21 06:14:18+00:00 ID:
jx3k989
Prøvet du at hentyde til at det IKKE er dyrt??
Natus_DK at 2023-08-20 09:31:16+00:00 ID:
jwz74c1
Har ofte brug for at tage M1 og M2. Jeg tror kun en enkelt gang jeg har haft behov for at tage cityringen, ellers er det sgu nemmere at cykle i København.
Skateboard_Raptor at 2023-08-20 08:39:55+00:00 ID:
jwz38s2
Som med alle andre offentlige projekter, sætter man den forventede samfundsgevindst efter situationen hvor alt går perfekt, og så lidt til for en sikkerheds skyld.
Det ville ikke undre mig om de ønskede 235.000 daglige passagerer (en fjerdedel af København?) var sat efter at alle toge var fyldte 24 timer i døgnet.
Men man kan jo selvfølgelig ikke sige man løj i det politiske grundlag, selvom alle ved at selvfølgelig lyver man. Ligesom Lynetteholmen.
rasm866i at 2023-08-20 14:14:05+00:00 ID:
jwzzdpg
S-togene flytter 370.000 mennesker pr hverdag, så 235.000 er ikke helt ude af skala.
Passagerprognoser sker desuden naturligvis slet ikke som du beskriver det.
CrateDane at 2023-08-20 09:38:53+00:00 ID:
jwz7ou5
Det ville ikke undre mig om de ønskede 235.000 daglige passagerer (en fjerdedel af København?) var sat efter at alle toge var fyldte 24 timer i døgnet.
Mange folk kører to ture på en dag, så det er ikke så vildt et tal endda.
redundant_ransomware at 2023-08-20 08:44:49+00:00 ID:
jwz3lsb
Hviler i sig selv, ellers kan vi godt stoppe diskussionen her…
codergaard at 2023-08-20 15:57:05+00:00 ID:
jx0ebew
Det er også dumt alene at måle samfundsgevinsten udfra passagertal. Infrastruktur er mere end blot en investering der skal øge den økonomiske aktivitet. Det er også en del af samfundskontrakten at der er velfungerende offentlig transport - specielt i byerne. Og velfungerende offentlig transport har en bufferkapacitet.
Men politikere kan ikke lide at indrømme når offentlige anlægsprojekter ikke giver overskud. Så de får deres stedfortræderselskaber til at pynte på tallene, så de aldrig skal forsvare deres beslutninger, men altid kan henvise til at det er et samfundsøkonomisk gode. De få gange hvor det er umuligt (f.eks. letbanen omkring København) at få tallene til at passe så nægter de bare at forholde sig til det, og hævder stadig at der en god investering.
Det er ok at lave politik der ikke er teknokratisk BNP-optimering. Men det kræver at man tør stå ved til- og fravalg, og det tør meget få politikere desværre.
Own_Unit_9843 at 2023-08-20 08:41:12+00:00 ID:
jwz3c6r
M1 og M2 er altid pakket til bristepunktet. I M3 og M4 synes jeg altid, at jeg tøffer rundt alene, måske sammen med en turist eller to.
Inevitable_Arm8396 at 2023-08-20 08:55:46+00:00 ID:
jwz4f84
Hvis de havde kunnet connecte den ved nørreport, ville den havde været fantastisk. Men den ligger ligger off i forhold hvordan man ellers har behov for at bevæge sig igennem byen. Og hvorfor fanden har man valgt at alle stationer skal ligne hinanden.
Jumpy_Platypus_7791 at 2023-08-20 10:06:06+00:00 ID:
jwz9qih
Det kommer vel an på ens behov. Nørreport ligger dårligt i forhold til rejsende der ankommer med fjerntog, der er ikke mange af dem der kører direkte til Nørreport. Metroringen og sydhavnsmetroen har forbindelse til fjerntog på hovedbanegården og Ny Ellebjerg. Som Fynbo bruger jeg næsten ikke den oprindelige metro mere, mine behov bliver dækket meget bedre af den nye.
Inevitable_Arm8396 at 2023-08-20 12:56:00+00:00 ID:
jwzpo5i
Det er forståeligt at du som fynbo ikke forstår hvorfor Nørreport er nøglen til at flere ville bruge metroen. Men for størstedelen af dem som bor i byen/kbh og som så ville bruge den mere er Nørreport det centrale knudepunkt for dem som ikke er i bil. Det er lykkedes dem kun at have sekundære destinationer på cityringen, så selvom kgs nytorv og rådhuspladsen er meget besøgte områder, så er det folk der skal i skole og på arbejde der fylder mest i metroen i dagligdagen så folk søger mod den oprindelige metro og står af på nørreport eller kgs nytorv og går resten af vejen, det er det mest tidseffektive uden at skulle cirkle rundt om byen i cityringen.
rasm866i at 2023-08-20 14:24:17+00:00 ID:
jx00scu
Hvorfor ville du hellere have den til Nørreport? Skal du med tog kan man bare tage den til Østerport eller hovedbanegården. Hvilke ture ville det gøre nemmere? Det ville ihvertfald gøre min tur til Amager længere.
