• Buffalox@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      5 months ago

      OK nogle af de punkter er absolut gyldige, mens andre er subjektive.

      1. Emissions: lokalt nul, og bruger kun 20% “Brændstof” som er fra kræftværker med 80% grøn energi og filtre.
      2. Urban sprawl: Nonsens når vi taler om Danmark.
      3. Traffic jams: JA
      4. Uheld: Ja
      5. Larm: Nej.
      6. parkeringspladser: Ja
      7. Uheld: Gentagelse.
      8. Vej salt: ?? Der bruges også alternativer. og vejsalt kræves til vejene for andre former for trafik også, selv cykelstier og fortove.
      9. Uheld: igen igen
      10. Ressourcer: Ja ting kræver jo generelt ressourcer, og biler er ligesom alle andre ting i den retning.
      11. Ødelæggelse af byer: Jamen fjern i bare bilerne fra storbyerne, det er helt fint for mig.
      12. Storby varme øer: Jamen igen fjern i bare bilerne fra storbyerne. Men lige det her problem er minimalt for Danmark.
      13. Økosystem og nærområde isolation: Hvad ???
      14. Ødelægger alternativer til biler: Det er nok højrefløjens undergravning af offentlig transport siden 80’erne der nok har mere skyld. Bortset fra det virker punktet ikke synderligt relevant for Danmark.
      15. Less Water retention: Har ingen ide om hvordan det skulle gå til.
      16. Dyrt: For ca. 5 år siden kunne du købe en økonomisk bil fra ny for ca. 75000 kr. I dag er den billigste bil ca. 139000,- kr. så vidt jeg ved. Men er det ikke fint at bioler er dyre, hvis du vil have færre af dem?
      17. Ineffektive: El-biler er ikke ineffektive, og med yderligere udbygning af vedvarende energi, kommer vi til at have et el overskud, som batterier i elbiler vil være fremragende til at udnytte.
        • Buffalox@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          5 months ago

          Hvis du mener at det at de afgiver en smule lyd er lig larm, jamen så larmer nærmest alting jo. 10 el biler larmer mindre end 1 benzin knallert.

            • KlorofylMA
              link
              fedilink
              arrow-up
              6
              ·
              edit-2
              5 months ago

              Det er nemlig rigtigt at det er dækkene mod asfalten der høres. Måske larmer en stribe elbiler på motorvejen endda mere end en stribe ICE-biler, da elbilerne generelt har større dæk og mere vægt.

                • bstix
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  2
                  arrow-down
                  1
                  ·
                  5 months ago

                  Det er et meget søgt argument, som desværre er blevet gentaget mange steder. Det passer bare ikke.

                  Personbilers slidtage på asfalten er ubetydelig. Det er korrekt at vægten er af betydning og slidtagen på vejene stiger eksponentielt med vægten. Forskellen på 1 eller 2 ton personbil er bare ubetydelig i forhold til lastbiler og busser som vejer 30+ ton. Lastbiler slider dermed mere end 10000 gange mere på asfalten og vejene er derfor lavet til langt højere vægt end at de små personbiler gør nogen nævneværdig forskel.

                  Det svarer lidt til at sige at en tyk mand på cykel slider mere på vejen end en tynd mand. Der er en snert af sandhed i det, men det er så minimalt i praksis at det slet ikke kan måles.

            • Buffalox@lemmy.world
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              arrow-down
              1
              ·
              edit-2
              5 months ago

              Hvis du taler jævn hastighed i det rigtige gear ja, men bare den smule acceleration der er fra 0 til 35 larmer benzin og diesel væsentligt mere, og hvis folk hænger i for lavt gear larmer det også mere. Så din forudsætning er urealistisk stort set alle steder.

              Og så er det igen spørgsmålet om man kan sige en bil der kører jævnt 35 km/t larmer? Det er i hvert fald støjsvagt nok til at mange cyklister og fodgængere ikke hører det.

              Edit:
              Undskyld, jeg missede lige det lille OVER i første omgang.

              • LimfjordenOP
                link
                fedilink
                dansk
                arrow-up
                6
                ·
                5 months ago

                En bil der kører 50 larmer, og det er altså hastigheden de fleste steder i byerne.

                • Buffalox@lemmy.world
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  1
                  arrow-down
                  2
                  ·
                  edit-2
                  5 months ago

                  En elbil der kører 50, larmer ikke mere end fodgængere der går og snakker sammen.
                  Men jeg missede at du skrev OVER 35 i første omgang. Og ja særligt i vådt føre er der noget dæk støj.

                  • LimfjordenOP
                    link
                    fedilink
                    dansk
                    arrow-up
                    3
                    ·
                    5 months ago

                    Lad os få lidt data på bordet.

                    Ifølge denne analyse fra vejdirektoratet, som sammenligner resultaterne fra flere studier, ligger grænsen hvor elbiler og biler med forbrændingsmotor afgiver lige meget støj et sted mellem 25 og 50 km/t. Ved lave hastigheder er der naturligvis en støjreduktion at finde hos el-biler, men kun et studie kan finde en forskel i støjniveau over 50 km/t. Se her tabel 7. fra analysen.

                    Analysen konkluderer:

                    The reduction in noise found in the references differs greatly and seems to depend very much on how the comparison between the noise from ICE vehicles and electric vehicles is carried out. Most references do, however, confirm the assumption that it is only at low speeds that noise reduction can be expected. However, at what speed this is and what the result would be to noise levels in a city is not clear from the findings.

                    Vi kan altså ikke sige præcis ved hvilken hastighed støjen er ens, kun at det generelt er ved lave hastigheder under 50 km/t.

                    En elbil der kører 50, larmer ikke mere end fodgængere der går og snakker sammen.

                    Det tror jeg ikke på, før jeg ser en troværdig kilde. Det virker helt utroligt, hvis det skulle være sandt.

                    I øvrigt tror jeg ikke at gearet er så vigtigt. Jeg har indtryk af at de fleste nye biler er med automatgear, men jeg er ikke sikker. Jeg ville også gerne vide hvor mange ICE-biler på vejene har automatgear.