• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    invisi1407 at 2023-10-25 10:17:58+00:00 ID: k6di1uu


    Der diskuteres ofte om det er prisen, tiden det tager, frekvensen osv. der er afgørende.

    Måske er jeg født i det forkerte land, men jeg kan simpelthen ikke forene mig med at skulle ud og regn, sne, og slud for at tage det offentlige, skifte på Nørreport, gå fra destinatione til mit kontor når jeg bare kan sætte mig ud i en bil med varme og køre direkte til parkeringspladsen bagved kontorbygningen. 🤷‍♂️

    I kan TVINGE mig til det via afgifter, og det gør i, men i får mig ALDRIG til at synes at offentlig transport er fedt til at pendle i.

    Når jeg skal ud i byen så tager jeg hjertens gerne det offentligt, men det er også en lystbetonet aktivtet.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Snotspat at 2023-10-25 11:58:58+00:00 ID: k6drxdv


      Nogen gange er det faktisk solskin, og så er offentlig transport rigtigt hyggelig.

      Når det er koldt og mørkt, og togene er overfyldte at dine vaade medpassagerer så du ikke kan få en sidde plads er det mindre fedt.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        invisi1407 at 2023-10-25 13:04:03+00:00 ID: k6e01h4


        Nogen gange er det faktisk solskin, og så er offentlig transport rigtigt hyggelig.

        Ja, men så skal du stadig skifte og stå og vente og håbe du kan få en siddeplads, og så kommer du ind i Metroen om sommeren hvor der ingen aircondition er. 🤷‍♂️

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Itsamesolairo at 2023-10-25 11:20:43+00:00 ID: k6dnsaa


        Den skal ikke nødvendigvis sløjfes, den skal bare prissættes ift. sin egentlige markedsværdi. Kvadratmeter i de store danske byer er hammerdyre, og parkeringspladser bør derfor naturligvis være ligeså i stedet for at blive holdt kunstigt lave via e.g. de latterligt billige beboerlicenser.

        De steder hvor parkering faktisk er prissat ordentligt (e.g. på Aarhus Ø, hvor der ikke er beboerlicenser) koster parkering alene lige så meget som et pendlerkort til toget.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        invisi1407 at 2023-10-25 11:23:24+00:00 ID: k6do2bd


        Vores parkeringsplads er privat og en del af virksomhedens matrikel, så det tror jeg bare vi selv bestemmer. :)

        Derudover, så er jeg uenig. Det skal vi ikke. Der SKAL være parkeringspladser til folk der pendler. Jeg er uenig i præmissen om, at privatbilisme skal fjernes.

        Jeg arbejder ikke i København/centrum af nogen by.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          McArine at 2023-10-25 11:39:06+00:00 ID: k6dpq85


          Omvendt er der personlig beskatning på en del ting, som arbejdsgiver stiller til rådighed, og at parkering er skattefrit synes jeg godt, man kan overveje, om det fortsat skal være tilfældet.

          Optimalt set kunne man beskatte værdien af parkering i byerne og undtage landområderne.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Daros89 at 2023-10-25 12:34:55+00:00 ID: k6dw91d


      Der diskuteres ofte om det er prisen, tiden det tager, frekvensen osv. der er afgørende.

      Hint: All of the above. Med mindre du bor i byen, har mindre end 10 km til arbejdet, og samtlig familie og venner er samlet omkring dig, så vil egen bil altid slå offentlig transport (med undtagelsen af en cykel i dette tilfælde).

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        invisi1407 at 2023-10-25 13:03:05+00:00 ID: k6dzwwj


        Hvis det tog markant kortere tid med det offentlige; lad os sige halvdelen af tiden, så ville jeg helt sikkert bare gøre det. Direkte linje, ingen skift. Så er jeg solgt. Varme i toget og A/C om sommeren.

        I mellemtiden: Metroen er tusind grader varm om sommeren.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    viking_nomad at 2023-10-25 10:19:13+00:00 ID: k6di5n2


    Til gengæld har vi væsentligt bedre forhold for cyklister. Når jeg er i Stockholm bruger jeg da metroen og den offentlige transport der, men det er tit for ture jeg ville have taget på cykel i København og Stockholm har stadig vildt mange biler (også selvom der er betalingsring om byen).

