- cross-posted to:
- nyheder
- cross-posted to:
- nyheder
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/Miss-Quiz-Mis at 2023-10-25 08:27:22+00:00.
The original was posted on /r/denmark by /u/Miss-Quiz-Mis at 2023-10-25 08:27:22+00:00.
NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 09:04:34+00:00 ID:
k6dcdtu
Man burde prøve at gøre alt offentligt transport gratis i et par måneder og så se hvordan brugs procenten eksploderer.
Kan godt forstå folk ikke vil betale mere end benzinen koster for at bruge 20 minutter mere i en bus
aaaaaske at 2023-10-25 14:36:40+00:00 ID:
k6edkbo
Gratis offentlig transport flytter langt flere cyklister og fodgængere over i den kollektive transport end bilister, så gratis offentlig transport ville i hvert fald ikke hjælpe særligt på trængsel på vejene i byerne og på klimaet
PseudoY at 2023-10-25 15:45:13+00:00 ID:
k6eomyw
Jeg ville gerne betale for bussen. Bilen har mange udgifter til diverse vedligehold ved siden af, og det er også dårligt for klimaet.
Tiden er den virkelige omkostning. Jeg vil ikke bruge 4 timer dagligt på at pendle.
chillThe at 2023-10-25 11:23:01+00:00 ID:
k6do0wv
Hvis man bare startede med at kiggede i at gøre offentlig transport billigere (Meget billigere) udenfor Rush hours så ville det hjælpe. Ikke orangebilletter, men en generelt billigere pris. Busserne/togene kører jo alligevel.
Snifhvide at 2023-10-25 09:42:07+00:00 ID:
k6df6ek
Tja, i Kbh har de over de sidste 20 år forringet busnettet rigtigt meget. Ja, vi har fået en metro, men den dækker jo ikke hele byen. De 2 steder, jeg primært bruger offentlig transport til, fik ved sidste nedskæring af busruter mere end fordoblet rejsetiden. Nu kører jeg ikke bil, så jeg nøjes med at brokke mig, men jeg kan godt forstå, at fok der gør, ikke gider.
Jeg kender også flere, der ikke bryder sig om at rejse med metroen, fordi den er så underdimensioneret, at man står som sild i en tønde i myldretiden. Gratis er ikke nok til at opveje til det, hvis man har en aversion mod det, og en økonomi, der tillader en at være ligeglad.
Slibestenenen at 2023-10-25 14:30:00+00:00 ID:
k6ecizw
Det er egentlig sjovt at vi bygger en flot metro under vores by, så vi kan fortælle en historie til omverdenen om hvor moderne og miljøvenlige vi er. Og så slagter vi bare resten af de offentlige transportsystemer i stedet, så vi er lige vidt eller faktisk “worse off”.
NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 09:44:26+00:00 ID:
k6dfct8
Specielt i Kbh hvor der er rigtig mange studerende ville man se kæmpe spring i brug.
Hvilket ville være godt for alle, så slippe man for dem på vejene.
Plus den økonomiske gevinst ved at den anden del af landet kun ville være 4 timer væk istedet for 500 kr
Skateboard_Raptor at 2023-10-25 10:04:08+00:00 ID:
k6dgwmd
Problemet er jo lidt, at man rykker folk fra gåben/cykel over på offentlig transport.
Ja tallene er bedre, men det er ikke den type passagerer vi skal have derover.
Man kunne betale folk per tur, men typer som mine forældre kører stadig i bil, fordi det er hurtigere, nemmere og mere komfortabelt.
NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:29:22+00:00 ID:
k6dj0k7
Kan man let cykle til uni blir man nok ved med det. Du spare ingenting ved at tage bussen, hverken tid eller penge i ret mange tilfælde.
Tilgengæld vil det betyde at folk kan bo længere væk uden at have bil.
