• @UnderbroenOP
    link
    410 months ago

    Lars Bechager, en erfaren lærer med 20 års tjeneste bag sig, betragter inklusion som folkeskolens mest betydningsfulde udfordring. Han understreger, at i en klasse med 26 elever er det ikke usædvanligt at håndtere elever med forskellige behov, såsom selvskadende adfærd, udadreagerende opførsel og sociale problemer derhjemme. Der er også lavt præsterende og højt begavede børn, hvis behov skal imødekommes. Inklusion indebærer at undervise børn med særlige behov sammen med deres kammerater i den almindelige undervisning med den nødvendige støtte.

    En ny analyse fra tænketanken Cevea, udført for Danmarks Lærerforening, viser imidlertid, at mange lærere mangler den nødvendige viden og kompetence til at håndtere børn med særlige behov. Halvdelen af de deltagende lærere svarer, at de har et uopfyldt behov for at udvikle deres pædagogiske kompetencer for at hjælpe disse børn i undervisningen. Derudover føler fire ud af fem lærere et uopfyldt behov for generel efteruddannelse, især inden for områder som læring og trivsel. Udfordringer med skolernes og kommunernes økonomi samt skemalægning vanskeliggør mulighederne for efter- og videreuddannelse.