    Herhjemme har vi også allerede set hvem metroen henvender sig til når de vil have flere passagerer i trafikken: cyklister. Skal man have passagerer i den offentlige transport og måler man på ture som i artiklen er det er cyklisterne i de store byer man vil henvende sig til. Så kan man glæde sig over at nogle tal i et excelark rykker sig på den rigtige måde, men der vil stadig ikke være en brugbar busforbindelse på landet.

    Man skulle hellere kigge på Holland, hvor cyklisme og offentlig transport er tænkt sammen med store cykelparkeringshuse ved stationerne. Der er masser af steder, hvor en busforbindelse bare aldrig bliver god og hvor folk let kan cykle og så kan man fokusere pengene de steder, hvor de virkelig gør en forskel.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    RefrigeratorDry3004 at 2023-10-25 13:06:22+00:00 ID: k6e0csj


    I Skåne foregik 33 procent af alle ture i et køretøj med motor i den kollektive trafik i august i år. I Danmark lå tallet lige under ti procent sidste år.

    Det ville svare til at der var 3 gange så mange med toget og bussen i Danmark.

    Det her lyder helt absurd højt. Mon “tællemetoden” er den samme?

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Forest_Baloney at 2023-10-26 06:45:39+00:00 ID: k6i8mbv


    Jeg har rejst en del med tog i Sverige og jeg må sige, at jeg synes serviceniveauet, samt togenes og perronernes tilstand har en markant højere standard end i Danmark. Og, så er det ofte billigere at rejse med, hvis man altså bestiller sine billetter i god tid. Desuden kan man med deres SJ point-konto, samle point sammen, som man kan købe billetter eller andre ydelser for. Det skaber incitament til at tage toget. DESUDEN er pladsbillet i mange af SJ’s tog inkluderet i prisen.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    RedSnt at 2023-10-25 11:23:17+00:00 ID: k6do1w4


    Så er alt som det plejer at være:

    • Vi forsøger faktisk med de midler, vi har, at udvikle den kollektive trafik. Vi får kun en vis sum penge stillet til rådighed af regeringen, men når den sum ikke bliver større, og udgifterne samtidig stiger til brændstof og lønninger, så er den eneste måde, vi kan bringe balance i regnskabet på, at reducere i antallet af ruter.

    Er jo super let for regeringen at levere overskud når de strammer skruen sådan som de gør.

    Men planer om at udvide motorvejsnettet er der penge til (især projektet om udvide E45 med ekstra baner gør mig arrig). Jernbaneprojekter? Kun hvis det gavner København.

    De kan godt forstå “induced demand” når det gælder biler, men ikke offentlig traffik.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Snaebel at 2023-10-25 13:13:56+00:00 ID: k6e1ecq


      De nuværende store investeringer i jernbanen handler om at forbedre trafikken på tværs af landet. Så jo det gavner København ligesom det gavner Slagelse, Odense, Aarhus og Aalborg. Så er der selvfølgelig metroen i København men den anlægges uden væsentlig statslig involvering.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        RedSnt at 2023-10-25 14:11:04+00:00 ID: k6e9m92


        Måske har jeg skyklapper på, jeg kan bare ikke lade være med at sammenligne det lidt med HS2 i England der for nyligt blev afsluttet før det egentlig kom andre til gode end dem tættest på London.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    nozendk at 2023-10-25 10:11:02+00:00 ID: k6dhgyv


    Folk rejser vel med offentlig transport eller kører i bil fordi de skal et sted hen. Kunne man ikke overveje om alting behøver at ligge i midten af København?

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Drive_Shaft_sucks at 2023-10-25 08:32:22+00:00 ID: k6da098


    Det er en god måde at lokke de mere og mere økonomisk straffede bilister over i offentlig transport. Top grøn strategi. 10/10.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      TheBakedDane at 2023-10-25 08:51:52+00:00 ID: k6dbfxv


      Helt enig, lad staten købe biler af private mod gratis offentlig transport i x antal år.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Drive_Shaft_sucks at 2023-10-25 08:55:03+00:00 ID: k6dbojt


        Gør de et sted i spanien, skrot bilen og få gratis offentlig transport i x år. Madrid eller Barcelona, tror jeg.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Daros89 at 2023-10-25 12:32:58+00:00 ID: k6dw07w


          Yeah, byt dit køretøj, der har en vis værdi til noget der knap nok er 1/10 værd. Og så kun for et år lmfao.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            Drive_Shaft_sucks at 2023-10-25 15:07:38+00:00 ID: k6eii93


            Har du set en spansk bybil?