32377 at 2023-08-20 17:56:36+00:00 ID:
jx0wqca
Enig. Giver ingen mening at forbinde til nørreport. Den er i forvejen forbundet til metro ved frb og kgs nytorv, s-tog og fjerntog ved østerport og hovedbanen… Synes cityringen spiller max.
Mortonwallmachine at 2023-08-20 09:14:04+00:00 ID:
jwz5tkj
Det skal nok komme. Det er så nemt at komme rundt i den del af byen nu. Jeg husker fint hvordan det var med fyldte busser, busser der ikke kom og konstante forsinkelser.
HiddenSmitten at 2023-08-20 10:15:30+00:00 ID:
jwzafyt
Problemet er lidt, at det er næsten hurtigere at cykle end at tage Cityringen.
ThiseLetmaelk at 2023-08-21 01:28:53+00:00 ID:
jx2pqfw
Det er en god ting
Neovitami at 2023-08-20 10:28:43+00:00 ID:
jwzbgli
Det lyder umiddelbart ikke som et problem
HiddenSmitten at 2023-08-20 12:12:39+00:00 ID:
jwzkxit
Er det ikke et problem, at man bruger 25 milliarder kr på en metrolinje, som de færreste bruger, fordi det er hurtigere at cykle?
Astroels at 2023-08-20 12:16:19+00:00 ID:
jwzlbjt
Nej. Det er en politisk legitim beslutning.
Der er tilgengæld et problem, hvis man bruger forudsætninger, som man burde vide er for optimistiske, til at understøtte beslutningen.
HiddenSmitten at 2023-08-20 12:20:11+00:00 ID:
jwzlq5z
Hvem har sagt det ikke er en politisk legitim beslutning? Der var forhåbelig flertal bag beslutningen i de relevante lovgivende forsamlinger??
Astroels at 2023-08-20 12:24:09+00:00 ID:
jwzm5oy
Du spurgte om det er var et problem at man har brugt penge, på en metro der bruges mindre end forudsat, fordi folk cykler.
Jeg svarer nej, fordi politikere godt må bruge penge på en ineffektiv måde - og det mener jeg ikke er problematisk i sig selv.
HiddenSmitten at 2023-08-20 12:25:23+00:00 ID:
jwzmag8
Ja det er et problem når pengene kun bruges bedre
the_poope at 2023-08-20 12:05:02+00:00 ID:
jwzk4ug
Det er et problem fordi man åbenbart har troet at folk ville cykle langt mindre og hellere tage et tog der har kostet rigtigt mange milliarder at bygge.
Jeg tager altid cyklen rundt i Kbh, byen er lille nok til det. Det giver fleksibilitet, frisk luft og motion.
CrateDane at 2023-08-20 09:43:37+00:00 ID:
jwz81it
Med mindre de bliver ved med at sætte prisen op.
Rilow at 2023-08-20 09:05:57+00:00 ID:
jwz57c1
Det hjælper nok heller ikke på det, at vi nu skulle betale ekstra for at kunne tage metro med et pendlerkort.
CrateDane at 2023-08-20 09:39:32+00:00 ID:
jwz7qlh
Priserne er også steget mest for de kortere ture, så det rammer vel metroen uproportionelt hårdt.
t-licus at 2023-08-20 13:34:47+00:00 ID:
jwzuazb
Jeg kender flere der vælger bussen frem for metroen netop pga det gebyr. Komplet selvsabotage.
