Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.
Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.
Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.
God weekend!
De er kæmpestore, men uden at de leverer god plads i kabinen eller i bagagerummet. Ruderne er også ofte små med dårligt udsyn. Specielt udsynet i bagruden er ofte træls.
Størrelsen (højden) medfører unødigt højt forbrug pga. vindmodstand.
De har af en eller anden grund altid kæmpe hjul. Kæmpe hjul vejer mere og forbruger mere energi på at blive accelereret op i rotation. Brede dæk giver mere rullemodstand, som medfører mere forbrug, når bilen er i marchhastighed. Når man køber elbiler i den største udstyrsvariant, kommer de ofte med en tomme større fælge, hvilket reducerer rækkevidden betragteligt. Det er også meget dyrere at købe store dæk end “almindelige” dæk.
De kører ofte ikke lige så godt som biler, hvor tyngdepunktet er holdt tættere på vejen. De er ofte også dårligere til at lave undvigemanøvrer. Der er dog rigtig mange, der godt kan lide at sidde højt og se ud over de andre biler, hvilket ikke virker mere, da alle efterhånden har fået høje biler.
Den almindelige stationcar er imo altid SUV overlegen.
Vil man have mere plads, er der MPV-typen, som der desværre ikke laves særlig mange af mere. MPV’erne er virkelig praktisk skruet sammen, hvor idéen er komfort, plads og udsyn til en familie. Jeg forstår slet ikke, hvorfor den type bil ikke er meget mere almindelig.
Begge dele faktisk ;)
Har prøvet begge de biler, du er interesseret i, og var ikke imponeret. Primært pga. hvordan de opfører sig, hvis jeg presser bilen lidt. Det er ikke køretøjer, jeg har lyst til at lave pludselige manøvrer i. Men så vidt jeg husker, er det heller ikke karosser, der er designet som elbiler. De er derimod designet som almindelige biler, som så er konverteret til el (kan godt være, jeg husker forkert). Tror det er bedst at få en bil med en drivlinje, som bilen er designet til. Et eksempel er, da producenterne begyndte at konvertere eksisterende biler til hybridbiler og derfor lagde tunge batterier i bagagerummet. Disse biler blev pludselig meget dårligere til at undvige, da affjedring osv. ikke var designet til den ekstra vægt over bagakslen. Dette blev bedre, da næste generation hybrid udkom, hvor bilen fra bunden af var designet til at virke med hybrid-drivlinjen. Du må dog endelig ikke lade mit skriv tage pusten fra dig med konaen nioen. Jeg er ret kræsen med biler, og du kan sikkert sagtens blive rigtig glad for dem. Og så er biler også bare lidt som vin - vi har alle forskellig smag.
Prøver at få tid til at prøve Ioniq 5 og Skoda Enyaq. Dem har jeg mere tillid til. Den nye faceliftede ionic 5 skulle være ret fed.
Det er fair input - jeg forstår dog ikke rigtig hvordan de kan være store uden plads i kabinen eller bagagerummet - altså hvor forsvinder den plads hen?
Jeg har også overvejet den men:
Jeg har kigget på den og den ser også virkelig god ud, men igen er prisen bare liiidt høj synes jeg. Men jeg burde nok i det mindste give den en prøvetur og se om den kan overbevise mig.
Men er både Enyaq og Ioniq 5 ikke også store SUV-typer? For mig ligner det da den type men jeg er virkelig ikke bilekspert.
Formen på kabinen afrunder en del og går tit meget indad i siderne. Og så lidt magi. Ved det ikke helt.
Det med de manglende knapper er jeg helt enig med dig i. Hader det. En bil skal kunne betjenes så let som muligt så man ikke fjerner opmærksomheden fra kørslen. Ionic 5 skulle være bedre på det punkt.
Hehe jo, godt bemærket.
Sagen er jo bare den at man nærmest ikke kan få andet, og så også den, at jeg skal køre en til to km på grusvej for at komme til og fra mit hus. Nogle steder er midten af grusvejen ret høj, så den bonker mod undersiden af bilen. Det er noget med at batterierne er ret følsomme overfor slag nede fra. Og garantien på batteriet dækker ikke hvis der er skader fra slag nedefra. Dvs at det måske ender med at jeg lidt bliver semi nødt til at købe en høj bil af en art, selvom det slet ikke er den type vil jeg egentlig ønsker. Er dog også helt enig med dig i det med priserne. Synes over 300 k er sindsygt mange penge at bruge på en bil.
Hvad har du hørt i medierne om vw? Er det dieselgate episoden? Det var i hvert fald ikke helt flot.
Hvis diesel gate er det med at de snød i CO2 tests eller hvad det nu var, så ja. Men for relativt nylig var der også en eller anden historie om at VW biler alle sammen startede en alarm der bare ikke kunne slukkes pga. en automatisk software opdatering. Men så igen, jeg er bare heller ikke glad for designet.
Ja det var deres snyd emissioner. Ved ikke om CO2 var med. NOx var i hvertfald.
De sendte også id3 på markedet med meget ufærdig software i. Jeg forstår at de er ivrige efter at nedbringe co2. Men de demonstrerede endnu en gang moralen er meget lav.