• @UnderbroenOP
    link
    81 month ago

    Det kan godt være jeg bare er gammel eller en outlier, men jeg forstår ikke hvorfor Wolt og lignende udbringningsservices er så populære; specielt i de store byer, hvor der ikke er langt mellem restauranterne.

    Referat af artiklen:

    1. Forbrug (Wolt):

      • Restauratører protesterer mod Wolts priskrav.
      • Restauranter, der bruger Wolt, må ikke have lavere priser i egen restaurant end på Wolt.
      • Wolts kommission og prisklausuler kan føre til højere priser for forbrugerne.
      • Danske Restauranter og Caféer har klaget over Wolt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
    2. EU-kommission:

      • Booking.com kategoriseret som gatekeepervirksomhed og må ikke benytte prisklausuler.
      • Wolt er ikke stor nok til at blive betragtet som gatekeeper.
    3. Synspunkter:

      • Restauranter føler sig presset af Wolt og ønsker frihed til at sætte egne priser.
      • Wolt mener, deres prisklausuler er til fordel for kunderne og sikrer en ensartet kundeoplevelse.
      • Ifølge Wolt kan restauranter eksistere uden deres platform.
    4. Ekspertvurdering:

      • Lektor i konkurrenceret mener, det bliver svært for restauranterne at få medhold i klagen mod Wolt.
    • @SorteKaninMA
      link
      41 month ago

      jeg forstår ikke hvorfor Wolt og lignende udbringningsservices er så populære

      Fordi de samler alle mulighederne under en platform. Hvis du ikke er sikker på om du vil have burger, pizza eller sushi, så er det meget nemmere at gå på Wolt el. lign. og søge end det er at gå på hver eneste restaurants hjemmeside (som alle har forskellige systemer til bestilling som man skal finde ud af). Du skal også finde restauranterne først så og hvor gør du det? Google maps måske? Så er vi tilbage til en platform igen.

      Problemet er mangel på konkurrence. Jeg tror ikke mange kan konkurrere fordi det ikke er en forretning der kan bruges til noget før en vis skala, pga. de små gebyrer og netværkseffekten (du skal have næsten alle restauranter til at være på din platform).

      Foodora lukker også i Danmark nu, sikkert af den årsag. Så kommer Just Eat og Wolt tættere på monopol og så kan de bare skrue på priserne som de vil. Monopoler laver dårlige priser og problemer? surprised_pikachu.jpeg

      Jeg tror måske en løsning kunne være at alle restauranter i Danmark (eller måske en mindre skala også kunne virke) gik sammen i et andelsfirma der håndterede levering og betaling og samlede det hele under en platform, præcis som Wolt. Men de ville have en interesse i at holde leveringspriser og afgifter lave, fordi alle restauranterne er medejere af virksomheden (er det ikke sådan Arla virker med landmændene? Jeg er ikke ekspert).

      Der er problematisk at Wolt er en uinteresseret tredjepart og ligefrem udenlandsk.

      • @UnderbroenOP
        link
        21 month ago

        Hvis du ikke er sikker på om du vil have burger, pizza eller sushi, så er det meget nemmere at gå på Wolt el. lign.

        Tjah men det vil jeg mene, jeger sikker på inden jeg overveje at bestille noget. Mit valg er dikteret af, hvad der er i nærheden, hvis jeg gerne vil have noget andet, må jeg enten bevæge mig længere eller spise på restauranten. Jeg har ikke et behov for noget, som samler alle muligheder på en platform.

        • @SorteKaninMA
          link
          31 month ago

          Wolt kan også sagtens vise dig hvad der er tæt på dig - og jeg tror det er fåtal der bestiller takeaway som du gør. Jeg prøver også altid at gå til restaurentens egen hjemmeside men jeg tror bare det er de færreste der faktisk bekymrer sig om det. Vi på fediverset er nok ikke lige demografien som Wolt går efter :P

          • @UnderbroenOP
            link
            31 month ago

            Heh det kan du have en pointe i!

  • @bstix
    link
    81 month ago

    Kommissionen er 30% og er udelukkende for formidlingen af salget og formidling af leveringen. Selve leveringen betales separat af kunden.

    En restaurant skal altså sælge 1.42 pizzaer med Wolt for at få samme omsætning som 1 pizza solgt i restauranten.

    Just-Eat er ikke meget bedre. De tager 12% for formidling af salget og yderligere 10% for formidling af leveringen, altså 22% for samme ydelse som Wolt. Det giver 1.28 pizzaer for at få samme omsætning.

    Kan Wolt og Just-Eat så medvirke til at salget øges i så høj grad? Der er ikke tvivl om at salget af take away er steget meget siden de begyndte, men om det kan tilskrives deres service er nok mere tvivlsomt.

    Jeg synes det er en høj pris som restauranterne skal betale for at få adgang til deres egne kunder.