Nu ved jeg godt vi lige snakkede om KBH men der stadig rigtig mange der kører både til gym og til uni i resten af landet af den simple grund det ikke kan betale sig at lade være. Gratis bus, selvom den er træls, vil bok få en ret god del til at tage den bare af den grund de har råd til flere øl om fredagen.
Derfor jeg mente man kører det som forsøg. Ser man gode tal på hvem der tager bussen/OT kan man gøre det mere bredt.
Blir man ved, ja så har man jo en generation af unge der altid har taget offentlig transport og derfor har stor interesse i at støtte og bruge den.
Er måske lidt idealistisk.
Snifhvide at 2023-10-25 10:05:48+00:00 ID:
k6dh1it
Det er rigtigt. Mit svar gik dog på det med at få biler væk fra vejene. Tilføjelse: I øvrigt tror jeg ikke, at mange politikere vil definere det som godt, at folk går fra at cykle til at tage overbringe transport. Vores sundhedsvæsen er svært overbelastet, og motion hjælper jo på alt mellem himmel og jord, så at mange studerende vil bruge det i stedet for cyklen, vil nok snarere blive set som et modargument.
NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:20:56+00:00 ID:
k6dib08
Tror ærligt ikke der særligt mange der kan cykle på arbejde/skole der vælger at tage bussen/metro, selvom den er gratis.
Der er stadig en del studerende der kører til uni, de gider ikke tage bussen fordi det “dyrt” og langsomt, og de “bor for langt væk” til at cykle.
Så er offentlig transport alligevel lidt bedre for helbredet.
Parking_Ad3190 at 2023-10-25 11:04:53+00:00 ID:
k6dm8bk
Jeg cykler pt. 35 minutter på arbejde da jeg synes, at 580 kr om måneden ville være for meget at give for et 3-zones pendlerkort.
Jeg bryder mig faktisk ikke særlig meget om at cykle, men det er nemmere og billigere end bussen/toget.
Hvis offentlig transport var gratis, ville jeg klart overveje det, da jeg så var fri for at cykle i regn og slud, så jeg synes, det ville være en herlig idé.
Tjo, rejsetiden er omkring 10 minutter længere med offentlig transport, men der kan jeg tjekke arbejdsmail eller game lidt på min pc osv.
Spørgsmålet er så, om det er i samfundets interesse at få mig over i offentlig transport.
oblivoos at 2023-10-25 10:15:40+00:00 ID:
k6dhuzq
rejsetiden blev fordoblet og du benytter det stadig?
Snifhvide at 2023-10-25 10:33:30+00:00 ID:
k6djdb6
Ja, når det er nødvendigt.
theKrissam at 2023-10-25 11:17:04+00:00 ID:
k6dnf21
Erstat metro med letbane og så har du historien fra Aarhus.
Alaniata at 2023-10-25 10:09:38+00:00 ID:
k6dhcy1
Pengene skal jo komme et sted fra, så hvis du fjerner egenbetalingen kommer der bare en større regning til kommunen som så skal dækkes af højere skat eller ved at tage fra andre kasser.
NCD_Lardum_AS at 2023-10-25 10:16:48+00:00 ID:
k6dhydr
Altså bedre offentlig transport genere flere penge i statskassen, det er efterhånden rimlig godt bevist flere steder. Nær folk lettere/billigere kan bevæge sig rundt kan de lettere tjene penge og social ulighed mindskes.
En metode til at gøre det “bedre” er ved at gøre det gratis. Og nu er det bare ment som et forsøg.
Snotspat at 2023-10-25 11:50:34+00:00 ID:
k6dqzbk
Ja, men det hjælper jo ikke kommunen. Odense har ikke råd til gratis transport, uagtet hvor godt det er for staten. Så støtten skal jo gives.
RoboFleksnes at 2023-10-25 12:46:59+00:00 ID:
k6dxsdu
Det er absolut ikke klart at de penge der kommer ind fra egenbetaling dækker omkostningerne ved at indkræve dem.
