• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    21 days ago

    - Man må gerne have betalingsparkering, men det skal være trafikale årsager. Det må ikke være økonomiske årsager, siger han.

    Vejloven giver nemlig kommunerne mulighed for at indføre betalingsparkering.

    Men kun med det formål, at begrænse adgangen til at parkere eller dække udgifterne til at indrette og føre tilsyn med offentlige parkeringspladser og -anlæg.

    Er der nogen der ved hvorfor loven er sådan? Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor kommunerne ikke skulle have lov til at tjene penge på parkering. Er det ikke fair nok at få flere penge i kommunekassen og begrænse mængden af biler i et hug på den måde?

    • TDCN
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      21 days ago

      Business case: kommunen sætter prisen til 10.000 kr om måneden for at parkere. Beboere der er afhængige af deres bil er nu enten nødt til at betale mega dyrt eller flytte væk. Jeg tror simpelthen ikke at kommunerne kan styrte sig. Bare se hvad der er sket i Ørestad hvor det hele er drevet af ByogHavn. Der koster mange steder 1500 kr om måneden at parkere og du har ikke en gang en reserveret plads til den pris.

      • SorteKaninOPMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        21 days ago

        kommunen sætter prisen til 10.000 kr om måneden for at parkere

        Okay, men er der ikke lidt slippery slope fallacy over det argument? Der er jo ingen der siger at det skal koste det hvide ud af øjnene. I Ørestads tilfælde, er der så ikke også rimelig gode muligheder for offentlig transport, eller at bruge cykel ligefrem? En del af pointen er jo at presse nogen over i at bruge offentlig/cykel i stedet for bil. Jeg forstår det godt i yderområder hvor man ikke har andre muligheder end bil, men det kan man vel ikke sige at Ørestad er?

    • bstix
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      21 days ago

      Det er længe siden jeg har set en kommunal p-vagt. Opgaven er privatiseret mange steder. F.eks. er hospitalerne blevet bødefabrikker for både hospitalerne og parkeringsfirmaerne.

  • MikeOxlong@lemm.ee
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    21 days ago

    Umiddelbart er jeg for ethvert initiativ for at få færre biler i midtbyerne, men jeg synes stadig at de der bor der bør have mulighed for at parkere en bil. Jeg så dog hellere at det blev lettere at komme ind til byerne med offentlig transport og cykler/mindre transportmidler så der var et mindre behov for gadeparkering.

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      21 days ago

      Jeg ville elske en mega parkeringsplads uden for København hvor man kunne sætte bilen og så nappe et tog ind til Kbh.

      Priserne på offentlig transport er dog for høje imo. Vi rejser ofte 4. Vi kunne sagtens sætte bilen i Tølløse eller sorø og tage toget til København. Fra Sorø til Nørreport koster 98 kr for en voksen og 49 for et barn. Det er 588 kr bare for at komme frem og tilbage. Med rejsekort bliver det 460,8 kr.

      Jeg kan komme hjemme fra mit hus og til Nørreport og hjem igen for 6 liter diesel, altså for cirka 75 kr. Og så slipper jeg for alt besværet med at vente på og tjekke ruter for offentlig transport, og for stive mennesker i s-toget osv osv. Og hvorfor er der forskellige priser afhængig af hvordan jeg betaler?

      Jeg ville gerne tage toget, men det er svært at finde incitamentet til det.