• drkt@lemmy.dbzer0.com
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    4 months ago

    Der er folk der legitimt ikke kan køre offentlig transport, f.eks. pga. ptsd.

    Det er ikke et enten-eller. Det er et spørgsmål om at få biler der ikke behøver at være på vejen, af vejen. Dette ville altså sige >99% af privat-biler.

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      4 months ago

      Dette ville altså sige >99% af privat-biler.

      Det er nok lige lovlig optimistisk at tro, at hele Danmarks befolkning kan komme effektivt rundt med under 28.000 biler. Der bor lige knap 700.000 mennesker i landdistrikterne i Danmark, hvis vi antager at de alle er gennemsnits familier med 2.3 1.5 børn, så der er 4.3 3.5 personer i alle husstande, så er der over 160.000 omkring 200.000 husstande (hvilket jo nok er lavt sat).

      Der er 28.000 biler er jo slet ikke nok og det ville være absurd dyrt skaffe rimelig offentlig transport til næsten alle de her mennesker.

      • drkt@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        arrow-down
        1
        ·
        4 months ago

        Det er nok lige lovlig optimistisk at tro, at hele Danmarks befolkning kan komme effektivt rundt med under 28.000 biler.

        Det er det ikke, hvis du kiggede lidt på det bredere perspektiv. Hvorfor skal så mange folk bruge en bil for at komme rundt? Måske vi kunne gøre noget ved det?

        absurd dyrt skaffe rimelig offentlig transport

        de samfundsmæssige omkostninger ved biler og relevant infrastruktur er absurd, men det er på en eller anden måde aldrig en del af samtalen. Det ville helt sikkert koste mindre at omstrukturere nogle zonelove for at rumme en bilfri tilværelse. Se hvor meget af Horsens centrum, prime-realestate, der bruges til at opbevare biler til folk, der bor i gå- og cykelafstand fra alle de faciliteter, de kunne få brug for. https://overpass-turbo.eu/s/1O9N

        • Grippler
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          arrow-down
          1
          ·
          edit-2
          4 months ago

          Ja der er mange ting der kan (og bør) gøres i byerne, jeg er helt enig. Der er absolut ingen grund til, at biler har så stor en plads i byerne, og jeg er 100% for at vi lukker samtlige byer for privatbilisme.

          Men du svarer ikke rigtig på, hvordan de 160.000+ 200.000 husstande, der ikke bor i gå- eller cykleafstand til institutioner, arbejde, handlemuligheder osv., skal klare sig uden en bil?

      • drkt@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        5
        ·
        4 months ago

        Vi bestemmer allerede hvem der må og ikke må køre… Det er ikke en menneskeret at skal kunne køre bil.

        • Buffalox@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          arrow-down
          2
          ·
          edit-2
          4 months ago

          Vi bestemmer allerede hvem der må og ikke må køre…

          Nej det gør vi ikke, udover en sikkerhedsmæssig foranstaltning der siger du skal have kørekort. Alle der kan tage et køre kort må køre bil.
          Når du siger XX% ikke er nødvendige, hvordan afgør du så hvilke der er nødvendige og hvilke der ikke er?

          Det er ikke en menneskeret at skal kunne køre bil.

          Og hvem påstår det? Men som det er nu, er biler en afgørende del af vores infrastruktur.