            Tænker det er de gamle vrag de vil af med :)

            • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              arrow-up
              1
              ·
              1 year ago

              Daros89 at 2023-10-25 15:15:10+00:00 ID: k6ejpi4


              Fik også læst din kommentar som om, at du ville have det her i Danmark. Ikke at det bare var noget de gjorde i Spanien 😅

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        RollingDownTheHills at 2023-10-25 08:56:37+00:00 ID: k6dbsr8


        Det kræver så også at den offentlige transport dækker ens behov.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          TheBakedDane at 2023-10-25 08:58:35+00:00 ID: k6dby0e


          Mit forslag skal selvfølgelig ikke stå alene.

          Jeg bruger pt. cirka 55 timer i offentlig transport om måneden, og jeg har under 60 km på arbejde.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            invisi1407 at 2023-10-25 10:11:18+00:00 ID: k6dhhsp


            Jeg bruger ca. 30 timer om måneden. Det er bogstaveligt talt en deltidsuge om måneden bare på at komme på arbejde. Jeg har 36 kilometer hver vej og på en almindelig dag, i bil, tager det knap 50 minutter hver vej. På en god dag kun 35.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            Daros89 at 2023-10-25 12:31:51+00:00 ID: k6dvv8j


            Jeg bruger ca. 30 timer/måned på kørsel alt efter trafikken. Jeg tager også indkøb på de dage, så jeg slipper for så meget unødvendig kørsel som muligt.

            Det ville tage ca. 80 timer med offentlig transport som det er nu. Endnu længere hvis jeg skal klare indkøbene, som ville blive oftere, da jeg ikke kan have lige så meget med, som i bil.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            youngchul at 2023-10-25 17:45:49+00:00 ID: k6f8tkn


            Det er bare ikke et realistisk alternativ for mange.

            Selv i Storkøbenhavn, hvor jeg pendler fra et brokvarter til en forstad for at arbejde tager det 13-15 min i bil og 40 min i det offentlige. Det er ofte endda hurtigere at cykle end at tage det offentlige, medmindre man bor lige klods op ad en direkte rute der også tilfældigvis stopper det helt rigtige sted.

            Der er over en uge brugt ekstra på transport om året.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Ellebellemig at 2023-10-25 11:01:46+00:00 ID: k6dlxk2


    Store forskelle. Danmark har cykelstier og kortere afstande og vinder dermed på elcykler i byerne.

    Gratis eller symbolsk betaling kommer ikke i Danmark. Det bliver højst forøget befordringsfradrag. Når selv pensionistrabatterne er sat ned, og Metro i københavn koster ekstra, er det ren utopi. Turisterne skal jo malkes, og man vil undgå at tog bare bliver gratis varmestuer for folk uden for arbejdsmarkedet. Den eksisterende Fleksbus i yderområderne til 20-30 kr er nok det nærmeste vi kommer Tysklandsbilletten

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 09:04:34+00:00 ID: k6dcdtu


    Man burde prøve at gøre alt offentligt transport gratis i et par måneder og så se hvordan brugs procenten eksploderer.

    Kan godt forstå folk ikke vil betale mere end benzinen koster for at bruge 20 minutter mere i en bus

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Snifhvide at 2023-10-25 09:42:07+00:00 ID: k6df6ek


      Tja, i Kbh har de over de sidste 20 år forringet busnettet rigtigt meget. Ja, vi har fået en metro, men den dækker jo ikke hele byen. De 2 steder, jeg primært bruger offentlig transport til, fik ved sidste nedskæring af busruter mere end fordoblet rejsetiden. Nu kører jeg ikke bil, så jeg nøjes med at brokke mig, men jeg kan godt forstå, at fok der gør, ikke gider.

