Det er en ulækker monopol, især fordi den måde reklamer præsenteres i dag påvirker hvordan folk tænker og føler. Altså hele den store “attention economy”. Opmærksomhedsøkonomi? Det er ikke godt for nogen og reklameverdenen tjener penge på at gøre alle andres tilværelser værre, i den forstand at platforme udelukkende optimeres til at holde dig fast på platformen, ikke til at være en god oplevelse.
Det er en ulækker monopol, især fordi den måde reklamer præsenteres i dag påvirker hvordan folk tænker og føler. Altså hele den store “attention economy”. Opmærksomhedsøkonomi? Det er ikke godt for nogen og reklameverdenen tjener penge på at gøre alle andres tilværelser værre, i den forstand at platforme udelukkende optimeres til at holde dig fast på platformen, ikke til at være en god oplevelse.
Se også Google and Meta struck secret ads deal to target teenagers - Financial Times www.ft.com , via Berlingske En mørklagt annonceaftale mellem Google og Meta skulle ramme teenagere. Nu vil EU til bunds i sagen - De europæiske konkurrencemyndigheder har nu iværksat en undersøgelse af et partnerskab mellem Google og Meta, der skulle målrette annoncer til unge under 18 år. - www.berlingske.dk