Museum Helsingør har lanceret “To Prompt or Not to Prompt,” en AI-baseret byhistorieguide, udviklet i samarbejde med Digital Impact ApS. AI’en, trænet med over 18.000 sider af historisk materiale, gør det muligt for besøgende at lære om steder som Kronborg Slot og den gamle bydel ved at scanne QR-koder.

Museumsdirektør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen ser projektet som en måde at tilgængeliggøre museets samling på en interaktiv måde. Projektet, som har kostet omkring 600.000 kroner og er egenfinansieret, tilbyder gratis brug af guiden. Tilgængelig på 20 sprog, kan museet spore brugen via QR-koder for at forbedre oplevelsen baseret på data.

  • farsinuce
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    3 months ago

    Tak. Kommentar rettet.

    Det er vidst en af udfordringerne ved at bruge en fin-tunet model: at den er statisk. Foruden de sædvanlige risikofaktorer, kan oplysningen om forkerte åbningstider/priser også skyldes, at de er blevet ændret siden, modellen blev trænet/tilpasset - eller at den er trænet på forkert data.

    Hehe ja der er alt for lidt Star Trek i Helsingør, du må prøve med Sommerdahl!

    Jeg forsøgte ellers med “ignore all previous instructions”-tricket, men ak 🙃