• Marand
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    11 months ago

    Jeg ser det også ligesom en bedre lommeregner, dvs. en løsning kunne være at forbyde det indtil man mener at elever har nogenlunde forstået hvordan man selv laver “mellemregningerne” og så lade dem give los. LLM’er er jo gode værktøjer til en lang række opgaver, så det ville også være en skam hvis elever ikke fik lov at bruge dem.

    • EvilCartyen
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      11 months ago

      Hvordan er det en bedre lommeregner? Jeg forstår virkeligt ikke hvad en LLM er et godt værktøj til.

      • Marand
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        11 months ago

        Det var bare en analogi til lommeregneren i skolen før, det er faktisk en ret dårlig lommeregner :) Jeg er nok ikke den rigtige at spørge om da jeg ikke bruger det i hverdagen men tror at mange bruger det til at komme 90% af vejen med fx. at skrive en mail, summere noget tekst, forklare kode osv… Altså sådan noget cookie cutter vidensarbejde.

        • EvilCartyen
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          11 months ago

          Problemet med de her 90% teknologier er, at brugerne holder op med at lægge de sidste 10% selv. Det ser man tydeligt med oversættelse, hvor automatisk oversættelse nok kan hjælpe dig de første 90% i mål, men kvaliteten generelt er gået ned fordi ingen gør sig umage med at nå til 100 %. Så der er flere oversættelser men i ringere kvalitet end før.

          Er det det vi har brug for?

          • Marand
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            11 months ago

            Tjah, det kan du godt have ret i, men jeg regner med at folk bliver brændt et par gange og så lærer de hvornår det skal have det sidste menneskelige finish og hvornår 90% er godt nok. Jeg synes stadig at det er bedre at have teknologierne end ikke at have dem, men vi får se hvor det lander.

      • SorteKaninOPMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        11 months ago

        Generelt er de ret gode til at opsummere tekst, omskrive tekst, forklare ting i andre ord, brainstorme for idéer og den slags.