Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.
Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.
Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.
God weekend!
Vi kører helt sikkert for korte ture :) Da vi købte den havde vi et helt andet kørselsbehov - 1000+ km/ugen - men siden Coronanedlukning har vi kørt meget meget mindre. Så det er klart vores egen skyld.
Jeg tror ikke et par lange ture om måneden gør op for daglige småture. Det rigtige ville nok være at få den fikset, solgt, og købt noget der passer bedre til vores nuværende kørselsmønster. Men det er jo også besværligt og kræver penge og overskud :)
Som jeg forstår det kan man vinde pænt meget ved at give bilen en lang tur en gang i mellem.
Det handler vist om at bilen selv starter nogle renseprogrammer af filtret, men det gør den først når motoren er helt oppe i temp. Hvis den aldrig kommer ud på ture hvor den kommer i rense mode, er det at det går galt. Jeg har også før haft problemer med filteret i min diesel. Kørte en tur til ikea i 3. gear ( 3000 RPM ) og resatte fejlkoderne, og så virkede den igen.
Man kan jo også købe partikelfilterrens som man blander i tanken. Har ikke forstand på om det virker.
Kender btw alt for godt problemet med at man burde købe nye biler. Har to. Den ene er golf klasse med en lille turbo benzin motor, som har kørt 150.000 km. Stoler ikke rigtig på at den lille turbo motor kan køre så langt, så den ville jeg gerne have skiftet ud med en EL bil. Den anden er en 1.5 diesel ( Renault k9k motor ) der har kørt omkring 100.000. Den har jeg mere tillid til. Diesel bilen er købt kontant, men den anden skylder vi ca 40k i endnu. Ville gerne skifte dem begge, men vil ikke have to billån samtidig. Så er villig til at skifte benzin bilen. Der er bare ingen elbiler jeg gider eje. Magter ikke SUV typen. Og de almindelige station cars typer der er på markedet, er enten skrald eller meget, meget dyre. Hvis man kunne få en bil der ligner en Volvo 940 men med el og moderne sikkerhed til omkring 250.000, ville verden fandme være et lettere sted.
Hvad er det ved SUV typen du ikke kan lide? Jeg skal måske snart til at købe min første bil og overvejer fx Hyundai Kona eller Kia e-Niro. Tænker ikke jeg har lyst til at eje en ICE bil nogensinde. Men jeg køber nok også brugt bil, ved ikke om du snakker ny.
De er kæmpestore, men uden at de leverer god plads i kabinen eller i bagagerummet. Ruderne er også ofte små med dårligt udsyn. Specielt udsynet i bagruden er ofte træls.
Størrelsen (højden) medfører unødigt højt forbrug pga. vindmodstand.
De har af en eller anden grund altid kæmpe hjul. Kæmpe hjul vejer mere og forbruger mere energi på at blive accelereret op i rotation. Brede dæk giver mere rullemodstand, som medfører mere forbrug, når bilen er i marchhastighed. Når man køber elbiler i den største udstyrsvariant, kommer de ofte med en tomme større fælge, hvilket reducerer rækkevidden betragteligt. Det er også meget dyrere at købe store dæk end “almindelige” dæk.
De kører ofte ikke lige så godt som biler, hvor tyngdepunktet er holdt tættere på vejen. De er ofte også dårligere til at lave undvigemanøvrer. Der er dog rigtig mange, der godt kan lide at sidde højt og se ud over de andre biler, hvilket ikke virker mere, da alle efterhånden har fået høje biler.
Den almindelige stationcar er imo altid SUV overlegen.
Vil man have mere plads, er der MPV-typen, som der desværre ikke laves særlig mange af mere. MPV’erne er virkelig praktisk skruet sammen, hvor idéen er komfort, plads og udsyn til en familie. Jeg forstår slet ikke, hvorfor den type bil ikke er meget mere almindelig.
Begge dele faktisk ;)
Har prøvet begge de biler, du er interesseret i, og var ikke imponeret. Primært pga. hvordan de opfører sig, hvis jeg presser bilen lidt. Det er ikke køretøjer, jeg har lyst til at lave pludselige manøvrer i. Men så vidt jeg husker, er det heller ikke karosser, der er designet som elbiler. De er derimod designet som almindelige biler, som så er konverteret til el (kan godt være, jeg husker forkert). Tror det er bedst at få en bil med en drivlinje, som bilen er designet til. Et eksempel er, da producenterne begyndte at konvertere eksisterende biler til hybridbiler og derfor lagde tunge batterier i bagagerummet. Disse biler blev pludselig meget dårligere til at undvige, da affjedring osv. ikke var designet til den ekstra vægt over bagakslen. Dette blev bedre, da næste generation hybrid udkom, hvor bilen fra bunden af var designet til at virke med hybrid-drivlinjen. Du må dog endelig ikke lade mit skriv tage pusten fra dig med konaen nioen. Jeg er ret kræsen med biler, og du kan sikkert sagtens blive rigtig glad for dem. Og så er biler også bare lidt som vin - vi har alle forskellig smag.
