Artiklen handler om en langvarig konflikt mellem kommuner og politiet om, hvem der har beslutningsretten over trafiksikkerhedsforbedringer, som f.eks. nedsættelse af hastighedsgrænser i København. Politiet har hidtil haft vetoret over for kommunale trafikbeslutninger, men i regeringens finanslovsforslag foreslås det at fjerne denne ret og overføre ansvaret til kommunerne. Forslaget modtages positivt af Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), som mener, at det vil gøre det lettere at gennemføre tiltag for at øge trafiksikkerheden og reducere bureaukratiet.

  • TDCN
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    3 months ago

    Fedt. Nogen som ved hvordan det fungere i f.eks Holland? De har enormt meget fokus på trafiksikkerhed, men hvem bestemmer standarderne brugt?

    • bobslaede
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      6
      ·
      3 months ago

      Jeg var på de Hollandske motorveje i sommers. Folk kørte fuldstændigt vildt. Der var kæmpe forskel på hvordan folk kørte så snart vi kom ind i landet, i forhold til Tyskland som vi kom kørende fra.
      De skal nok have lidt mere fokus på det :)

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      edit-2
      2 months ago

      Bilister i Holland kører som psykopater, de er helt ekstremt aggressive og risikovillige når de kører. Der bliver kørt tæt op bag folk, 10m mellemrum imellem biler er da rigeligt med plads at køre ud fra en sidevej til en hovedvej med 80km/t fartgrænse. Overhaling højre om på motorvejen? Det er jo bare effektiv brug af vejbanerne!

      Det var en vild oplevelse at køre i Holland, men fokus på sikkerhed virker det sgu ikke som om de har.