Museum Helsingør har lanceret “To Prompt or Not to Prompt,” en AI-baseret byhistorieguide, udviklet i samarbejde med Digital Impact ApS. AI’en, trænet med over 18.000 sider af historisk materiale, gør det muligt for besøgende at lære om steder som Kronborg Slot og den gamle bydel ved at scanne QR-koder.

Museumsdirektør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen ser projektet som en måde at tilgængeliggøre museets samling på en interaktiv måde. Projektet, som har kostet omkring 600.000 kroner og er egenfinansieret, tilbyder gratis brug af guiden. Tilgængelig på 20 sprog, kan museet spore brugen via QR-koder for at forbedre oplevelsen baseret på data.

  • farsinuce
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    edit-2
    3 months ago

    Jeg har læst, at der arbejdes på en ny metode at verificere et svar på ved, at en “ekspert LLM” (en stor model som fx GPT-4o) udregner et svar på et givent spørgsmål, hvorefter en meget mindre model forholder sig “kritisk” overfor svaret og faktachecker, inden det endelige resultat sendes til brugeren.

    Det skulle mindske graden af LLM hallucinationer.

    Det er nyt og vidst ikke udbredt endnu, så jeg ved endnu ikke hvordan, det virker.

    Men ja. Som med så meget andet teknologi i dag: "Giv det ½ år“ og så er vi et helt andet sted. #twomorepapersdowntheline