Ikke så overraskende, men fint med fokus på problematikkerne.
Artiklen fra Politiken diskuterer uligheden i folkeskolen baseret på en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Analysen viser, at børn fra lavere sociale klasser, især dem med forældre uden for arbejdsmarkedet, oplever markant dårligere trivsel og faglige resultater sammenlignet med børn fra højere sociale klasser. Disse børn har ofte flere trivselsproblemer, lavere faglige præstationer, og højere ulovligt fravær. Minister Mattias Tesfaye anerkender problemet og understreger, at skolen bygger bro mellem sociale forskelle, men at udfordringerne er blevet forværret, især efter coronapandemien. Forskere peger på behovet for reformer, mere praktisk undervisning og bedre støtte til de svageste elever.
Måske man skulle prøve at mindske de forskelle i stedet for at prøve at bygge bro imellem dem.
Synes det er en god ide. Men tror det er virkelig svært. Der vil altid være mennesker der er født med dårligere forudsætninger for at skabe et godt liv end andre. At bruge folkeskolen ( og i den grad vuggestuer og børnehaver ) til at forsøge at trække de svageste mennesker op, er imo en god ide, og måske også de eneste vinduer vi har til at gøre det.