Den moderne familie er fanget i et tempo, hvor børns behov for tid med forældre kolliderer med arbejdsmarkedets krav. Tidsknapheden er ikke et individuelt problem, men et strukturelt svigt
Jeg tror der egentlig menes “der er uro i skoleklasserne” når man nu om dage taler om uopdragne børn - eller det er hvad Tesfaye mener, tror jeg. Men det er jo ikke det samme som at være generelt uopdragen. Så ja, synes også ordet måske er brugt forkert.
OK, men det er så også vildt nok at sige at det er børnenes eller forældrenes skyld.
Der er helt sikkert forældre som det er svært at få fat på, men de gør deres bedste - du får meget svært ved at få en ptsd-ramt syrisk kvinde med meget begrænset dansk til at opdrage sine børn efter danske standarder, det giver ingen mening at sætte ind dér.
Men hvis der var færre elever i klasserne, eller bedre klasselokaler, eller bedre uddannede lærere, eller flere støttetimer til 2-lærer-undervisning, eller bedre modersmålsundervisning - så ville det betyde noget. Det er direkte skørt at gøre det til et spm om personligt ansvar og opdragelse - når man alle andre steder ville erkende at det i hvert fald delvist bestemt at strukturelle forhold.
Det er lidt ligesom at skælde sine medarbejdere ud for at være uproduktive når man har placeret dem i et storrumskontor uden faste pladser. No shit, så lav om på rammerne.
Jeg tror der egentlig menes “der er uro i skoleklasserne” når man nu om dage taler om uopdragne børn - eller det er hvad Tesfaye mener, tror jeg. Men det er jo ikke det samme som at være generelt uopdragen. Så ja, synes også ordet måske er brugt forkert.
OK, men det er så også vildt nok at sige at det er børnenes eller forældrenes skyld.
Der er helt sikkert forældre som det er svært at få fat på, men de gør deres bedste - du får meget svært ved at få en ptsd-ramt syrisk kvinde med meget begrænset dansk til at opdrage sine børn efter danske standarder, det giver ingen mening at sætte ind dér.
Men hvis der var færre elever i klasserne, eller bedre klasselokaler, eller bedre uddannede lærere, eller flere støttetimer til 2-lærer-undervisning, eller bedre modersmålsundervisning - så ville det betyde noget. Det er direkte skørt at gøre det til et spm om personligt ansvar og opdragelse - når man alle andre steder ville erkende at det i hvert fald delvist bestemt at strukturelle forhold.
Det er lidt ligesom at skælde sine medarbejdere ud for at være uproduktive når man har placeret dem i et storrumskontor uden faste pladser. No shit, så lav om på rammerne.