Mortonwallmachine at 2023-08-20 09:09:10+00:00 ID:
jwz5g8u
Nemlig. Der har de godt nok skudt sig selv i foden. Det er sikkert heller ikke det sidste vi ser til den slags gebyrer.
trickortreat89 at 2023-08-20 11:11:40+00:00 ID:
jwzfpdz
Jeg synes der er mange af stationerne der virker unødvendige… skal jeg feks fra Nørrebro til København H er der… 7 stationer!!! Jeg tager tit metroen i håb om at det er hurtigere, men må altid ende med at konkludere at med så mange stationer, så er det bare umuligt at komme hurtigere frem end når jeg cykler i helt almindeligt tempo. Samtidig kan jeg altid observere at der nærmest aldrig er nogle passagerer ved Nuuks Plads eller Frederiksberg alle. Havde de lige sparer nogle mia og ikke lavet de her ekstra unødvendige og pissehamrende dyre stationer havde metroen været hurtigere, fået mange flere passagerer og taget knap så meget plads og byggeri… synes sgu det er lidt dumt
the_poope at 2023-08-20 12:08:56+00:00 ID:
jwzkjtt
Den mest ligegyldige station: Marmorkirken. Kun lavet for turister og dronningen, der jo nok aldrig tager toget.
rasm866i at 2023-08-20 14:21:38+00:00 ID:
jx00f2z
Marmorkirken stikker nu ikke så meget ud, det er mere stationerne på den helt vestlige del der volder problemer der.
Ventrace at 2023-08-20 12:26:12+00:00 ID:
jwzmdl7
Hov hov den bruger jeg da når jeg skal hjem!
t-licus at 2023-08-20 13:37:32+00:00 ID:
jwzundo
Hej Margrethe
Aweq at 2023-08-20 16:21:39+00:00 ID:
jx0i1eq
Hørt! Jeg sparer nok også…2-3 minuters gang ift. at gå fra Kongens Nytorv.
the_poope at 2023-08-20 12:53:43+00:00 ID:
jwzpeu1
Hey peeps! Har fundet dronningens Reddit bruger!
133DK at 2023-08-20 15:37:18+00:00 ID:
jx0bavb
Mærsk brokkede sig over der ikke ligger en metro station tættere på deres hovedsæde. Det var efter Marmor Kirken var åbnet. 800 meter fra deres hovedsæde
ThiseLetmaelk at 2023-08-21 01:23:11+00:00 ID:
jx2p031
Jeg har brugt det metrostop en håndfuld gange
trickortreat89 at 2023-08-20 12:11:07+00:00 ID:
jwzkrwi
Ja, resten af strækningen udover lige mellem Nørrebro og Kbh H er også fyldt med unødvendige stationer. Hvis de havde haft lidt færre, så ville metroen jo være meget hurtigere og skabt den ekstra fordel, samtidig med den ikke havde været så hamrende dyr og medført at vi har skullet sælge det halve af Kbh’s arkitektoniske sjæl for overhovedet at kunne finansiere den…
Neat_Street_7683 at 2023-08-20 14:05:39+00:00 ID:
jwzy9fo
De kunne stadig fikse det ved at omdanne de stationer til erhverv. Eksempelvis butikker, sauna eller træningscentre, også bare køre forbi dem.
ThiseLetmaelk at 2023-08-21 01:28:21+00:00 ID:
jx2pnzr
Så lang tid tager et stop heller ikke
rasm866i at 2023-08-20 14:19:24+00:00 ID:
jx003rf
Pointen er at M3 fungerer mere som en bus end fx et s-tog: folk der pendler ind med S-tog eller skal til lufthavnen eller whatever bruger den til at komme de første og sidste par kilometer. Den er ikke til hurtige rejser over lange afstande. Og så naturligvis er den til alle dem der af forskellige grunde ikke kan eller vil cykle.
Det er også derfor der er så mange stationer med kort afstand: hvis folk skal bruge en bus til at komme til og fra stationen er pointen væk.
trickortreat89 at 2023-08-20 16:03:54+00:00 ID:
jx0fcme
Men der har man jo allerede dækket de fleste steder med M1 og M2? Så er det jo det her med at ved flere af de million-dyre stationer der er blevet lavet i M3 og M4 er der ikke rigtig nogen grund til at stå på/af så de bliver bare fyld. Hvis nu der var en reel grund for folk til af stå af ved Nuuks plads, Marmormolen etc, så tror jeg tallene ville de helt anderledes ud. Men der er simpelthen bare blevet lavet for mange stationer…
AgnersMuse at 2023-08-20 22:36:24+00:00 ID:
jx22m5o
*Marmorkirken
rasm866i at 2023-08-20 16:14:58+00:00 ID:
jx0h0gh
Du siger at hele københavn er dækket med M1 og M2? arrrrgghh (her kunne jeg godt bruge et “X for doubt” meme. Jeg synes selv man skulle have lavet et langt mere finmasket letbanenet i stedet, men jeg kan sagtens forstå beslutningen der blev taget.
