At tjekke stelnummer lyder lidt bøvlet. I England har de https://www.bikeregister.com/, en privatejet og politigodkendt database over registrerede cykler i landet. Det er frivilligt, og koster mellem 120-300 DKK at registrere sin cykel. Ved den billigste løsning får man blot et klistermærke at sætte på cyklen (hvilket jeg ikke forestiller mig har den store effekt), mens man med det to dyrere muligheder “tatoverer” sin cykel med et registreringsnummer. Det skal så files af for at fjerne det.
De mener selv det fungerer godt som afskrækkende middel mod tyveri. Min anekdotiske erfaring er, at den eneste cykel jeg har ejet herovre som jeg tatoverede med deres “permanent marking kit”, er den eneste der ikke er blevet stjålet (endnu 🤞). De to andre blev nakket. Vi taler ikke om dyre cykler her, men brugte enkeltgears pendlercykler (£100 på eBay).
Jeg er ikke meget for en privatejet løsning, men jeg er heller ikke meget for at miste mit transportmiddel i tide og utide, så det var en afvejning af principper og bekvemmelighed.
Jo, det synes jeg lyder som en fin idé. Støbe den ind i stellet vil nok være lidt svært at sætte i værk, medmindre man kunne finde en løsning der fungerede globalt. En global løsning lyder dog enormt ambitiøst, så en RFID som foreslået andetsteds i kommentarerne lyder som en behændig mellemvej.
Jeg ved vel at mærke ikke for tamper-proof en sådan løsning er.
At tjekke stelnummer lyder lidt bøvlet. I England har de https://www.bikeregister.com/, en privatejet og politigodkendt database over registrerede cykler i landet. Det er frivilligt, og koster mellem 120-300 DKK at registrere sin cykel. Ved den billigste løsning får man blot et klistermærke at sætte på cyklen (hvilket jeg ikke forestiller mig har den store effekt), mens man med det to dyrere muligheder “tatoverer” sin cykel med et registreringsnummer. Det skal så files af for at fjerne det.
De mener selv det fungerer godt som afskrækkende middel mod tyveri. Min anekdotiske erfaring er, at den eneste cykel jeg har ejet herovre som jeg tatoverede med deres “permanent marking kit”, er den eneste der ikke er blevet stjålet (endnu 🤞). De to andre blev nakket. Vi taler ikke om dyre cykler her, men brugte enkeltgears pendlercykler (£100 på eBay).
Jeg er ikke meget for en privatejet løsning, men jeg er heller ikke meget for at miste mit transportmiddel i tide og utide, så det var en afvejning af principper og bekvemmelighed.
Kunne man ikke støbe en chip ind i stellet. Lige som en kat har en i nakken. Så kunne politiet stå med en scanner i et lyskryds.
Jo, det synes jeg lyder som en fin idé. Støbe den ind i stellet vil nok være lidt svært at sætte i værk, medmindre man kunne finde en løsning der fungerede globalt. En global løsning lyder dog enormt ambitiøst, så en RFID som foreslået andetsteds i kommentarerne lyder som en behændig mellemvej.
Jeg ved vel at mærke ikke for tamper-proof en sådan løsning er.
Eu må på banen.