      Jeg kender også flere, der ikke bryder sig om at rejse med metroen, fordi den er så underdimensioneret, at man står som sild i en tønde i myldretiden. Gratis er ikke nok til at opveje til det, hvis man har en aversion mod det, og en økonomi, der tillader en at være ligeglad.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Slibestenenen at 2023-10-25 14:30:00+00:00 ID: k6ecizw


        Det er egentlig sjovt at vi bygger en flot metro under vores by, så vi kan fortælle en historie til omverdenen om hvor moderne og miljøvenlige vi er. Og så slagter vi bare resten af de offentlige transportsystemer i stedet, så vi er lige vidt eller faktisk “worse off”.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 09:44:26+00:00 ID: k6dfct8


        Specielt i Kbh hvor der er rigtig mange studerende ville man se kæmpe spring i brug.

        Hvilket ville være godt for alle, så slippe man for dem på vejene.

        Plus den økonomiske gevinst ved at den anden del af landet kun ville være 4 timer væk istedet for 500 kr

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Snifhvide at 2023-10-25 10:05:48+00:00 ID: k6dh1it


          Det er rigtigt. Mit svar gik dog på det med at få biler væk fra vejene. Tilføjelse: I øvrigt tror jeg ikke, at mange politikere vil definere det som godt, at folk går fra at cykle til at tage overbringe transport. Vores sundhedsvæsen er svært overbelastet, og motion hjælper jo på alt mellem himmel og jord, så at mange studerende vil bruge det i stedet for cyklen, vil nok snarere blive set som et modargument.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:20:56+00:00 ID: k6dib08


            Tror ærligt ikke der særligt mange der kan cykle på arbejde/skole der vælger at tage bussen/metro, selvom den er gratis.

            Der er stadig en del studerende der kører til uni, de gider ikke tage bussen fordi det “dyrt” og langsomt, og de “bor for langt væk” til at cykle.

            Så er offentlig transport alligevel lidt bedre for helbredet.

            • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              arrow-up
              1
              ·
              1 year ago

              Parking_Ad3190 at 2023-10-25 11:04:53+00:00 ID: k6dm8bk


              Jeg cykler pt. 35 minutter på arbejde da jeg synes, at 580 kr om måneden ville være for meget at give for et 3-zones pendlerkort.

              Jeg bryder mig faktisk ikke særlig meget om at cykle, men det er nemmere og billigere end bussen/toget.

              Hvis offentlig transport var gratis, ville jeg klart overveje det, da jeg så var fri for at cykle i regn og slud, så jeg synes, det ville være en herlig idé.

              Tjo, rejsetiden er omkring 10 minutter længere med offentlig transport, men der kan jeg tjekke arbejdsmail eller game lidt på min pc osv.

              Spørgsmålet er så, om det er i samfundets interesse at få mig over i offentlig transport.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Skateboard_Raptor at 2023-10-25 10:04:08+00:00 ID: k6dgwmd


          Problemet er jo lidt, at man rykker folk fra gåben/cykel over på offentlig transport.

          Ja tallene er bedre, men det er ikke den type passagerer vi skal have derover.

          Man kunne betale folk per tur, men typer som mine forældre kører stadig i bil, fordi det er hurtigere, nemmere og mere komfortabelt.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:29:22+00:00 ID: k6dj0k7


            Kan man let cykle til uni blir man nok ved med det. Du spare ingenting ved at tage bussen, hverken tid eller penge i ret mange tilfælde.

            Tilgengæld vil det betyde at folk kan bo længere væk uden at have bil.

            Nu ved jeg godt vi lige snakkede om KBH men der stadig rigtig mange der kører både til gym og til uni i resten af landet af den simple grund det ikke kan betale sig at lade være. Gratis bus, selvom den er træls, vil bok få en ret god del til at tage den bare af den grund de har råd til flere øl om fredagen.

            Derfor jeg mente man kører det som forsøg. Ser man gode tal på hvem der tager bussen/OT kan man gøre det mere bredt.

            Blir man ved, ja så har man jo en generation af unge der altid har taget offentlig transport og derfor har stor interesse i at støtte og bruge den.

