Jeg tænker at det er vigtigt at finde en balance. Jeg havde både prøver med og uden hjælpemidler i mange fag og jeg tænker at begrundelsen bag er endnu mere relevant når det gælder LLM’er. Når det så er sagt så synes jeg helt sikkert at der skal være prøver hvor det kan indgå af mange af de samme årsager du nævner.
At kræve en grundig kildekritik og verificering af information bør være en grundlæggende forudsætning for sådanne prøver da det er en af de udfordringer arbejde med LLM’er har. Det er vigtigt at en del af læringen bliver ikke at stole på hvad en LLM skriver, men at bruge det til at udforske et emne for termer, temaer og lignende som man så kan gå i dybden med, og at hvis man får den til at skrive for en, at lære hvordan man tjekker at den ikke har hallucineret. Det tror jeg til gengæld er en meget vigtig ting at kære for elever i dag.
Jeg tænker at det er vigtigt at finde en balance. Jeg havde både prøver med og uden hjælpemidler i mange fag og jeg tænker at begrundelsen bag er endnu mere relevant når det gælder LLM’er. Når det så er sagt så synes jeg helt sikkert at der skal være prøver hvor det kan indgå af mange af de samme årsager du nævner. At kræve en grundig kildekritik og verificering af information bør være en grundlæggende forudsætning for sådanne prøver da det er en af de udfordringer arbejde med LLM’er har. Det er vigtigt at en del af læringen bliver ikke at stole på hvad en LLM skriver, men at bruge det til at udforske et emne for termer, temaer og lignende som man så kan gå i dybden med, og at hvis man får den til at skrive for en, at lære hvordan man tjekker at den ikke har hallucineret. Det tror jeg til gengæld er en meget vigtig ting at kære for elever i dag.