• LimfjordenOP
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    4
    ·
    4 months ago

    Offentlig transport særligt tog larmer MERE end elbiler.

    Tog larmer selvfølgelig mere end elbiler, men der kører ikke tog forbi flere gange i minutet. Når man bor op ad en vej med 50 km/t som fartgrænse eller endnu værre en motorvej, så er man udsat fra en konstant, dronene vejstøj i dagtimerne.

    Så når du siger el biler larmer er det MEGET subjektivt

    Det eneste jeg siger er, at elbiler larmer lige så meget som ICE-biler når de kører mere end ca. 50 km/t (den præcise hastighed er som sagt usikker). Det er det som dataene i vejdirektoratets undersøgelse siger. Derfor bør man efter min mening sætte hastigheden ned de fleste på de flest 50 km/t veje i byerne. Det vil også have andre gode følger som færre, og mindre farlige uheld.

    Gearsnak

    Snakken om gear er ikke så vigtig for min pointe, så den kommer i en spoiler så kommentaren ikke bliver overvældende lang.

    Jeg har aldrig sagt at gearet ikke havde en effekt på støj, jeg sagde (lidt kluntet) at automatgear også har det. Efter at have undersøgt forskellene mellem automatgear og elbilers “gearing”, er jeg dog kommet frem til at jeg havde misforstået det. Jeg troede at elbilers “gearing” og automatgear var ca. det samme men det er det vist ikke, så der er sikkert noget støjreduktion at hente i accelerationen for elbiler.

    Jeg søgte på wikipedia og der står:

    Globally, 43% of new cars produced in 2015 were manual transmissions, falling to 37% by 2020. Automatic transmissions have long been prevalent in the United States, but only started to become common in Europe much later. In Europe in 1997, only 10–12% of cars had automatic transmissions.

    Så jeg har ret i min opfattelse om at de fleste nye biler er med automatgear (i hvert fald i USA og Storbrittanien)

    Så hvordan finder du det nødvendigt at brokke sig over noget der er en så stor forbedring?

    Jeg brokker mig ikke. Jeg påpeger bare at el-biler ikke er en løsning på trafik og støjproblemerne i sig selv. Den løsning er, som jeg ser det, udbyggelse af kollektiv trafik og lavere hastighedsgrænser, med det mindske vores afhængighed af bilen som transportmiddel (især i og imellem byerne).

    Med det sagt, så er jeg ikke som du måske tror, imod el-biler. På sigt bør alle biler være el-biler, fordi det er en del af den grønne omstilling. Det er bare også vigtigt samtidig at reducere mængden af biler på vejene i det hele taget.

    • Buffalox@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      4 months ago

      så er man udsat fra en konstant, dronene vejstøj i dagtimerne.

      Sjovt nok har det ikke rigtigt generet mig da jeg boede i KBH. Men jeg kan selvfølgelig have været mere heldig med hvordan vejstøjen blev reflekteret, da der var lavt byggeri på den anden side af vejen, og jeg boede på 5. sal. Men jeg husker da at termoruder var en god ting også for støj. Der blev nærmest stille, når man er vant til storbyen.

      Det eneste jeg siger er, at elbiler larmer lige så meget som ICE-biler når de kører mere end ca. 50 km/t

      Ja iht det link du sendte, men det finder jeg besynderligt, min erfaring er MEGET anderledes.

      En ting der måske kan være årsag til den relativt dårlige undersøgelse for el-biler, kunne være at batterierne var tungere i starten. En Nissan leaf fra 2011 med et sølle 22 kW batteri vejer næsten det samme som en ny med 69kW ca. 2 ton.

      En Ny Hyundai Kona derimod “kun” 1775 kg med 65 kW batteri. Men der er udviklet dæk specielt til el-biler, som skulle sænke rullemodstand og dækstøj.

      Naboens BMW har “rigtige” el-bils dæk, jeg tror det er Hankook han kører med, og trods den høje vægt på 2,1 ton er den alligevel ret stille med dækkene:
      https://ndias.com/nyheder/hankook-har-fuld-fokus-paa-el-bilsdaek

      lav rullemodstand og et lavt, indvending støjniveau.
      støjen dæmpes optimalt.
      A-mærkning både inden for støj, energiforbrug

      Når vi kører vores ICE f.eks. landevej, kan vi tydeligt høre både motor og dæk. Hvor en elbil bare er langt mere lydløs, også ved 80 km/t. Vores bil er relativt stille i motoren da det er en 2.2 liter, med 6 gear, og den har relativt stille dæk. Men på begge områder er el-bilen bare langt bedre, men det er så også en der er lidt i den dyre ende.

      Hvis det kan trøste, tror jeg aldrig der har været så meget fokus på dækstøj som der er kommet nu med elbiler, men hvis folk bare køber gammeldags dæk, hjælper det jo ikke, men det er en dårlig ide, for dæk til el-biler er også lavet til at bilerne typisk er tungere.

      Med det sagt, så er jeg ikke som du måske tror, imod el-biler.

      Ja det troede jeg jo nok, at der var lidt bilerne ud af byen. Sådan har mange i familien det. ;)
      Da jeg boede i Kbh. kørte jeg (næsten) altid på cykel uanset vejret.