• Limfjorden
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    11
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Det er ekstremt vigtigt at vi får vent den her udvikling. Fremtiden skal ikke være Tesla-kolonner på motorvejen, det er ekstremt ineffektivt og det fremmer skadelig individualisering og “mig-tænkning”. Offentlig transport medvirker også til at man kommer sine medmennesker ved samtidig med at man skåner klimaet. Tog er desuden langt mere behagelige at køre i end en bil på motorvej nogensinde kan blive mht. toiletadgang, støj og træthed.

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      1 year ago

      Jeg er absolut enig i, at vi skla styrke den offentlige transport, det er den mest klimavenlige transport vi har.

      Men højere komfort i den offentlige transport, det kan jeg godt nok ikke lige nikke genkendende til. Både busser og tog bumler rundt for bare fanden, sæderne er typisk også ret træls og hårde. Når man så kombinerer det med at skulle sidde/stå tæt pakket med andre mennesker, så bliver det en rigtig træls oplevelse (syntes jeg).

      Jeg forstår heller ikke argumentet med at komme sine medmennesker ved. 1) folk vender for det meste indad og er mere eller mindre sensorisk isoleret fra alle andre pga. høretelefoner/bøger/arbejde/etc. og 2) er folk overhovedet interesset i at interagere med en håndfuld fremmede mennesker de er tvunget til at være i tæt nærhed af? Jeg har altid hadet at ende ved siden af en eller anden snakkesalig tilfældig person der ikke vil lade mig være, og man kan aldrig slippe væk fra dem før man skal af.

      • Limfjorden
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        3
        ·
        1 year ago

        Både busser og tog bumler rundt for bare fanden, sæderne er typisk også ret træls og hårde.

        Jeg specificerede at det kun var tog der var mere komfortable, og de bumler mindre end personbiler og busser, fordi de kører på skinner. I tog står man typiske heller ikke så tæt (måske i S-tog, men jeg er fra Aalborg, så jeg har ikke så meget erfaring med dem). Der er også stor komfort i at kunne gå på toilettet mens man kører, og ikke skulle stoppe ved en rasteplads.

        Jeg forstår heller ikke argumentet med at komme sine medmennesker ved.

        Ja, der er nogen der bruger tiden på at arbejde og lytte til musik og det er jo fint nok. Men der er også folk som mig, der godt kan lide at snakke med fremmede og den mulighed har jeg i et tog og ikke i en personbil.

        Jeg har altid hadet at ende ved siden af en eller anden snakkesalig tilfældig person der ikke vil lade mig være

        Jeg er måske den person lol. Hvorfor siger du ikke blot til personen at du lige har brug for lidt fred? Det tror jeg de fleste vil forstå.

        Vi er jo forskellige, så min sidste argument var nok mere et udtryk for min egen indstilling. Jeg synes det er lidt trist at normal-indstillingen i Danmark er ikke at snakke med fremmede. På trods Amerikas (mange) mangler, så synes jeg at den der småsnak man har med hinanden i bussen eller ved stoppestedet er meget chamerende, som jeg godt gad se i Danmark.

        • Grippler
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          edit-2
          1 year ago

          Min oplevelse er i hvert fald at man så oplever bumlen som værende værre i toget end man gør i bilen. Jeg bliver hamrende køresyg af at læse i toget, men kan uden problemer gøre det i bilen.

          Toiletter i toget giver umiddelbart ingen ekstra komfort i dagligdagen vil jeg mene. Man opholder sig typisk relativt kort tid i toget, jeg har aldrig selv oplevet at have brug for et toilet under min almindelige pendling. Tog på tværs af landet er selvfølgelig noget andet, men det er ikke den type offentlig transport der er synderlig mangelfuld syntes jeg. Der er markant større behov for offentlig transport til at dække dagligdagspendling end rejse på tværs af landet.

          Hvorfor siger du ikke blot til personen at du lige har brug for lidt fred

          Ja det er jo delvist også min egen skyld, da jeg er temmelig konfliktsky. Men jeg har trods alt sagt fra nogle gange, og det har ikke haft den ønskede effekt endnu. De fortsætter som regel bare med deres plabren efter lidt tid med akavet stilhed.

          Det absolut værste ved offentlig transport, er alle de satans mennesker der er med, de ødelægger fuldstændig en ellers rolig og stille tur. 😅

          Vi er nok to meget forskellige typer mennesker, jeg gider på ingen måde investere ét eneste sekund i de andre der er med toget/bussen, og forventer det samme retur. Jeg vil bare frem til min destination i så meget fred og ro som overhovedet muligt.

          Edit: jeg oplever nu også støjniveau i offentlig transport som være meget højt, med undtagelse af stille kupéer. Der findes ikke stilhed i et tog fyldt med mennesker, og da slet ikke i busser, selv hvis de er tomme.

          • Limfjorden
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            4
            ·
            1 year ago

            Må tilstå jeg aldrig er blevet køresyg i et tog, så vi er nok forskellige på det punkt også. Det er af en eller anden grund fortsat billigere og hurtigere at tage bilen fra Aalborg til KBH så jeg synes egentlig stadig der er en mangelfuld togservice der.

            I min pointe om støjniveau tænker jeg netop på at tog har en stillezone og at vindstøjen og dækstøjen er markant lavere i et tog. De er også bedre lydisoleret.

            • Grippler
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              1 year ago

              Ifht. togservice var det ikke så meget prisen men tilgængeligheden jeg mener er fin. Der kører mange tog så man kan nemt finde et der passer nogenlunde tidsmæssigt med ens planer.

              Men størstedelen af toget er desværre ikke en stillezone, tværtimod. Det er jo kun en ret lille del af toget som så faktisk er mere stille.

              På trods af, at jeg egentlig ikke bryder mig om ar benytte offentlig transport, så mener jeg dog stadig den skal finansieres i langt højere grad end den er nu, specielt for områder uden for metropoler. Jeg har godt 30km på arbejde, bor i en by med 30k indbyggere. Provinsen, men ikke en lille landsby på lars tyndskids mark. Det tager en lille halv time i bilen at komme til/fra arbejde, men hvis keg skal tage det offentlige på arbejde, så har jeg 1:45 hver vej.

    • Plebajer
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      1 year ago

      Meget enig. Ville ønske der var politisk vilje til at investere i den offentlige transport, men der er desværre flere stemmer i at please billister, hvorfor vi får flere og flere af dem.