Det kan derfor sagtens være at det reelt bliver billigere at gøre det gratis, fordi du slipper for vedligehold af rejsekort, billetkontrol, og alle mulige andre udgifter der kun dukker op, hvis det skal koste penge for den enkelte.
Alaniata at 2023-10-25 12:57:03+00:00 ID:
k6dz41m
Det er klart, for nogen ihvert fald. Kommunerne er ganske informeret om hvilke af deres ruter der er selvfinansierende
RoboFleksnes at 2023-10-25 13:04:18+00:00 ID:
k6e02nt
Det kan du have ret i, men hvis det skal være et alternativ til privatbilisme, så er det ikke tilstrækkeligt kun at dække de oftest befærdede ruter.
I så fald kunne vi ligeledes stoppe med at vedligeholde de veje der ikke betaler sig selv hjem.
Alaniata at 2023-10-25 14:17:16+00:00 ID:
k6eajup
Og DET er et emne du må tage med dit lokale byråd. Hvor der er busser og hvor tit er 100% noget der afgøres nede på rådhuset.
Snotspat at 2023-10-25 11:46:24+00:00 ID:
k6dqija
Det har man gjort i Slagelse med succes.
I Odense kommune bliver der også talt om det. Det vil hjælpe på at opnå CO2 målene, og det vil give flere passagerer i letbanen.
Paradoksalt er problemet med gratis offentlig transport i Odense at det vil være meget dyrt, ikke fordi man kommer til at mangle billet intaegterne specielt, men fordi det forventede øgede passager tal kræver flere busser, flere afgange, og sikkert flere letbanetog.
Så man frygter at det vil være en rigtigt god idé, fordi kapaciteten ikke er der.
Det kunne være noget Danmark som land besluttede sig for at man ville, og derfor afsatte de penge. Danmark som land vil på den lange bane tjene på det hvis privatbilismen bliver reduceret.
Jeg ved ikke hvad landkommunerne vil sige til at byerne får en sådan håndsrækning, der vil nok være krav om gratis regional busser, gratis tog, etc. Alt for at “forhindre” at noget der let kan gøres, ikke må føres ud i livet.
kaspar42 at 2023-10-25 11:16:09+00:00 ID:
k6dnboy
I Københavnsområdet er det offentlige allerede overfyldt i myldretiden, så der skal kapaciteten først udvides (flere og længere tog).
Snotspat at 2023-10-25 11:53:25+00:00 ID:
k6drasi
Det er derfor Odense by ikke mener de har råd, ud fra en forventning om at kapaciteten skal øges kraftigt.
Jeg ved ioevrigt ikke om man har undersøgt hvilken type passager der vil tage den gratis transport. Men jeg taenker man har en forventning om at det også vil være bilister, siden man er lun på ideen.
jonasnee at 2023-10-25 16:52:10+00:00 ID:
k6ezrkf
hvis man levede i den ideelle verden kunne man strukturere samfundet så dette ikke var så stort et problem, fx. ved at dele folk op i hold så nogen møder 7, andre 7:30, 8 osv.
invisi1407 at 2023-10-25 18:41:00+00:00 ID:
k6fi54n
Det gør mange i forvejen.
På mit kontor kommer den første kl. 7.00 og de sidste normalt 9.20 eller noget.
vldnl at 2023-10-25 21:15:39+00:00 ID:
k6g8a76
Man kunne også give flere offentligt ansatte lov til at arbejde hjemmefra.
jonasnee at 2023-10-25 22:35:17+00:00 ID:
k6gkix9
nu er langt de fleste offentlige ansatte trodsalt “varme hænder” det svært at udføre kirurgi, hjælpe en borger, gøre rent, undervise eller patruljere gaden hjemme fra. og de få der kan er jeg ikke sikker på jeg ville være glad for at man fjernede det oversyn nærvær giver.