• @UnderbroenOP
    link
    57 months ago

    Coronanedlukningerne har utvivlsomt ikke hjulpet, men det er samtidig også en del af en større historie om en udhuling af folkeskolen (og velfærdsstaten generelt). Og når det så er sagt, er spørgsmålet også om PISA test er retvisende/måler kriterier, som er brugbare.

  • @UnderbroenOP
    link
    27 months ago

    Referat af teksten: Ny Pisa-undersøgelse viser, at danske 15-årige skoleelever er blevet markant dårligere til at læse og regne siden 2018. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye peger på, at årsagerne ikke er entydige, men nævner unges store skærmforbrug og gentagne nedlukninger under pandemien som mulige faktorer. Han anerkender, at coronanedlukningerne kan have påvirket resultaterne, men advarer mod at bruge det som undskyldning. Ministeren erkender, at de dårligere Pisa-målinger allerede blev observeret før pandemien. Tesfaye påpeger også, at i Sverige, hvor skolerne forblev åbne under pandemien, er de 15-årige også blevet dårligere til at læse og regne, og svenske unge ligger endnu længere bagud end danske unge på begge områder. Ministeren understreger, at nedlukningerne har haft betydelige konsekvenser for en generation af børn og unge.

    Ud over Pisa-undersøgelsen belyser Politiken, hvordan børn og unge er blevet påvirket af pandemien. Sundhedsstyrelsens og Statens Institut for Folkesundheds målinger viser stigende mistrivsel og mentale problemer blandt unge. Flere unge føler sig nervøse, stressede, nedtrykte, og de oplever søvnbesvær. Danmarks Evalueringsinstitut rapporterer om negativ indvirkning på elevernes læringsudbytte og trivsel under nedlukninger og fjernundervisning. Vive, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, påpeger, at børn fra familier uden videregående uddannelse har oplevet større faglige udfordringer under pandemien. Endvidere konstateres et markant fald i livstilfredshed hos skolepiger i 5., 7. og 9. klasse siden 2018. Regeringen har afvist et forslag om at evaluere håndteringen af covid-19.