Børns Vilkår og en skoleekspert kritiserer undervisningsministerens omtale af børn - og hans forslag om at give lærere ret til mere fysisk magtanvendelse.
Tesfayes retorik og forslag om fysisk magtanvendelse i folkeskolen er ikke blot problematisk – det er farligt. Med sin brug af begrebet “PDO” (“Pisse Dårligt Opdragede”) og forslaget om at udvide lærernes rettigheder til at anvende fysisk magt over for elever, risikerer ministeren at legitimere en autoritær og kortvarig løsning på et komplekst, strukturelt problem. Dette er ikke blot et spørgsmål om disciplin; det er et spørgsmål om børns rettigheder, inklusion og den langsigtede sundhed i vores uddannelsessystem.
Det sætter også lærerne i en ekstremt dårlig position. Næsten alle i min familie er lærere, og INGEN af dem har lyst til at skulle anvende nogen som helst fysisk magt overfor andre folks børn.
Så det er lige så meget et spørgsmål om lærernes rettigheder og arbejdsmiljø, som det er børnenes.
Tesfayes retorik og forslag om fysisk magtanvendelse i folkeskolen er ikke blot problematisk – det er farligt. Med sin brug af begrebet “PDO” (“Pisse Dårligt Opdragede”) og forslaget om at udvide lærernes rettigheder til at anvende fysisk magt over for elever, risikerer ministeren at legitimere en autoritær og kortvarig løsning på et komplekst, strukturelt problem. Dette er ikke blot et spørgsmål om disciplin; det er et spørgsmål om børns rettigheder, inklusion og den langsigtede sundhed i vores uddannelsessystem.
Det sætter også lærerne i en ekstremt dårlig position. Næsten alle i min familie er lærere, og INGEN af dem har lyst til at skulle anvende nogen som helst fysisk magt overfor andre folks børn. Så det er lige så meget et spørgsmål om lærernes rettigheder og arbejdsmiljø, som det er børnenes.
Jeg kender ingen lærer der mener dette er vejen frem, det er jo næsten som om de igen har glemt, at lytte til fagpersonerne.
Børnenes vilkår er ikke det der er tænkt med her.