• @farsinuce
    link
    2
    edit-2
    19 days ago

    Hold mig ikke op på det, men jeg mindes at ~5% mennesker på globalt plan er på spektret - altså har enten en grad af autisme eller AD(H)D. Af de 5% udgør størstedelen et skyggetal, som ikke er diagnostiseret.

    EDIT:

    Har undersøgt mit postulat hos Claude3, der skriver følgende:

    Ifølge en meta-analyse publiceret i tidsskriftet JAMA Pediatrics i 2022, er den globale prævalens af autismespektrumforstyrrelser (ASD) estimeret til at være omkring 1-2% [1].

    En rapport fra World Health Organization (WHO) i 2022 anslår, at cirka 1 ud af 100 børn på verdensplan har autisme [2].

    Når det gælder AD(H)D, estimerer en meta-analyse fra 2021, publiceret i American Journal of Psychiatry, at den globale livstidsprævalens er omkring 2,58% [3].

    En rapport fra WHO i 2022 anslår, at AD(H)D påvirker omkring 2,2% af den globale befolkning [4].

    Baseret på disse kilder ser det ud til, at den samlede prævalens af ASD og AD(H)D på globalt plan er tættere på 3-4,5% end de nævnte 5%. Dog er det vigtigt at bemærke, at der kan være et betydeligt antal udiagnosticerede tilfælde, som du nævner, hvilket kan øge det reelle tal.

    Kilder:


    F.eks. for ADHD varierer tallene, og det er svært at estimere, da det forventes, at mange voksne ikke er udredt: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/adhd-rates-by-country

    • @bstix
      link
      319 days ago

      Ja der er uden tvivl et stort mørketal. På den måde er det kun godt at så mange bliver diagnosticeret, så vi forhåbentlig kan blive klogere på det.

      Det vil nok tage en flere år før man har en statistisk som egentlig kan vise om det er i stigning eller ej.

      • @SorteKaninMA
        link
        2
        edit-2
        19 days ago

        Det vil nok tage en flere år før man har en statistisk som egentlig kan vise om det er i stigning eller ej.

        Men er det her ikke også medvirkende til at folkeskolens omdømme bliver værre og værre, altså at folkeskolen konstant (virker det som om i det seneste årti) er udsat for alle mulige “eksperimenter” som man så skal afprøve for at se om forslag A virker og om forslag B virker osv. osv… mens at privatskoler kan køre som en “normal” skole altid har kørt og ikke behøver at lave alle de her eksperimenter.

        Hvis du spørger mig burde folkeskolen være stabil og man burde være helt tryg ved at den måde den fungerer på er god. Personligt er jeg slet ikke tryg ved det som tingene er i dag, da det virker som om EU og folketinget konstant vil afprøve nye reformer på folkeskolen. Jeg har hørt historier fra min gamle folkeskole. Den er meget værre i dag.

        • @bstix
          link
          3
          edit-2
          19 days ago

          Det offentlige er nok lidt nødt til at være forgangsmand på nogle ting. De er også nødt til at være helt åbne omkring det og det giver negativ omtale uanset hvad der sker. Folk kan bare ikke lide forandringer, overhovedet. Derudover er de modsat privatskoler også nødt til at acceptere alle elever.

          Det er dog en misforståelse hvis man tror at private skoler ikke har specialbørn. Det er lige så ofte specialbørn som flytter til privatskole fordi de ikke trives i folkeskolen, eller forældrerne vil have det, eller en privat skole har er særligt tilbud til f.eks. ordblinde eller andet.

          Jeg er mere bekymret for om privatskolerne spiller med åbne kort eller om profithensynet gør at de nedtoner evt. problemer, eller ikke overholder læringsmål osv. Forældrene har en klar forventning om at deres barn får pæne karakterer med derfra, og en privatskole som ikke giver pæne karakterer får ikke mange kunder. Nå, det er måske en fordom…

          Den konstante kritik af folkeskolen er på sin vis med til at sikre at alting foregår efter reglerne og at alles rettigheder bliver overholdt, hvor de private skoler er lidt mere et lotteri på både godt og ondt.

          Men, uanset, så synes jeg også at det er misforstået at skærme sine børn i så ung en alder. Det begynder allerede ved valg af børnehave, at nogle forældre fravælger institutioner med høj procent af udenlandske børn osv. Jeg forstår det ikke.

          Mine børn kan heldigvis godt følge med fagligt i folkeskolen, og niveauet er væsentligt højere end da jeg var barn, så jeg er overhovedet ikke bekymret for fagligheden. De lærer tilgengæld en helt masse socialt ved at omgås andre børn med flere forskelligheder, og det håber jeg vil gavne dem mere end et pænt eksamensbevis fra 9.klasse.

        • @farsinuce
          link
          2
          edit-2
          19 days ago

          da det virker som om EU og folketinget konstant vil afprøve nye reformer på folkeskolen.

          “Reformer” = Effektivisering og besparelser i dette tilfælde. 😞

          Har dog ikke hørt så meget om tiltag fra EU ifm. folkeskoler… det må jeg læse op på.

          Hvis du spørger mig burde folkeskolen være stabil og man burde være helt tryg ved at den måde den fungerer på er god.

          Hørt! Men hvordan?