Ældreminister Mette Kierkgaard løfter lidt af sløret for prioriteringerne i den kommende ældrelov. Og hvordan Moderaterne mener, at fremtidens ældrepleje skal finansieres.
Højere kapitalniveau, som jeg lige husker det. Jeg kan ikke lige huske hvilken makroøkonomisk model, der er tale om, men jeg prøver lige at finde ud af det i aften.
Normalt prøver man i makroøkonomi at maksimere den enkeltes eller samfundets nytte. Det er dette jeg mener med “effektivt” og “højere kapitalniveau”. Nytte måler man ofte i forbruget.
Jeg tror nok forresten at det er diamondmodellen, der er tale om (på engelsk hedder den Overlapping generations model), som er en model der beskriver forbruget for to generationer: De unge, der arbejder og opsparer en del af deres indkomst, og de gamle der ikke arbejder, men stadig forbruger.
I mine noter kan jeg dog ikke lige finde noget om hvordan samspillet mellem optimal opsparing og befolkningstilvækst fungerer, så det vil kræve at jeg arbejder lidt mere med modellen for at kunne give et konkret svar på hvorfor det sker. Men jeg mindes ret klart at have hørt om samspillet til en forelæsning.
Højere kapitalniveau, som jeg lige husker det. Jeg kan ikke lige huske hvilken makroøkonomisk model, der er tale om, men jeg prøver lige at finde ud af det i aften.
deleted by creator
Normalt prøver man i makroøkonomi at maksimere den enkeltes eller samfundets nytte. Det er dette jeg mener med “effektivt” og “højere kapitalniveau”. Nytte måler man ofte i forbruget.
Jeg tror nok forresten at det er diamondmodellen, der er tale om (på engelsk hedder den Overlapping generations model), som er en model der beskriver forbruget for to generationer: De unge, der arbejder og opsparer en del af deres indkomst, og de gamle der ikke arbejder, men stadig forbruger.
I mine noter kan jeg dog ikke lige finde noget om hvordan samspillet mellem optimal opsparing og befolkningstilvækst fungerer, så det vil kræve at jeg arbejder lidt mere med modellen for at kunne give et konkret svar på hvorfor det sker. Men jeg mindes ret klart at have hørt om samspillet til en forelæsning.