Forstår sagtens din pointe, men om en plantebøf hedder plantebøf har bare ikke noget at gøre med om man må blande det der hedder oksekød op med kødklister og ærtefars.
Når ordet plante indgår i navnet er det, i min optik, meget tydeligt vi ikke snakker kød.
Klart der er nogle gråzoner, på billedet står der “hakkedrenge” det kan vel godt diskuteres som vildledende, men står dog ret tydeligt nedenunder at det er plantebaseret.
Hvis kunderne er velinformerede og det fremgår tydeligt hvad det er, så er der ingen problemer.
Problemet er, at det inviterer til gråzoner. Jeg kunne sagtens se nogen tage den her med hjem i farten, hvis man ikke læser efter på pakken: https://www.naturli-hakket.dk/ De har jo gjort alt hvad de kan for at give indtrykket af hakket oksekød: Navnet, emballagen, farven, udformningen, billede af en ko, billede af en burger osv. Man kan spørge hvorfor “100% plantebaseret” ikke er lige så stort som “hakket”.
Og hvad med en billig færdig-lasagne i Netto? Pludselig står der ikke noget på forsiden om plantebaseret. Det er måske kun fraværet af kød i ingredienslisten som afslører det. Eller 20%/80% kød/planter? Er en “hakkedreng” eller “lasagne” en konkret ret med krav til indhold? For der er også en stor interesse fra industrien i at sælge plantbaseret mad til kødpriser. Der er jo en enorm avance.
Nu nævner de jo ikke noget om færdigretter, der i forvejen kan være ret vildledende vis man tænker man for et “rent” produkt.
Umiddelbart føler jeg det ikke vildledende at der står hakket når det, igen i min optik, står tydeligt det er plantebaseret, og produktet er hakket… hakket er ikke en kød-ting. Rasten handler om udformning af pakken og ikke navnet.
Igen, jeg kan godt se din pointe men så længe det ikke er direkte skjult synes jeg også man har et minimums ansvar som forbruger til at se på det man køber.
Forstår sagtens din pointe, men om en plantebøf hedder plantebøf har bare ikke noget at gøre med om man må blande det der hedder oksekød op med kødklister og ærtefars.
Når ordet plante indgår i navnet er det, i min optik, meget tydeligt vi ikke snakker kød.
Klart der er nogle gråzoner, på billedet står der “hakkedrenge” det kan vel godt diskuteres som vildledende, men står dog ret tydeligt nedenunder at det er plantebaseret.
Fremgår det tydeligt kan jeg ikke se problemet.
Hvis kunderne er velinformerede og det fremgår tydeligt hvad det er, så er der ingen problemer.
Problemet er, at det inviterer til gråzoner. Jeg kunne sagtens se nogen tage den her med hjem i farten, hvis man ikke læser efter på pakken: https://www.naturli-hakket.dk/ De har jo gjort alt hvad de kan for at give indtrykket af hakket oksekød: Navnet, emballagen, farven, udformningen, billede af en ko, billede af en burger osv. Man kan spørge hvorfor “100% plantebaseret” ikke er lige så stort som “hakket”.
Og hvad med en billig færdig-lasagne i Netto? Pludselig står der ikke noget på forsiden om plantebaseret. Det er måske kun fraværet af kød i ingredienslisten som afslører det. Eller 20%/80% kød/planter? Er en “hakkedreng” eller “lasagne” en konkret ret med krav til indhold? For der er også en stor interesse fra industrien i at sælge plantbaseret mad til kødpriser. Der er jo en enorm avance.
Nu nævner de jo ikke noget om færdigretter, der i forvejen kan være ret vildledende vis man tænker man for et “rent” produkt.
Umiddelbart føler jeg det ikke vildledende at der står hakket når det, igen i min optik, står tydeligt det er plantebaseret, og produktet er hakket… hakket er ikke en kød-ting. Rasten handler om udformning af pakken og ikke navnet.
Igen, jeg kan godt se din pointe men så længe det ikke er direkte skjult synes jeg også man har et minimums ansvar som forbruger til at se på det man køber.