• bstix
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    5
    ·
    2 years ago

    Wolt “arbejder på” at finde løsninger på mange ting… imens kører de derudaf indtil det går galt.

    Jeg kan godt forstå at folk er irriteret over dem, for de skaber en masse unødig trafik.

    Det ville være mere effektivt og ordentligt hvis supermarkederne og restauranterne ansatte deres egne bude, som kunne levere til flere kunder på samme tur.

    Fragt og udbringning er generelt for billigt. Jeg ville kunne forstå priserne hvis der var nogle stordriftsfordele i det, men det er der jo slet ikke, når både pakker, mad og dagligvarer bliver bragt ud enkeltvis på knallert.

    Det burde ikke kunne svare sig, og det kan også kun lade sig gøre fordi buddene åbenbart er tilfredse med ikke at få feriepenge, løn under sygdom osv.

    Wolt snylter sådan set på at der findes mennesker som af den ene eller anden årsag ikke kan finde et rigtigt arbejde.

    Når de så samtidig øger trafikken, støjniveauet og forureningen i byerne, så har jeg svært ved at se hvorfor de skal have lov til at tjene penge på det. Det eneste de selv har bragt ind i handlen er en app til at koordinere det her lort.

  • UnderbroenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    2 years ago

    Der er godt nok mange byer, som virker affolkede og døde, jeg tvivler på, at dark stores vil gøre det bedre.

    Referat af teksten:

    • Wolt åbnede for to år siden en butik på Amager, kaldet Wolt Market, som er en såkaldt ’dark store’, hvor kunder kan bestille dagligvarer via en app med øjeblikkelig levering.
    • En lokal beboer, Jørgen Dam Larsen, klager over trafikkaos forårsaget af Wolt-bude, der leverer varer på cykel, scooter eller i bil.
    • Københavns Kommune har modtaget flere klager fra beboere om trafikale problemer forårsaget af varelevering fra Wolt Market.
    • Kommunen har afgjort, at Wolt Market ikke overholder lokalplanen som en ‘dark store’, og den skal derfor lukke.
    • Wolt har haft mulighed for at klage eller lukke butikken, men ingen af delene er sket, så kommunen vil udstede påbud.
    • Wolt arbejder på at finde en løsning, men kommunen betragter sagen som afsluttet, da der ikke er kommet nogen klage.
    • Ifølge Line Barfoed, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, går kommunen efter at lukke dark stores, da de ikke ønsker dem i beboelsesområder.
    • Dark stores er blevet forbudt i Amsterdam i beboelsesområder og er kun tilladt i industriområder.
    • Anne Katrine Harders fra Dansk Arkitektur Center mener, at dark stores udfordrer bylivet og principperne om liv i stueetagen i København, og det er svært at ændre, når de først er etableret.