Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God weekend!

  • VonReposti
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    2 months ago

    Min cykel overholder de tyske krav, jeg ved ikke om det er de 350 lumen fra 2020 loven eller de nye på 205., men jeg ser alt det jeg har brug for i mørket. Når du afgrænser lyset til lige foran dig nøjagtig som en bil så kan 205 lumen være nok. Vi skal huske at lumen er det fulde output af lyset, så hvis der ikke er afgrænsning af lyset så kan 200 lumen selvfølgelig føles som at have et stearinlys siddende på styret.

    Hvis du er ude på mountain bike i skove så er det selvfølgelig en helt anden sag hvorfor lovgivningen ikke gælder dér.

    Lidt ekstra info kan findes her: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/stvzo-bike-lights

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      2 months ago

      Hvis du er ude på mountain bike i skove så er det selvfølgelig en helt anden sag hvorfor lovgivningen ikke gælder dér.

      Ja jeg ville meget nødigt undvære min 5000 lumen lygte på min MTB i vinterhalvåret. Men den bruger jeg selvfølgelig heller ikke på vejen. Det ville ikke være muligt at køre forsvarligt med kun 300 lumen tror jeg.

      • dandance51
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        2
        arrow-down
        1
        ·
        2 months ago

        Tænker du på om du blænder andre naturbrugere?

        Det er altså irriterende at blive voldblændet af kvasaragtigt cykelblus på en tur i skoven. Det gælder uanset at jeg også selv kører MTB engang imellem.

        Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr m.v. siger

        § 11. For- og baglygter på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil må ikke blænde den øvrige trafik.

        Og Færdselsloven (og dermed dens grundregler) gælder også på MTB.

        • Grippler
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          arrow-down
          1
          ·
          edit-2
          2 months ago

          Skoven, uden for de store skovstier, er dog ikke omfattet af de almindelige regler for trafik, så der gælder denne paragraf ikke (SVJV)

          Jeg er endnu aldrig støt på andre (end andre MTBere) i en mørk skov en vinteraften i den skov jeg kører i. Det er heldigvis også nemt at holde sig i andre områder end MTB sporene når man f.eks. bare er ude og gå en tur, så risiko for at genere hinanden er ikke så stor.

          • dandance51
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            2 months ago

            Er det så kun i sporene du maxer ud på lumen?

            Hvorfor gælder den nævnte paragraf i bekendtgørelsen ikke i skoven, udenfor de store skovstier?

            Se måske https://naturstyrelsen.dk/aktiviteter-i-naturen/cykling-loeb-og-fitness/mountainbike

            I Færdselslovens grundregler står at

            § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

            og vej defineres i lovens §2

            1. Vej: vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

            Go’ tur

            • Grippler
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              2 months ago

              Er det så kun i sporene du maxer ud på lumen?

              Ja, den kan justeres i lysstyrke

              Hvorfor gælder den nævnte paragraf i bekendtgørelsen ikke i skoven, udenfor de store skovstier?

              Det er, som jeg har fået at vide, slet ikke en sti men en “bane” når det er specifikt til MTB.

              • dandance51
                link
                fedilink
                arrow-up
                1
                ·
                2 months ago

                Der er vel ikke adgang forbudt for andre på MTB ruter, med mindre det er en afspærret bane? Så Færdselsloven er vel gældende?

                Se for eksempel https://naturstyrelsen.dk/find-et-naturomraade/naturguider/hovedstaden-og-nordsjaelland/geelskov-og-ravnholm/praktisk under fanen “Mountainbikeruter”.

                Bliver lyset ikke meget flakkende når du kører? - bliver man ikke nærmest blind i de uoplyste felter? eller er det meget bred og høj lyskegle?

                • Grippler
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  1
                  ·
                  2 months ago

                  Det er forskelligt fra skov til skov hvad reglerne er, det du linker er specifikt for geelskov og Ravnholm. Men udover det, så er der ingen andre af dem de nævner som brugere jeg nogensinde har mødt om aftenen i skoven f.eks. her i november…måske lige med undtagelse af orienteringsløbere, men de har de samme lygter i panden som os. Der er ikke rigtig behov for specielle hensyn når der i praksis ikke er andre jo. Om sommeren er de der, men der kører jeg jo alligevel ikke med lygter da det er lyst.

                  Bliver lyset ikke meget flakkende når du kører? - bliver man ikke nærmest blind i de uoplyste felter? eller er det meget bred og høj lyskegle?

                  Der er mulighed for to forskellige spredninger på min lygte, en mere fokuserer der lyser langt og så en der lyser meget bredt men noget kortere.

                  • dandance51
                    link
                    fedilink
                    arrow-up
                    1
                    ·
                    2 months ago

                    Kan du give eksempler på mountainbikespor, hvor færdselsloven ikke gælder? Det nærmeste jeg erindrer at have set, er henstilling om, at gående på MTBsporet tager hensyn til MTBcyklister.