            Er måske lidt idealistisk.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      chillThe at 2023-10-25 11:23:01+00:00 ID: k6do0wv


      Hvis man bare startede med at kiggede i at gøre offentlig transport billigere (Meget billigere) udenfor Rush hours så ville det hjælpe. Ikke orangebilletter, men en generelt billigere pris. Busserne/togene kører jo alligevel.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Alaniata at 2023-10-25 10:09:38+00:00 ID: k6dhcy1


      Pengene skal jo komme et sted fra, så hvis du fjerner egenbetalingen kommer der bare en større regning til kommunen som så skal dækkes af højere skat eller ved at tage fra andre kasser.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        RoboFleksnes at 2023-10-25 12:46:59+00:00 ID: k6dxsdu


        Det er absolut ikke klart at de penge der kommer ind fra egenbetaling dækker omkostningerne ved at indkræve dem.

        Det kan derfor sagtens være at det reelt bliver billigere at gøre det gratis, fordi du slipper for vedligehold af rejsekort, billetkontrol, og alle mulige andre udgifter der kun dukker op, hvis det skal koste penge for den enkelte.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Alaniata at 2023-10-25 12:57:03+00:00 ID: k6dz41m


          Det er klart, for nogen ihvert fald. Kommunerne er ganske informeret om hvilke af deres ruter der er selvfinansierende

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            RoboFleksnes at 2023-10-25 13:04:18+00:00 ID: k6e02nt


            Det kan du have ret i, men hvis det skal være et alternativ til privatbilisme, så er det ikke tilstrækkeligt kun at dække de oftest befærdede ruter.

            I så fald kunne vi ligeledes stoppe med at vedligeholde de veje der ikke betaler sig selv hjem.

            • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              arrow-up
              1
              ·
              1 year ago

              Alaniata at 2023-10-25 14:17:16+00:00 ID: k6eajup


              Og DET er et emne du må tage med dit lokale byråd. Hvor der er busser og hvor tit er 100% noget der afgøres nede på rådhuset.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:16:48+00:00 ID: k6dhydr


        Altså bedre offentlig transport genere flere penge i statskassen, det er efterhånden rimlig godt bevist flere steder. Nær folk lettere/billigere kan bevæge sig rundt kan de lettere tjene penge og social ulighed mindskes.

        En metode til at gøre det “bedre” er ved at gøre det gratis. Og nu er det bare ment som et forsøg.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Snotspat at 2023-10-25 11:50:34+00:00 ID: k6dqzbk


          Ja, men det hjælper jo ikke kommunen. Odense har ikke råd til gratis transport, uagtet hvor godt det er for staten. Så støtten skal jo gives.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      PseudoY at 2023-10-25 15:45:13+00:00 ID: k6eomyw


      Jeg ville gerne betale for bussen. Bilen har mange udgifter til diverse vedligehold ved siden af, og det er også dårligt for klimaet.

      Tiden er den virkelige omkostning. Jeg vil ikke bruge 4 timer dagligt på at pendle.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      aaaaaske at 2023-10-25 14:36:40+00:00 ID: k6edkbo


      Gratis offentlig transport flytter langt flere cyklister og fodgængere over i den kollektive transport end bilister, så gratis offentlig transport ville i hvert fald ikke hjælpe særligt på trængsel på vejene i byerne og på klimaet

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      kaspar42 at 2023-10-25 11:16:09+00:00 ID: k6dnboy


      I Københavnsområdet er det offentlige allerede overfyldt i myldretiden, så der skal kapaciteten først udvides (flere og længere tog).

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        jonasnee at 2023-10-25 16:52:10+00:00 ID: k6ezrkf


        hvis man levede i den ideelle verden kunne man strukturere samfundet så dette ikke var så stort et problem, fx. ved at dele folk op i hold så nogen møder 7, andre 7:30, 8 osv.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          vldnl at 2023-10-25 21:15:39+00:00 ID: k6g8a76


          Man kunne også give flere offentligt ansatte lov til at arbejde hjemmefra.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            jonasnee at 2023-10-25 22:35:17+00:00 ID: k6gkix9


            nu er langt de fleste offentlige ansatte trodsalt “varme hænder” det svært at udføre kirurgi, hjælpe en borger, gøre rent, undervise eller patruljere gaden hjemme fra. og de få der kan er jeg ikke sikker på jeg ville være glad for at man fjernede det oversyn nærvær giver.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          invisi1407 at 2023-10-25 18:41:00+00:00 ID: k6fi54n


          fx. ved at dele folk op i hold så nogen møder 7, andre 7:30, 8 osv.

