• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Det er nok desværre en stor cocktail af faktorer der gør det her problem større og større: “iPad-opdragelse”, større andel af to-sprogede, flere og flere forældre der tager de resourcestærke elever i privatskole i stedet. Og selvfølgelig besparelser og ødelæggende reformer.

    Jeg bliver så ked af at se hvor dårligere folkeskolen er i dag i forhold til da jeg selv gik i den.

    • bstix
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      1 year ago

      Nu skal man ikke male fanden på væggen bare fordi medierne kun dækker brokkeriet. Jeg synes faktisk at folkeskolen gør det en hel del bedre end da jeg selv var barn, men det har jo ingen nyhedsværdi.

      Selvfølgelig vil de nye krav til inklusion give udfordringer, og det skal løses. Jeg tror dog ikke at “kæft trit og retning” er metoden, og jeg er i tvivl om “ro i klassen” overhovedet er det rigtige mål at sætte for børn.

      Det er ikke realistisk og hvad vil man egentlig opnå? Jeg har aldrig været på en arbejdsplads hvor der var behov for eller krav om total stilhed. Hvorfor skal børnene lære det eller tvinges til det?

      Måske skulle man overveje om de faste timer foran tavlen er den rigtige måde at undervise på, eller om skoleskemaet kunne være mere fleksibelt og tilpasses de enkelte elevers faglighed eller udfordringer. Der skal selvfølgelig også være plads til fælles undervisning, for der også en læring i at kunne begå sig med børn som er forskellige fra en selv.

      Fagligheden bekymrer mig ikke. Nutidens børn har allerede bevist under corona pandemien at de er meget mere selvstændige, ansvarlige og selvhjulpne i undervisningen, når det er nødvendigt og hvis de får lov. At de nu er sendt tilbage på den faste stol er også et skridt tilbage i udviklingen af undervisning.

      For min skyld kan de roligt forkorte skoledagen og afslutte hele folkeskolen efter 7-8 klasse, og så give tilsvarende flere år i de gymnasiale uddannelser, hvor fagligheden opstår i de linjer som de selv vælger.

      • Grippler
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 year ago

        For min skyld kan de roligt forkorte skoledagen og afslutte hele folkeskolen efter 7-8 klasse, og så give tilsvarende flere år i de gymnasiale uddannelser, hvor fagligheden opstår i de linjer som de selv vælger.

        Det er helt absurd, at kræve børn fra 7.-8. klasse skal vælge sig ind på, hvilken faglig retning de skal med deres liv. Det er i forvejen helt galimatias at de skal det som 15-16 årige, det skal absolut ikke ske endnu tidligere.

        • bstix
          link
          fedilink
          English
          arrow-up
          3
          ·
          1 year ago

          Så kunne man bruge året i 9 klasse på at prøve et par måneder på hver af de forskellige typer ungdomsuddannelser eller lave undervisningsforløb i folkeskolen som simulerer det.

          De nuværende besøgsdage er slet ikke nok til at forstå det.

          • Grippler
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 year ago

            Så kunne man bruge året i 9 klasse på at prøve et par måneder på hver af de forskellige typer ungdomsuddannelser

            Den idé syntes jeg faktisk er rigtig god. Jeg så dog stadig gerne, at de gymnasielle uddannelser blev mere generelle end de er i dag. Det er fint at have et skæl mellem STX/HHX/HTX, hvor der er en forskel i det generelle faglige tema, men at man vælger sig ind på helt fagspecifikke emner som man gør nu, det mener jeg er en dårlig idé.

      • SorteKaninOPMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Det er klart at medierne dækker negative ting mest. Jeg har dog konkret selv set det i min egen gamle folkeskole, som er meget dårligt fungerende i forhold til hvordan den var engang. Det ved jeg fordi min søster har været vikar på skolen. Men ja det er kun én skole så det er nok stadig kun anekdotisk.