• Grippler
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    arrow-down
    2
    ·
    edit-2
    3 months ago

    Det kan jeg faktisk slet ikke se problemet i. Det er da perfekt hvis kommunen kan få nogle flere penge og i samme omgang måske endda få nogle til at overveje om bilen nu også er den bedste måde at komme til byen på. Det er da ren win-win…

    • KlorofylOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      3 months ago

      Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg synes om det.

      Burde kommunerne ikke have penge nok med det skattetryk vi har?

      Og kunne man ikke opnå mindre trafik i byerne på måder der ikke er super irriterende? Evt. ved at lave offentlig transport fra landet der tilgængelig, til at betale for og ikke giver brugerne dieselpartikelforgiftning hver gang toget bremser.

      Så meget gerne færre biler i byerne, og ville meget gerne tage toget til Kbh med familien. Det er bare for dyrt og besværligt og upålideligt :(

      • SorteKaninMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        3 months ago

        lave offentlig transport fra landet der tilgængelig, til at betale for

        Den slags kræver jo et godt fungerende system for offentlig transport og det skal finansieres. Det kører også bedst rundt hvis flere bruger det, så at få flere fra bilen over i busen/toget virker som en god måde at slå to slag på samme tid.

        Ellers bliver det bare sådan en dødsspiral - færre bruger det fordi det kører dårligt, det får mindre finansiering fordi det kører dårligt, så kører det endnu dårligere og så er der endnu færre der bruger det osv. uden ende.

        Burde kommunerne ikke have penge nok med det skattetryk vi har?

        Det er et godt spørgsmål men jeg tror desværre mange kommuner oplever at deres råderum bliver slugt af stigende udgifter, fx til ældreområdet. Men jeg er ikke ekspert, det er blot noget jeg har hørt i møder om budgettet i min egen kommune.

        De manglende skatteindtægter fra det fejlslåede ejendomsvurderingssystem har også haft en betydning tror jeg. Boligejerne betaler simpelthen mindre skat lige nu end de burde fordi det IT-system hos Skat er helt i koks. Det gør at kommunerne har færre penge end de egentlig havde regnet med.

        • KlorofylOPMA
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          3 months ago

          Tror desværre dødsspiralen er for godt i gang! I dag er der 2.845.000 personbiler i Danmark, hvilket er en stigning på 28 procent i forhold til for 12 år siden.. Vi har leget lidt med tanken om at sælge den ene bil, men det vil aldrig rent logistisk kunne lade sig gøre at passe arbejde og hente børn med kun en bil og offentlig transport for resten. Skal den offentlige transport på landet fungere, kræver det en seriøs opgradering. Men tror ikke det er en prioritet for vores folkevalgte.

          Det kan være vi ender med en helt anden løsning. Som dr skriver, kører vi hver dag med 14 millioner tomme sæder (Det lyder i øvrigt helt vildt). Der er altså potentiale for kraftig reduktion af antal biler samt antal kørte kilometer. Når nu persontransport engang bliver rigtigt selvkørende, kommer små busser om morgenen og samler folk op. Alle har på forhånd indtastet deres kriterier, lokation og tid, og noget AI planlægger den mest hensigtsmæssige rute. Personlige selvkørende biler bliver kun for de aller rigeste, ministre osv, hvis det ellers tillades af staten.

          Jeg tror dog ikke selv på ovenstående. Vi danskere er rige, og de fleste bosatte på landet vil, hvis de har råd, vælge at have en bil eller to. Folk vil kunne sidde alene i deres personlige bil og slappe af efter arbejde med en god podcast, telefonsamtale eller musik. Og man vil have muligheden for impulsivt at smutte i genbrugsbutik og i Bilka, eller at med kort varsel at besøge noget familie direkte efter arbejde. Biler er super bekvemmelige, og uagtet hvor meget alle har intentioner om at rede verden, sker det ikke hvis vi skal gå på kompromis med vores bekvemmelighed.

          • Limfjorden
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            3
            arrow-down
            1
            ·
            3 months ago

            Folk vil kunne sidde alene i deres personlige bil og slappe af efter arbejde med en god podcast, telefonsamtale eller musik. Og man vil have muligheden for impulsivt at smutte i genbrugsbutik og i Bilka, eller at med kort varsel at besøge noget familie direkte efter arbejde.

            Jeg vil gerne påpeje at en cykel og et par airpods kan opfylde alle de behov som du nævner her. Biler er nødvendige på landet hvor folk befolkningstætheden er lav og bus/tog service aldrig bliver rentablet. Der findes ikke mange byer hvor cykler ikke ligeså godt kunne varetage 90% personbilernes opgaver. Selvfølgelig bliver man våd en gang imellem, men det sker mindre ofte end man tror.

            Biler er super bekvemmelige, og uagtet hvor meget alle har intentioner om at rede verden, sker det ikke hvis vi skal gå på kompromis med vores bekvemmelighed.