trickortreat89 at 2023-08-20 16:54:28+00:00 ID:
jx0n0g5
Nej, det er jo så ikke det jeg skriver. M1 og M2 dækker én ting og M3 og M4 dækker nogle andre, så godt så langt. Men kan du fortælle mig hvorfor cityringen skulle have 17 stationer over en meget mindre strækning, hvor hele M1 og M2 feks har 15 og 16? Det jo ikke fordi M1-2 skal halvere deres stationer, men jeg synes virkelig bare de lige har lavet et par ekstra unødvendige stop som ikke særlig mange bruger og det jo ikke fordi det kommer til at være så meget anderledes i fremtiden da nogle stop som feks Nuuks plads eller Frederiksberg alle ikke vil blive til kæmpe industri, erhverv eller boligområder i fremtiden heller…
rasm866i at 2023-08-20 17:31:35+00:00 ID:
jx0srl7
Lad os se på tallene:
Linje Længde Antal stationer Længde/station M1 13,1 km 15 870 m M2 14,2 km 16 887 m M3 15,5 km 17 910 m M4 (syd+nord) 10,3 km 11 934 m Det du giver indtryk for kan jeg altså slet ikke se i tallene. Ved frederiksberg er stationerne ret tæt, men i mindre grad på nørrebro og østerbro
trickortreat89 at 2023-08-20 18:12:49+00:00 ID:
jx0z89w
Lol jamen fint du gør hvad som helst for at forsvare metrolinjen, men det ændrer altså stadig ikke på at der er mange unødvendige stationer som nok ikke ligefrem vil vrimle med passagerer i fremtiden. Men det ignorerer du jo åbenbart
rasm866i at 2023-08-20 18:18:43+00:00 ID:
jx1051j
Erh hvad ignorerer jeg, adresserede jeg ikke din pointe direkte? Med mere afstand og derfor længere fra destinationer til nærmeste station, hvordan tænker du så at man skal komme det sidste stykke?
ChinggisKhagan at 2023-08-20 09:51:15+00:00 ID:
jwz8m9f
det så komisk at alle metroprojekter er kæmpe successer mens alle letbaneprojekter flopper og du kan stadig finde de samme tosser der mener letbaner er vejen frem
det har de gjort de sidste 30 år og intet input fra den virkelige verden kan ændre på det
rasm866i at 2023-08-20 14:27:11+00:00 ID:
jx016qc
Argh vi har haft letbaner i Danmark i hvad 5-10 år, så det synes jeg nu er lidt tidligt at konkludere. Letbanen i Odense må siges at være en enorm succes bare i kraft af den forvandling den har muliggjort af midtbyen. Århus har jeg ikke så meget holdning til, men den er da skøn at bruge når jeg besøger byen
Ullebe1 at 2023-08-20 11:18:10+00:00 ID:
jwzfktk
det så komisk at alle metroprojekter er kæmpe successer
Skriver du til artikel om et metroprojekt som bestemt ikke er en kæmpe success .
ChinggisKhagan at 2023-08-20 11:56:23+00:00 ID:
jwzj9af
det er stadig en stor succes. også selvom prognoserne er blevet nedjusteret et par gange siden 2010
Ullebe1 at 2023-08-20 12:23:46+00:00 ID:
jwzm4a4
Det kan godt være at jeg har højere forventninger end dig, men for mig kvalificerer kun at have lidt over halvdelen af det forventede antal passagerer ikke ligefrem som en succes, og da slet ikke som en stor succes.
Det kan måske få en “det er gået nogenlunde”.
Sp3rf at 2023-08-20 09:31:16+00:00 ID:
jwzf08y
Se på de som halvfulle istede for halvtomme 💁🏽♂️
AlmindeligAllike at 2023-08-20 11:11:22+00:00 ID:
jwzezbu
For mig handler det mest om 1) Jeg skal betale for at tage cyklen med. 2) Det er generelt for dyrt og det er lidt en principsag. Lad være med at straffe folk for at tage offentlig transport.
Smiling_Wolf at 2023-08-20 10:37:01+00:00 ID:
jwzc460
Det virker godt nok lidt tyndt at koge suppe på kun 2 års statistik. Det virker som at vi har fundet en CBC smart-i-en-fart type, der vil have resultater til investorerne i samme kvartal den står færdig, mens Metro folkene meget rigtigt pointerer at Metroen jo ikke er en hurtig lappeløsning, men en langsigtet investering i vores hovedstad. Jeg bruger da selv ringen når jeg er på besøg, men det er selvfølgelig ikke ofte nok til at jeg eller andre besøgende bliver regnet ind i transportplaner, hvilket da er forståeligt nok givet prisen.
