En ny undersøgelse viser, at visse elevgrupper i Danmark får lavere karakterer end deres faglige niveau tilsiger. Undersøgelsen, udført af forskere fra Rockwool Fonden, Københavns Universitet og Roskilde Universitet, analyserede 438.000 elevers standpunktskarakterer i dansk læsning over seks år og sammenlignede dem med eksamenskarakterer givet af eksterne censorer.

Hovedresultater:

  1. Drenge, ikke-vestlige elever og børn af kortuddannede forældre får signifikant lavere standpunktskarakterer end deres eksamenskarakterer viser.
  2. Eksempler på karakterforskelle:
    • Drenge får i gennemsnit 0,4 karakterpoint lavere end piger.
    • Elever fra ikke-vestlige familier får 0,4 karakterpoint lavere end etnisk danske elever.
    • Elever med kortuddannede forældre får 0,6 karakterpoint lavere end elever med veluddannede forældre.
  3. Konsekvenser: Lavere karakterer kan påvirke elevernes muligheder for at komme ind på ønsket ungdomsuddannelse, især med de stigende adgangskrav fra 2030.

Årsager og overvejelser:

  • Forskerne mener, at lærere kan være påvirket af elevernes adfærd og engagement snarere end kun deres faglige niveau.
  • Der er ikke tydelige tegn på statistisk diskrimination, men en mulig forklaring er, at lærere belønner stille og motiverede elever, mens larmende elever får lavere karakterer.

Undersøgelsen understreger behovet for at sikre, at karakterer afspejler elevernes faglige niveau og ikke andre faktorer.

  • UnderbroenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    17 hours ago

    Absolut ikke uenig, men jeg tror overlappet mellem de to arenaer er større end nogen forældre ønsker de skal være. Altså det som får børn til at fungere i skolen får dem også til at fungere i hjemmet og vice versa. Men der er ikke tvivl om, at det er svært at sige hvor snittet skal lægges, hvor det ene starter og det andet slutter.