            Helt rigtigt. Derfor skal det være mindre bekvemt at køre i bil i byerne, og derfor synes jeg det er helt fint med betalingsparkering. Man kan så have gratis parkering ved tog/letbane stationer hvor man kan parkere sin bil og tage med hyppige tog ind til byen. Hvis man er pendler kan man have en cykel stående der som man kan tage med i toget eller slet og ret cykle fra stationen. Det er den løsning jeg ser for mig.

            • KlorofylOPMA
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              edit-2
              3 months ago

              Jeg vil gerne påpeje at en cykel og et par airpods kan opfylde alle de behov som du nævner her. Biler er nødvendige på landet hvor folk befolkningstætheden er lav og bus/tog service aldrig bliver rentablet. Der findes ikke mange byer hvor cykler ikke ligeså godt kunne varetage 90% personbilernes opgaver. Selvfølgelig bliver man våd en gang imellem, men det sker mindre ofte end man tror.

              Før jeg fik børn cyklede jeg ca 16 km fra Hillerød til Fredensborg gennem Gribskov hver dag. Synes ikke cyklen kan tilbyde det samme. Der er gode og dårlige ting ved begge transportmidler. Cyklen er billig, miljørigtig, sundhedsfremmende, langsom og til dels ukomfortabel. Da min cykeltur gik gennem Gribskov fik jeg en masse naturoplevelser som bilen aldrig ville kunne tilbyde, hvilket er mega positivt. Men det tog også længere tid end at tage bilen og jeg mødte ret svedig op på arbejde. Til gengæld var jeg i virkelig god form. Om vinteren var det super ukomfortabelt. At cykle 16 km i regnvejr eller sne er ikke komfortabelt. Bilen er hurtig, meget komfortabel og det kan faktisk være direkte hyggeligt at køre i sne og regn. Til gengæld koster det ret mange penge at holde bil(er) og man er bestemt ikke god for miljø og klima. PS. ved godt at du ikke har sagt at biler og cykler kan det samme, men blot at cyklen opfylder samme behov som jeg listede. Lod mig lige rive med. Men synes heller ikke de opfylder samme behov. Med mindre ens familie bor ret tæt på, kan man ikke impulsivt besøge dem efter arbejde på en cykel. Kan man snakke i telefon mens man cykler? Det kommer selvfølgelig an på hvor hurtigt man cykler. Kan man slappe af på en cykel? Helt klart, men ikke alle dage. En cykeltur i dejligt vejr er mere afslappende end en køretur i trafik. Men er det regn, sne eller meget varmt, vinder bilen hver gang.

              Helt rigtigt. Derfor skal det være mindre bekvemt at køre i bil i byerne, og derfor synes jeg det er helt fint med betalingsparkering. Man kan så have gratis parkering ved tog/letbane stationer hvor man kan parkere sin bil og tage med hyppige tog ind til byen. Hvis man er pendler kan man have en cykel stående der som man kan tage med i toget eller slet og ret cykle fra stationen. Det er den løsning jeg ser for mig.

              Det er en god ide med parkering udenfor byerne. Skrev faktisk den anden dag et indlæg her inde omhandlende samme emne: " Jeg ville elske en mega parkeringsplads uden for København hvor man kunne sætte bilen og så nappe et tog ind til Kbh.

              Priserne på offentlig transport er dog for høje imo. Vi rejser ofte 4. Vi kunne sagtens sætte bilen i Tølløse eller Sorø og tage toget til København. Fra Sorø til Nørreport koster 98 kr for en voksen og 49 for et barn. Det er 588 kr bare for at komme frem og tilbage. Med rejsekort bliver det 460,8 kr.

              Jeg kan komme hjemme fra mit hus og til Nørreport og hjem igen for 6 liter diesel, altså for cirka 75 kr. Og så slipper jeg for alt besværet med at vente på og tjekke ruter for offentlig transport, og for stive mennesker i s-toget osv osv. Og hvorfor er der forskellige priser afhængig af hvordan jeg betaler? "

              Ville være fedt med en mega parkering uden for KBH, hvor fra man kunne tage et tog ind. At være billist i byen er allerede håbløst.

    • SorteKaninMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      3 months ago

      Det er heller ikke overraskende at det er FDM der præsenterer det med sådan et dårligt lys.

      • Limfjorden
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        2
        arrow-down
        1
        ·
        3 months ago

        Jeg har nedstemt indlægget af den grund. Jeg vil helst have at vide hvad der sker, uden samtidig at blive bedt om at synes noget bestemt om det, eller føle en bestemt følelse. Men ja, ikke overraskende 🤷‍♀️

    • myplacedk@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      3 months ago

      Det er ikke så meget win for os, hvor bilen faktisk ER måden at komme til byen på.

  • Paul
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    3 months ago

    Jeg synes det mest interresante ved den her historie er at det bliver beskrevet som at det er konmunerne der trækker pengene hjem. I dækningen på DR smuttede det ud i en sidebemærkning at der er loft over hvor stort et beløb kommunerne kan få ud af det og at resten går til staten. Men hvis man ser på det på den måde kan det jo kun betyde at det er et bevidst valg man gør for at sænke biltætheden, og ikke at det er de slemme kommuner der er ude efter de stakkels billister.