At der så er en spade der foreslår endnu en letbane, på trods af at samtlige letbaner har været massive flop, gør jo kun at man kan undre sig over om hvordan han fik sin post. Men hvis de nu giver den samme lange “opvarmnings” tid til Cityringen som de giver til letbane projekterne ville der jo ikke være nogen artikel.
Cyberkite at 2023-08-20 16:14:36+00:00 ID:
jx0gygw
Nu sig de også meget at der går 5år inden danskerne tag ting til selv, og 2 af de år den har været åben har vi bedt folk om ikke at tag den. Faktisk ham CBC’eren de har meget er ret realistisk over for det. Det eneste der er sådan rigtig negativ er artiklens titel.
deckerparkes at 2023-08-20 15:06:49+00:00 ID:
jx06tc7
Enig… lad der gå et par år, så begynder artiklerne om mangel på kapacitet og brok over at vi ikke byggede længere perroner. Man kan ikke vinde
KroonRacing at 2023-08-20 11:03:55+00:00 ID:
jwzec31
Det virker godt nok lidt tyndt at koge suppe på kun 2 års statistik.
Cityringen åbnede i efteråret 2019. De 2 år, som bruges til sammenligning (2022 og 2023) er derfor tredie og fjerde driftsår.
Der kunne sikkert sagtens have været en sammenligning med 2020 og 2021 også, så der havde været 4 års statistik, men hvorfor?
Malaguena at 2023-08-20 12:32:51+00:00 ID:
jwzn2uh
Vi har jo også haft corona-nedlukning helt frem til december 2021 - så det påvirker nok også en del af statistikkerne.
Potentielt har corona-krisen også påvirket folks lyst til at proppe sig ned i en metaltube, tæt op af hinanden. Hvor de så vælger cyklen til i stedet for
kkela88 at 2023-08-20 13:59:16+00:00 ID:
jwzxfq5
oh virkelig, virkelige mange statistikker der kommer i år, har lavet den samme dumme fejl; de med regner corona, så self har de størrer besøgstal, salg bla bla
flere har taget kørekort, købt en cykel, elcykel, el løbehjul netop pgr dengang i corona tiden!
Austerellis at 2023-08-20 11:19:35+00:00 ID:
jwzl37z
For mig havde det været langt bedre at lave forbindelser mellem Sydhavn og Nordhavn eller til Brønshøj og Nordvest. Københavns Indre By navigeres bedst på cykel eller til fods.
Til gengæld er lufthavnsmetroen sgu presset!
Skateboard_Raptor at 2023-08-20 17:26:23+00:00 ID:
jx0rxwe
forbindelser mellem Sydhavn og Nordhavn
Altså den metro der åbner i 2024?
Austerellis at 2023-08-20 18:46:52+00:00 ID:
jx14gnv
Altså den ja.
rasm866i at 2023-08-20 18:31:16+00:00 ID:
jx122k3
For mig havde det været langt bedre at lave forbindelser mellem Sydhavn og Nordhavn
Altså afstikkerene på metroringen? Ift M1 vil man netop aflaste den med M5
Austerellis at 2023-08-20 18:48:19+00:00 ID:
jx14om3
Ja, netop. Jeg mente, det var vigtigere at lave de stationer på tværs af byen end ringen i midten.
Hvordan hjælper M5 på M1?
Edit: M5: Du mener den nye linje, man snakker om at lave. Rigtigt. Den har jo lange udsigter. Problemerne er kæmpe nu og her. Tror ikke det ændrer sig lige foreløbigt.
rasm866i at 2023-08-20 20:44:51+00:00 ID:
jx1megc
Tjo jeg tror sku ikke at der er mange der venter på peronnen idag i lang tid, men det kommer til at ske i 2035. Der er M5 forhåbentligt klar :)
Austerellis at 2023-08-20 20:56:22+00:00 ID:
jx1o6ce
Jeg forstår din pointe, men jeg er ikke helt enig. Jeg kører med M1 hver dag, stort set. Der er altid proppet. Det ER et problem. Plus den ofte bliver forsinket pga folk ikke kan komme ind og ud.
rasm866i at 2023-08-20 21:15:05+00:00 ID:
jx1qzjm
jeg benægter slet ikke at det kan være ukomfortabelt, men der må være en eller anden tradeoff imellem at bruge enorme summer penge på at vi kan få vores private coupe, og så at folk står som sild i en tønde og bliver efterladt på stationen. En smule ubehag i myldretiden er faktisk fint nok, for det flytter det værste tryk på systemet ud på lidt mere tid, som folk fx tager ud og træne kl 18 i stedet for 17.