• bstix
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Jo, men så skulle man jo regulere markedsføringen. Det ville måske være nemmere at lave oplysningskampagner.

    Der er heldigvis tiltag på vej. Alle virksomheder skal i nærmeste fremtid udarbejde miljørapporter i deres årsrapporter. Det vil vise noget om produktionens miljpåvirkning. Det vil også vise noget om hvordan de håndterer deres overproduktion. Én ting er alt det tøj som sælges, en anden ting er hvad der sker med alt det tøj som ikke bliver solgt, men som bare hænger i butikkerne alene for at være tilgængeligt i en kort periode. Det bliver spændende at se. Jeg tror ikke på at f.eks. H&M nogensinde har udsolgt. Når udsalget er slut, så fjerner de resten som ikke kan sælges med overskud, så der bliver plads til nye overskudsgivende varer, selvom forskellen måske bare er farven.

    Der er garanteret en betydelig mængde som går direkte til forbrænding uden nogensinde at have været taget af bøjlen. Det er ikke en miljøtrussel at sende det til kontrolleret forbrænding, men det er miljøsvineri at der bliver produceret til at starte med.

    Lige præcis H&M markedsfører sig på at være miljøvenlige, men rapporterne siger noget andet:

    https://impakter.com/hm-greenwashing-scandal-has-business-learned-the-lesson/