          Det gør mange i forvejen.

          På mit kontor kommer den første kl. 7.00 og de sidste normalt 9.20 eller noget.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Snotspat at 2023-10-25 11:53:25+00:00 ID: k6drasi


        Det er derfor Odense by ikke mener de har råd, ud fra en forventning om at kapaciteten skal øges kraftigt.

        Jeg ved ioevrigt ikke om man har undersøgt hvilken type passager der vil tage den gratis transport. Men jeg taenker man har en forventning om at det også vil være bilister, siden man er lun på ideen.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Snotspat at 2023-10-25 11:46:24+00:00 ID: k6dqija


      Det har man gjort i Slagelse med succes.

      I Odense kommune bliver der også talt om det. Det vil hjælpe på at opnå CO2 målene, og det vil give flere passagerer i letbanen.

      Paradoksalt er problemet med gratis offentlig transport i Odense at det vil være meget dyrt, ikke fordi man kommer til at mangle billet intaegterne specielt, men fordi det forventede øgede passager tal kræver flere busser, flere afgange, og sikkert flere letbanetog.

      Så man frygter at det vil være en rigtigt god idé, fordi kapaciteten ikke er der.

      Det kunne være noget Danmark som land besluttede sig for at man ville, og derfor afsatte de penge. Danmark som land vil på den lange bane tjene på det hvis privatbilismen bliver reduceret.

      Jeg ved ikke hvad landkommunerne vil sige til at byerne får en sådan håndsrækning, der vil nok være krav om gratis regional busser, gratis tog, etc. Alt for at “forhindre” at noget der let kan gøres, ikke må føres ud i livet.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    ipnetor9000 at 2023-10-25 16:29:16+00:00 ID: k6evxui


    Ja, selvfølgelig. besluttede at gøre det miljøbevidste og tage toget til Stockholm. 1600 kr/6 timer med SJ vs. 800 kr/1 time med fly.

    beslutningen blev hurtigt omgjort :)

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    LoenSlave at 2023-10-25 10:36:28+00:00 ID: k6djmqd


    Tænk at det kan lade sig gøre når de også har så lav en registreringsafgift på biler

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Able-Internal-3114 at 2023-10-25 09:06:40+00:00 ID: k6dcjhz


    De har ikke bare en intimiderende bachelorstuderende med en kaffedunk på ryggen i deres IC tog

    de har en restaurang!

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Slemisan at 2023-10-25 14:31:43+00:00 ID: k6ecsmi


    Det der gør at jeg ikke bruger offentlig transport i hverdagen (eller generelt) er tid og frekvens.

    Jeg kører 10 km hver vej, størstedelen på Ringvejen i Aarhus, og her tager det dør-til-dør ~25 min med bilen - og ~55 min med bus.

    Derudover er den gule bybus ved mig heller ikke rigtig en mulighed, da den kun kører 1 gang i timen uden for myldretiden. Jeg bor i Aarhus, og den nærmeste alternative buslinje er 20 min gang væk. Helt håbløst.

    Jeg har givet helt op på den danske offentlige transport. Jeg bliver skuffet hver evig eneste gang.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Fyric at 2023-10-25 09:53:00+00:00 ID: k6dg0ub


    Fra en som benytter skånetrafikken hver dag (pendler mellem Malmø og cph) er der virkeligt ikke meget bedre i forhold til driftsikkerhed.

    Togene er forsinkede eller aflyst ganske ofte.

    Tilgengæld fungerer deres servicedel uendeligt bedre.

    1. Jeg kan låne mit månedskort ud 5 gange om måneden, kræver bare at modtager har oprettet sig i appen og har et telefonnummer.
    2. jeg skal ikke tjekke ind og ud selvom jeg har månedskort.
    3. Prisen er markant lavere end i Danmark.
    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Hiioora at 2023-10-25 10:13:11+00:00 ID: k6dhnfz


      Till Skånetrafikens försvar så har utbyggnaden från 2 till 4 spår mellan Malmö och Lund orsakat mycket problem och nu när allt är klart bör vi se långt mindre problem framöver.