Prøver at få tid til at prøve Ioniq 5 og Skoda Enyaq. Dem har jeg mere tillid til. Den nye faceliftede ionic 5 skulle være ret fed.
Det er fair input - jeg forstår dog ikke rigtig hvordan de kan være store uden plads i kabinen eller bagagerummet - altså hvor forsvinder den plads hen?
Jeg har også overvejet den men:
Jeg har kigget på den og den ser også virkelig god ud, men igen er prisen bare liiidt høj synes jeg. Men jeg burde nok i det mindste give den en prøvetur og se om den kan overbevise mig.
Men er både Enyaq og Ioniq 5 ikke også store SUV-typer? For mig ligner det da den type men jeg er virkelig ikke bilekspert.
Formen på kabinen afrunder en del og går tit meget indad i siderne. Og så lidt magi. Ved det ikke helt.
Det med de manglende knapper er jeg helt enig med dig i. Hader det. En bil skal kunne betjenes så let som muligt så man ikke fjerner opmærksomheden fra kørslen. Ionic 5 skulle være bedre på det punkt.
Hehe jo, godt bemærket.
Sagen er jo bare den at man nærmest ikke kan få andet, og så også den, at jeg skal køre en til to km på grusvej for at komme til og fra mit hus. Nogle steder er midten af grusvejen ret høj, så den bonker mod undersiden af bilen. Det er noget med at batterierne er ret følsomme overfor slag nede fra. Og garantien på batteriet dækker ikke hvis der er skader fra slag nedefra. Dvs at det måske ender med at jeg lidt bliver semi nødt til at købe en høj bil af en art, selvom det slet ikke er den type vil jeg egentlig ønsker. Er dog også helt enig med dig i det med priserne. Synes over 300 k er sindsygt mange penge at bruge på en bil.
Hvad har du hørt i medierne om vw? Er det dieselgate episoden? Det var i hvert fald ikke helt flot.
Hvis diesel gate er det med at de snød i CO2 tests eller hvad det nu var, så ja. Men for relativt nylig var der også en eller anden historie om at VW biler alle sammen startede en alarm der bare ikke kunne slukkes pga. en automatisk software opdatering. Men så igen, jeg er bare heller ikke glad for designet.
Ja det var deres snyd emissioner. Ved ikke om CO2 var med. NOx var i hvertfald.
De sendte også id3 på markedet med meget ufærdig software i. Jeg forstår at de er ivrige efter at nedbringe co2. Men de demonstrerede endnu en gang moralen er meget lav.
Min mekaniker mente ikke nogle enkelte ture gjorde en forskel, men hvad ved jeg :) Jeg plejede at fylde diesel med tilsat partikelfilterrens på, men den eneste af mine lokale tanke der havde det på pumpe skiftede mærke og så forsvandt den mulighed. Jeg kan sf tilsætte det selv, men - det ved jeg jo godt med mig selv at jeg ikke får gjort.
Vi har kun 1 bil - en Renault 1.5 diesel - og den har aldrig rigtigt givet os de store problemer, før nu altså. Den er næsten betalt af, men ville jo nok gerne køre lidt i den “gratis” før jeg skal ud og have en ny. Jeg mangler også lige den der elbil som passer til en familie med 3 børn og ikke koster en formue.
Hvad er det for en diesel der har PFR tilsat?
Du har formentlig samme motor som jeg har. Den benyttes af både Mercedes, Nissan, Renault og Dacia. Den skulle være super slidstærk. Min mekaniker siger at der stort set aldrig er noget med partikelfilteret på dem. Hvis der er fejl, er det som regel trykforskelscensoren der er i stykker. Min er dog en Nissan. Ved ikke om de laver resten af den tekniske installation anderledes end Renault selvom de bruger samme motor.
Jeg vil anbefale at holde hesten indtil mart/april for at se hvad der kommer af nye elbiler, og ikke mindst hvordan det påvirker priserne på brugte.
En Megane ville være optimal til en lille familie, men den er for dyr lige nu. De lancerer snart Renault 5, og VW er på vej med en VW1 prisbasker, som vil påvirke hele markedet. Tror jeg.
Vi har en Grand Scenic nu, og jeg vil gerne have samme størrelse bil næste gang. Men jeg tror ikke det er økonomisk i elbil, vi må se.
Jeg vil nok anbefale at få skiftet Scenic’en ud inden der kommer flere omkostninger til vedligeholdelse på den. Den er desværre kendt for at blive dyrere med tiden. Mærkeligt nok er Captur fra samme generation tilgengæld nærmest vedligeholdesfri.
Få den fikset og sælg den efter næste syn. Du kommer ikke til at køre “gratis” i den.