Generelt synes jeg at al markedsføring med kendte mennesker lugter uærligt. De har jo altid fået penge for at sige at produktet er godt og så er det svært at stole på. At føre sådan markedsføring mod børn og ligefrem for usunde produkter er bare endnu værre da de har sværere ved at se den sammenhæng, tænker jeg.
Reklamer er kun etiske hvis modtageren er velinformeret nok til at foretage en rationel beslutning. Med legetøj er det jo meget nemt, når det bare er form, farve, og funktion der gælder, men fødevarer er jo en helt andet sport. Så ender det jo med “forældre vs. influencer”. Så må influenceren forklare alt fødevaren indeholder, hvor meget én portion er, osv. så barnet kan foretage en informeret beslutning. 😂
Generelt synes jeg at al markedsføring med kendte mennesker lugter uærligt. De har jo altid fået penge for at sige at produktet er godt og så er det svært at stole på. At føre sådan markedsføring mod børn og ligefrem for usunde produkter er bare endnu værre da de har sværere ved at se den sammenhæng, tænker jeg.
Reklamer er kun etiske hvis modtageren er velinformeret nok til at foretage en rationel beslutning. Med legetøj er det jo meget nemt, når det bare er form, farve, og funktion der gælder, men fødevarer er jo en helt andet sport. Så ender det jo med “forældre vs. influencer”. Så må influenceren forklare alt fødevaren indeholder, hvor meget én portion er, osv. så barnet kan foretage en informeret beslutning. 😂