Museum Helsingør har lanceret “To Prompt or Not to Prompt,” en AI-baseret byhistorieguide, udviklet i samarbejde med Digital Impact ApS. AI’en, trænet med over 18.000 sider af historisk materiale, gør det muligt for besøgende at lære om steder som Kronborg Slot og den gamle bydel ved at scanne QR-koder.

Museumsdirektør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen ser projektet som en måde at tilgængeliggøre museets samling på en interaktiv måde. Projektet, som har kostet omkring 600.000 kroner og er egenfinansieret, tilbyder gratis brug af guiden. Tilgængelig på 20 sprog, kan museet spore brugen via QR-koder for at forbedre oplevelsen baseret på data.

  • farsinuce
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    4 months ago

    Ja, så der er 18000 siders tekster, som jeg gætter på er konverteret fra e.g. PDF til alm. tekst, hvorefter det har kunnet bruges til fine-tuning i OpenAI’s miljø.

    Omkostningerne for fine-tuning af en sådan model er en brøkdel af prisen. Men det kræver jo en programmør eller to, som har tilegnet sig erfaringen 🙂