- cross-posted to:
- koebenhavn
- cross-posted to:
- koebenhavn
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/TheBakedDane at 2023-08-20 08:23:07+00:00.
Phreno-Logical at 2023-08-20 13:11:58+00:00 ID:
jwzrixk
Reelt ja…
Jeg kan vælge at cykle til arbejde, gå til arbejde eller tage metroen. Min bil er betalt - jeg har gratis parkering.
Regnestykket er som følger
Metroen koster mig 17kr, tager ca 20min Cyklen koster mig 0kr, tager ca 20 min (men jeg skal lige købe en cykel først) Gå tager ca 1 time, koster 0kr Bilen er betalt, koster ca 2kr, tager 20 min.
Hvad skal jeg vælge?
Hvis vejret er godt, så går jeg. Hvis vejret er skidt, så kører jeg - kan aldrig betale sig at tage metroen.
rasm866i at 2023-08-20 14:11:21+00:00 ID:
jwzz0kv
Og det er derfor omkostningerne ved at køre (trængsel, forurening, slid, ulykker osv) ikke skal pålægges bilkøb, men i stedet forbruget. Ad Libitum modellen er enormt dyr for samfundet, for ja for mange som dig giver det ikke mening at gøre andet når først du har betalt. Ditto for parkering.
Jeg vil dog lige pointere at kørsel koster ca. 2kr per km, så forskellen er ikke nær så stor, men pointen står.
dingbling369 at 2023-08-20 18:01:25+00:00 ID:
jx0xh2z
“offentlig transport er ikke for dyr, det er for billigt at gå/cykle!”
rasm866i at 2023-08-20 18:22:24+00:00 ID:
jx10psm
Ehrm… hva? er der en joke jeg misser?
dingbling369 at 2023-08-20 19:44:08+00:00 ID:
jx1d63x
Det er effektivt set det du skriver qua tråden.
Der er også trængsel på cykelstierne i København.
rasm866i at 2023-08-20 21:11:21+00:00 ID:
jx1qfk3
Når jeg skriver trængsel mener jeg forsinkelserne den leder til. Det er stort set 0 på cykelstierne. Gå eller cykle lidt tæt har ingen samfundsøkonomiske omkostning.
dingbling369 at 2023-08-20 21:28:01+00:00 ID:
jx1svvg
Du har tydeligvis ikke cyklet på de slemme strækninger så. 1 væltet cyklist kan betyde 8 mennesker på hospitalet.
rasm866i at 2023-08-20 21:32:56+00:00 ID:
jx1tlkv
Tjo jeg cykler på Nørrebrogade næsten dagligt… Seperat fra det, rent samfundsøkonomiske kræver det enorm risiko for det, før den samfundsomkostningerne overstiger sundhedsfordelene ved at cykle. Generelt siger man ca 7kr sparet per km cyklet (tid mistet, ulykker osv indregnet) så det kan jeg slet ikke se at vi er i nærheden af.
Kastvaek9 at 2023-08-20 15:40:13+00:00 ID:
jx0br1l
God vind med det, når du knepper økonomien grundet manglende mobilitet af menneskelige ressourcer i job
rasm866i at 2023-08-20 15:55:05+00:00 ID:
jx0e0aq
Ehr hva? Økonomien bliver kneppet hvis folk selv skal betale for deres kørsel i stedet for at gøre det over skatten?
Ville du have den samme holdning hvis vi idag havde statsbetalt pizza til alle og nogen foreslog at have det brugerbetalt i stedet? Eller er billisme liiiiiggge lidt vigtigere for dig?
Kastvaek9 at 2023-08-20 16:01:34+00:00 ID:
jx0f021
Mobilitet er vigtigt for økonomien og har intet med pizza at gøre. I sidste uge kørte jeg 3.500 km for at bidrage med forståelse for problemer i en meget specifik ekstruderingsproces på flere af vores lokationer.
Jeg forventer at det vil give et væsentligt afkast og igen gøre os konkurrencedygtige, hvis det kommer til at give samme effektivitet som andre ekstruderingsprocesser jeg har beskæftiget mig med. I øvrigt er min ansættelse 75 km fra hjemmet - også et sted, hvor der skabes stor værdi grundet specialistevner. Det samme kan siges om halvdelen af mine kollegaer.
Så ja, hvis du vil kneppe danskerne så smid endeligt incentiv til kompetencers mobilitet ud af vinduet.
Snak du bare videre om pizza, mens folk stopper med at fikse en proces der bidrager med 1 milliard til dansk BNP
RydRychards at 2023-08-20 21:12:42+00:00 ID:
jx1qmsf
Er der ikke en lille forskel med en der skal køre 3500km og en der bare ikke gider cykle 20 minutter?
Astroels at 2023-08-20 16:24:25+00:00 ID:
jx0igkq
Hvorfor skal alle mulige andre virksomheder og borgere, betale for at du og dine kolleger skaber værdi for en konkret virksomhed?
Hvis det er så værdifuldt, så kan virksomheden vel selv betale for arbejdskraftens bevægelighed.
rasm866i at 2023-08-20 16:12:57+00:00 ID:
jx0gpfc
Absolut, mobilitet er enormt vigtig. Præcis som mad, og derfor er min analogi on point. Du har endnu ikke nærmet dig at besvare hvorfor samfundet skal betale for folks mobilitet (og så kun specifikt hvis de vælger bilen), men ikke andre ting de gør der er vigtige? Hvorfor skal samfundet bære prisen når jeg tager en vigtig rejse med bil, men cykler jeg eller tager offentlig skal jeg betale næsten hele regningen? Hvorfor skal jeg selv betale for livsfornødenheder der gør mit arbejde muligt?
Svaret er naturligtvis at det er sådan vores samfund virker, og vi bør som individer eller virksomheder tage alle omkostningerne ind i overvejelserne, og så tage den mest rentable beslutning. Det er du forhåbentligt ikke uenig i (bortset fra billisme og parkering)?
Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at sikre at vi får et mere mobilt samfund. Det behøver du ikke overtale mig om.
Kastvaek9 at 2023-08-20 16:33:42+00:00 ID:
jx0jumj
Okay.
Hvis vi tjener 7% på en proces, så er den risikabel. Tjener en tysker 7,5% på den ved eksport, så er den mindre risikabel - og de kan køre en aggressiv prisstrategi, hvor de reducerer deres profit med målet at overtage vores marked.
Processen kan omsætte for en milliard - have 500 ansatte og bidrage med hundreder af millioner i statskassen gennem moms og indkomstskat. Alle de indtægter fra processen er ikke afhængige af milliarden, den er afhængig af 0,5% af milliarden, da det er processens eksistensberettigelse.
rasm866i at 2023-08-20 16:50:49+00:00 ID:
jx0mfie
Øhr… hva? Hvad har det med noget som helst at gøre? Det er dig der sidder og argumenterer imod en markedsbaseret løsning. Hvad det så har at gøre med Tyskland er mig et mysterie