• EvilCartyen
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    ·
    edit-2
    10 months ago

    men det må da være lettere at lære et talsystem, hvor man kan ræsonnere sig frem til at en-ti-fem er større end en-ti-tre, fordi tre < fem?

    Jamen det er jo spørgsmålet, og jeg er ikke sikker på svaret er så klart. Når det kommer til dansk fonologi, for eksempel, er den temmeligt kompliceret og danske børn lærer at tale med lidt forsinkelse ift. børn der taler sprog med mindre kompliceret fonologi. Men det retter sig med tiden. Det kan jo sagtens være det samme er tilfældet her.

    Men bevares, hvis man i pædagogisk øjemed har lyst til at sige en-ti-fem i steder for femten så skal man da bare gør det. Jeg gad bare godt se noget målbar empiri på, at det faktisk er et problem over tid. Det er jo for eksempel det samme på fransk og de gæliske sprog, der tæller man også med udgangspunkt i 20. Så måske man skulle undersøge om de har samme oplevelse som professoren her har?

    Det er oplagt rent faktisk at lave et større empirisk studie af det, så det håber jeg da bliver sat i værk.


    I øvrigt kunne man med samme logik argumentere for en omfattende stavereform, så vores skriftsprog kom til at være mere lydnært end det er nu. Ville det gøre danske børn bedre til at læse? Det tror jeg egentlig måske nok det ville, der er jo en grund til at man i danskundervisningen arbejder med ‘børnestavning’ som er lydnær stavning, og så først senere begynder at stave efter retskrivningsordbogen.

    Edit: Nu har jeg fået overbevist mig selv om at det er en fin idé at gøre det :D Synes dog stadig det er et lidt lille studie at reformere den danske folkeskole på, så håber man får financiering til at lave et større studie af emnet.

    • DreadPotato@sopuli.xyz
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      10 months ago

      Det tror jeg egentlig måske nok det ville, der er jo en grund til at man i danskundervisningen arbejder med ‘børnestavning’ som er lydnær stavning

      Min søns stavning er fucking sindsyg, han går i 2. klasse så de bruger det stadig, men det er nær umuligt for mig at læse og forstå hvad han skriver 😅

    • farsinuce
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      10 months ago

      I øvrigt kunne man med samme logik argumentere for en omfattende stavereform, så vores skriftsprog kom til at være mere lydnært end det er nu.

      ➡️ 🇳🇴 Norsk 🇳🇴 ⬅️

      • EvilCartyen
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        10 months ago

        Udfordringen med en stavereform vil jo til gengæld være, at det gør ældre tekster og litteratur utilgængeligt for alle der lærer den nye retstavning.

        • farsinuce
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          10 months ago

          Ja, sprogændringer er ikke noget, man skal indføre lemfældigt. Det gik eksempelvist ikke så godt med den (daværende) ny kommareform, som er skiftet tilbage til de gamle kommaregler. Så har vi en generation af tidl. elever, der har (mere end normalt) svært ved at sætte komma.

    • ArcticDagger
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      10 months ago

      Ja, det ville være fedt, hvis der kunne blive lavet et større studie for jeg er enig i, at det nuværende studie er en kende for småt og kvalitativt. Som du selv nævner, så er der nogle oplagte veje at gå, så jeg krydser fingre for, at der er nogle, der er villige til at kaste penge efter det!