Museum Helsingør har lanceret “To Prompt or Not to Prompt,” en AI-baseret byhistorieguide, udviklet i samarbejde med Digital Impact ApS. AI’en, trænet med over 18.000 sider af historisk materiale, gør det muligt for besøgende at lære om steder som Kronborg Slot og den gamle bydel ved at scanne QR-koder.

Museumsdirektør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen ser projektet som en måde at tilgængeliggøre museets samling på en interaktiv måde. Projektet, som har kostet omkring 600.000 kroner og er egenfinansieret, tilbyder gratis brug af guiden. Tilgængelig på 20 sprog, kan museet spore brugen via QR-koder for at forbedre oplevelsen baseret på data.

  • UnderbroenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    3 months ago

    Jeg har forsøgt med et enkelt afsnit og måtte gå op. Dialog og plot var simpelthen ikke godt nok, så nej, du er absolut ikke den eneste. Jeg frygter at det ene ikke udelukker det andet: det kan godt både være dårligt skuespil og dårligt manuskript.

    Havde du allerede hørt om AIen, når du bor i kommunen? Virker den efter hensigten når man er lokalkendt?

    Hehehe perfekt relevant klip! Ren nostalgi!

    • renard_roux@beehaw.org
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      ·
      3 months ago

      Havde ikke hørt om AI’en, og har ikke fået prøvet den endnu — er ikke sikker på at jeg kan finde på en use-case 🤔